Οι τύποι καυσίμων των νέων λεωφορείων το 2020 διαφέρουν αισθητά από αυτούς των φορτηγών, ελαφρών και βαρέων, όπως φαίνεται από τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ACEA: Τα ηλεκτρικά καταλαμβάνουν το 6,1% της αγοράς, τα υβριδικά το 9,5%, και τα πετρελαιοκίνητα το 72,9%.
Συνολικά το 2020, το 72,9% όλων των νέων μεσαίων και βαρέων λεωφορείων (άνω των 3,5 τόνων) που ταξινομήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν πετρελαιοκίνητα, σχεδόν 10 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από το 2019. Ταυτόχρονα, τα ηλεκτρικά φορτιζόμενα οχήματα (ECV) αντιστοιχούσαν στο 6,1% των συνολικών νέων ταξινομήσεων λεωφορείων πέρυσι, ενώ τα υβριδικά λεωφορεία αύξησαν το μερίδιο αγοράς τους από 5,7% το 2019 σε 9,5% το 2020. Όλα τα οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV) κατέλαβαν περισσότερο από το ένα τρίτο της συνολικής αγοράς λεωφορείων της ΕΕ το 2020.
Λεωφορεία πετρελαίου και βενζίνης
Πέρυσι, οι ταξινομήσεις πετρελαιοκίνητων λεωφορείων είχαν τη μεγαλύτερη πτώση από την κρίση του κορωνοιού, με τις πωλήσεις τους μειωμένες κατά 27,1%, στις 20.458 μονάδες σε ολόκληρη την ΕΕ [1]. Το μερίδιο αγοράς των πετρελαιοκίνητων λεωφορείων σε επίπεδο ΕΕ ήταν 72,9% το 2020, από 82,4% το 2019. Καθεμία από τις τέσσερις μεγάλες αγορές της ΕΕ σημείωσε διψήφα πτώση πέρυσι: Ισπανία (-46,2%), Ιταλία (-26,6%), Γαλλία (-21,9%) και Γερμανία (-15,9%). Κατά την ίδια περίοδο, μόνο έξι λεωφορεία βενζίνης πωλήθηκαν στην ΕΕ, όλα στην Ουγγαρία.
Στην Ελλάδα το 2020 δεν υπήρξαν πωλήσεις βενζινοκίνητων λεωφορείων, όπως εξάλλου και το 2019. Αντιθέτως, πωλήθηκαν 304 λεωφορεία πετρελαίου το 2020, έναντι 363 το 2019 (-16,3%).
Λεωφορεία εναλλακτικών κινητήρων (APV)
Το 2020, οι ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικών λεωφορείων [2] στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 18,4% από 1.448 μονάδες το 2019 σε 1.714 το 2020, αντιπροσωπεύοντας μερίδιο αγοράς 6,1%. Με 446 ηλεκτρικά λεωφορεία που πωλήθηκαν πέρυσι, η Ολλανδία ήταν η κορυφαία αγορά γι’ αυτά τα οχήματα, ακολουθούμενη από τη Γερμανία (388 μονάδες) και την Πολωνία (200 μονάδες). Οι τρεις αυτές χώρες αντιπροσώπευαν από κοινού περισσότερο από το 60% των συνολικών πωλήσεων ηλεκτρικά φορτιζόμενων λεωφορείων σε ολόκληρη την ΕΕ. Στην Ελλάδα είχαμε 3 ταξινομήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων το περασμένο έτος, έναντι 1 το προπερασμένο.
Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV), από την άλλη πλευρά, αποτελούσαν το 9,5% της αγοράς λεωφορείων της ΕΕ το 2020. Οι ταξινομήσεις υβριδικών λεωφορείων ανήλθαν συνολικά σε 2.662 μονάδες πέρυσι, αύξηση 36,0% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Η Γερμανία αντιπροσώπευε περίπου το ήμισυ των συνολικών πωλήσεων με 1.243 μονάδες. Αντιθέτως, σε 14 χώρες της ΕΕ, της Ελλάδας συμπεριλαμβανομένης, δεν πωλήθηκε ούτε ένα υβριδικό λεωφορείο πέρυσι.
Το 11,4% όλων των νέων λεωφορείων που πωλήθηκαν στην ΕΕ το 2020 λειτουργούσαν με εναλλακτικά καύσιμα [3], σχεδόν όλα τροφοδοτούμενα με φυσικό αέριο. Διψήφια αύξηση στην κατηγορία αυτή κατέγραψαν το 2020 η Γαλλία (+71,3%), η Σουηδία (+63,4%) και η Ισπανία (+13,4%) – οι μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ γι’ αυτά τα οχήματα. Αυτό συνέβαλε στην αύξηση των πωλήσεων κατά 24,3% σε όλη στην περιοχή, φτάνοντας συνολικά τα 3.206 λεωφορεία εναλλακτικών καυσίμων που ταξινομήθηκαν πέρυσι. Στη χώρα μας δεν καταγράφηκε ούτε ένα.
[1] Δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία για τη Βουλγαρία, τη Μάλτα και τη Λιθουανία
[2] Περιλαμβάνει αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας, ηλεκτρικά οχήματα κυψελών καυσίμου, οχήματα μεγάλης εμβέλειας και υβριδικά plug-in
[3] Περιλαμβάνει οχήματα φυσικού αερίου, υγραερίου, βιοκαυσίμων και αιθανόλης
Φωτογραφία: ACEA