Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εκπομπών Στόλου (EFEM) 2024 της Alphabet, οι περισσότεροι στόλοι διακινδυνεύουν τους στόχους CO2 που έχει ορίσει η ΕΕ.
Οι περισσότερες ευρωπαϊκές εταιρείες υστερούν πολύ στις υποχρεώσεις τους καταγραφής και αναφοράς των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου των οχημάτων τους, σύμφωνα με νέα έρευνα με την συμμετοχή περισσότερων των 1.000 στόλων σε 12 χώρες και πολλούς κλάδους της βιομηχανίας.
Η Οδηγία Αναφοράς Εταιρικής Βιωσιμότητας (CSRD) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απαιτεί οι 49.000 μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΕ να λογοδοτούν δημοσίως για τις εκπομπές τους CO2 από το 2024.
Ωστόσο, το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εκπομπών Στόλου (EFEM) 2024 της Alphabet, διαπίστωσε ότι το 56% των ερωτηθέντων της έρευνας δεν έχει ακόμη ασχοληθεί με την οδηγία.
Το EFEM εντόπισε ανησυχητική διαφοροποίηση μεταξύ του 64% των εταιρειών που δηλώνουν πως η ανάπτυξη βιώσιμου στόλου οχημάτων συνιστά στρατηγική προτεραιότητα, του 51,7% που έχουν θέσει στόχους περιορισμού του CO2 και του 42,4% που ήδη καταγράφουν τις εκπομπές τους.
Η ανάλυση εντόπισε επίσης σημαντικές περιφερειακές διαφορές στην αντιμετώπιση της βιωσιμότητας του στόλου. Στο Βέλγιο, για παράδειγμα, το 89% των εταιρειών δίνει προτεραιότητα στη βιωσιμότητα του στόλου τους, έναντι 66% στη Γερμανία και 43% στην Ισπανία.
Καταγραφή CO2
Το 22% των 1.000 και πλέον στόλων που συμμετείχαν στην έρευνα δεν διαθέτει αρχείο καταγραφής εκπομπών CO2 και αν δεν υπάρχει καταγραφή, δεν μπορεί να υπάρξει διαχείριση. Η πλειονότητα των στόλων βασίζεται σε ανακριβείς ή ελλιπείς πηγές δεδομένων εκπομπών, όπως στοιχεία κατανάλωσης καυσίμου του κατασκευαστή, αποδείξεις καρτών καυσίμων και αξιολογήσεις εταιρειών leasing, δήλωσε η Alphabet.
Χωρίς λεπτομερή καταγραφή εκπομπών, υπάρχει κίνδυνος οι στόλοι να μη πληρούν τα μελλοντικά ρυθμιστικά πρότυπα της ΕΕ, προειδοποίησε ο Markus Deusing, CEO της Alphabet International.
Ωστόσο, μόνο το 31% των εταιρειών χρησιμοποιεί ψηφιακά συστήματα διαχείρισης στόλου για καταγραφή και ανάλυση των πραγματικών εκπομπών CO2.
«Με την μη αξιοποίηση των γνώσεων από την ανάλυση δεδομένων, χάνεται μια χρυσή ευκαιρία», σημείωσε ο κ. Deusing. «Ένα ειδικό σύστημα καταγραφής και υπολογισμού εκπομπών CO2 επιτρέπει στους υπεύθυνους στόλου να λαμβάνουν βιώσιμες αποφάσεις και να εφαρμόζουν μέτρα περιορισμού εκπομπών».
Η μετάβαση σε στόλο ουδέτερου άνθρακα απαιτεί χρόνο, πρόσθεσε, ωστόσο, πολλοί στόλοι, «ακόμα υποτιμούν την εκτενή προσπάθεια που απαιτείται για ελαχιστοποίηση των εκπομπών CO2 και την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση».
Το EFEM βρήκε ενθαρρυντική την σταθερή μείωση των μέσων εκπομπών CO2 των στόλων που τις καταγράφουν, αλλά βρήκε επίσης πως φέτος λιγότεροι στόλοι (62%) πιστεύουν ότι θα καταστούν αμιγώς ηλεκτρικοί, σε σύγκριση με πέρυσι (69 %). Το ένα τέταρτο των στόλων που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσε πως θα εξακολουθήσει να χρησιμοποιεί οχήματα βενζίνης ή ντίζελ. Αυτή η λανθασμένη επιλογή ως προς τις εκπομπές ίσως αντανακλά την απόκτηση πραγματικής εμπειρίας ηλεκτρικών οχημάτων, δεδομένου ότι οι στόλοι εξακολουθούν να αναφέρουν προβλήματα αυτονομίας και φόρτισης.
Ανεξαρτήτως πραγματικών ή φανταστικών εμποδίων, η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένει μέχρι το 2025 να ξεκινήσουν οι επιχειρήσεις διαδικασία συνεχούς μείωσης εκπομπών CO2, τόνισε ο κ. Deusing.
«Χωρίς ψηφιοποίηση του fleet management, ηλεκτροκίνηση και ανάπτυξη τεχνητής νοημοσύνης και καταγραφής δεδομένων, οι στόλοι δεν θα επιτύχουν τους στόχους», όπως είπε. «Στην Alphabet, αναπτύσσουμε λύσεις αιχμής που δίνουν τη δυνατότητα στους πελάτες μας να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που εντόπισε η έρευνά μας και να προωθήσουν τους στόχους τους βιωσιμότητας προς διευκόλυνση της κινητικότητάς τους».