Η ACEA, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, δηλώνει πως οι κατευθυντήριες οδηγίες για τα προσωπικά δεδομένα στα συνδεδεμένα οχήματα, που εκπονήθηκαν από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Προστασίας Δεδομένων (EDPB), είναι πολύ γενικές.
Η ACEA ζητά από το EDPB να αναβάλει τη δημοσίευση των οδηγιών έως ότου γνωστοποιηθεί με βεβαιότητα το περιεχόμενο του νέου κανονισμού για την ηλεκτρονική ιδιωτικότητα.
Οι οδηγίες συνδεσιμότητας που εξέδωσε το EDPB σχετικά με την προστασία δεδομένων δεν καλύπτουν μόνο τις ροές επικοινωνίας δεδομένων V2I (Vehicle to Infrastructure) και V2V (Vehicle to Vehicle), αλλά και τις επικοινωνίες εντός οχήματος, γεγονός που δεν έχει νόημα σύμφωνα με την ACEA, ούτε είναι σύμφωνο με την εθνική νομοθεσία πολλών κρατών μελών της ΕΕ. Ομοίως, οι οδηγίες πρέπει να καθιστούν σαφές πως οι κατασκευαστές οχημάτων μετατρέπονται σε «ελεγκτές» ή «επεξεργαστές» δεδομένων μόνον από τη στιγμή που τα δεδομένα εξέρχονται του οχήματος.
Δεν υπάρχει δικαίωμα διαγραφής όλων των δεδομένων
Επιπλέον, η αντίληψη του EDPB για το τι συνιστά προσωπικά δεδομένα δεν αντικατοπτρίζει με ακρίβεια την πραγματικότητα του τρόπου χρήσης των μηχανοκίνητων οχημάτων, υποστηρίζει η ACEA σε ένα έγγραφο 21 σελίδων που εκθέτει τα σχόλια της αυτοκινητοβιομηχανίας σχετικά με τις οδηγίες.
“Τα μηχανοκίνητα οχήματα διαφέρουν από άλλα προϊόντα, όπως τα smartphone, επειδή έχουν πολλούς χρήστες και, ως εκ τούτου, πολλαπλά πιθανά “υποκείμενα δεδομένων”. Το εάν τα δεδομένα του οχήματος μπορούν να θεωρηθούν προσωπικά δεδομένα πρέπει να αξιολογείται στο πλαίσιο της επεξεργασίας δεδομένων, λαμβάνοντας υπόψη τον αντίκτυπο στο υποκείμενο δεδομένων σε κάθε περίπτωση”, λέει ο Eric-Mark Huitema, Γενικός Διευθυντής της ACEA.
Συγκεκριμένα, ορισμένα υποκείμενα δεδομένων, όπως επιβάτες ή πεζοί, που γίνονται αντιληπτοί από εξωτερικές κάμερες ή αισθητήρες δεν είναι αναγνωρίσιμα για τους κατασκευαστές οχημάτων. Ομοίως, ορισμένα δεδομένα όπως η μέση κατανάλωση καυσίμου ή η μέση ταχύτητα είναι τεχνικά δεδομένα που δεν σχετίζονται με ένα υποκείμενο δεδομένων και επομένως δεν έχουν καμία επίπτωση στην προστασία της ιδιωτικότητας.
Αυτό σημαίνει επίσης ότι ο χρήστης του οχήματος δεν πρέπει να έχει το δικαίωμα να διαγράψει όλα τα δεδομένα του οχήματος, για παράδειγμα δεδομένα που σχετίζονται με παρελκόμενα ή την κατάσταση του οχήματος. Αυτά τα δεδομένα είναι απαραίτητα για τη συμμόρφωση της ασφάλειας προϊόντος με τον νόμο περί ευθύνης προϊόντος, προς εκτέλεση εργασιών επισκευής και συντήρησης και διεξαγωγή περιοδικών τεχνικών επιθεωρήσεων.
“Πιστεύουμε ότι η ποιότητα και η ακρίβεια των οδηγιών είναι πιο σημαντικές από την ταχύτητα με την οποία υιοθετούνται”, δήλωσε ο κ. Huitema. “Ο κλάδος μας είναι έτοιμος να συνεργαστεί με το EDPB για την επίτευξη ρεαλιστικής και εφαρμόσιμης οδηγίας που μπορεί να ενισχύσει την εμπιστοσύνη των πελατών σε νέες τεχνολογίες συνδεσιμότητας”.