Σε επιστολή που απευθύνθηκε στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων (ACEA) και οι προμηθευτές (CLEPA) παρουσίασαν τις προσδοκίες τους για τον επικείμενο Στρατηγικό Διάλογο σχετικά με το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

O επικεφαλής της ACEA και διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz Όλα Κάλλενιους, καθώς και ο Ματίας Τσίνκ, διευθύνων σύμβουλος του τομέα κινητήρων και σασί στη Schaeffler και επικεφαλής της CLEPA, δήλωσαν ότι παραμένουν δεσμευμένοι στην επίτευξη του στόχου της Ε.Ε. για μηδενικές καθαρές εκπομπές έως το 2050. Ωστόσο, τόνισαν ότι οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν πλέον σχεδόν πλήρη εξάρτηση από την Ασία για τις μπαταρίες, καθώς και άνιση ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, υψηλότερο κόστος παραγωγής και αμερικανικούς δασμούς.

Η Ε.Ε., υποστήριξαν, έπρεπε να προχωρήσει πέρα από τους στόχους για τα καινούργια οχήματα, όπως τη μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% από τα επίπεδα του 2021 για τα επιβατικά αυτοκίνητα και κατά 50% για τα ελαφρά επαγγελματικά έως το 2030, καθώς και πλήρη μείωση (100%) και για τις δύο κατηγορίες έως το 2035.

«Η επίτευξη των αυστηρών στόχων για τις εκπομπές CO2 στα αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά για το 2030 και το 2035 είναι, στον κόσμο του σήμερα, απλώς ανέφικτη», έγραψαν. Οι υβριδικές plug-in τεχνολογίες και οι ενισχυτές αυτονομίας μπορούν να βοηθήσουν, λέει η βιομηχανία.

Νομοθετικές επιταγές και πρόστιμα δεν θα οδηγήσουν τη μετάβαση, υπογράμμισαν.

«Τα ηλεκτρικά οχήματα θα ηγηθούν της αλλαγής, αλλά πρέπει επίσης να υπάρχει χώρος για τα [plug-in] υβριδικά, τους ενισχυτές αυτονομίας, τα εξαιρετικά αποδοτικά οχήματα εσωτερικής καύσης, το υδρογόνο και τα απανθρακωμένα καύσιμα», ανέφερε η επιστολή.

Η ρύθμιση για τις εκπομπές CO2 στα βαρέα φορτηγά και τα λεωφορεία πρέπει επίσης να επανεξεταστεί, σημείωσαν οι δύο επικεφαλής των ενώσεων.

Τον Μάρτιο, η Κομισιόν συμφώνησε να δώσει στους κατασκευαστές περισσότερο χρόνο για να επιτύχουν τους στόχους μείωσης εκπομπών CO2 που είχαν αρχικά τεθεί για το 2025. Μέλη της κεντροδεξιάς πολιτικής ομάδας της φον ντερ Λάιεν έχουν επίσης καλέσει την Ε.Ε. να αποσύρει την απαγόρευση κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035.

Η τελευταία αυτή έκκληση για χαλάρωση των στόχων μείωσης εκπομπών CO2 αναδεικνύει την αυξανόμενη ένταση ανάμεσα στις κλιματικές φιλοδοξίες της Ευρώπης και τις οικονομικές πιέσεις που βαραίνουν τον μεγαλύτερο βιομηχανικό της κλάδο.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν λανσάρει δεκάδες ηλεκτρικά μοντέλα, ωστόσο τα οχήματα με μπαταρία εξακολουθούν να αντιστοιχούν μόλις στο 15% των πωλήσεων, με ανομοιόμορφη αποδοχή σε όλη την Ένωση.

Οι κατασκευαστές συνεχίζουν να αντλούν το μεγαλύτερο μέρος των κερδών τους από τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ιδιαίτερα από τα SUV υψηλού περιθωρίου κέρδους και τα premium αυτοκίνητα, γεγονός που υπογραμμίζει τη δυσκολία μιας ταχείας στροφής.

Οι προμηθευτές βρίσκονται επίσης υπό πίεση, με χαρακτηριστικά παραδείγματα εταιρείες όπως η Continental που μειώνει θέσεις εργασίας και η Valeo που προειδοποιεί για την κερδοφορία της, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα υποχωρεί και τα χρηματοδοτικά κόστη αυξάνονται — μια συμπίεση που οι αναλυτές αναμένουν ότι θα οδηγήσει σε περισσότερες αναδιαρθρώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Προηγούμενο άρθροΝέα Peugeot 308 και 308 SW: Tέλη του έτους στην Ελλάδα
Επόμενο άρθροLeapmotor B10: Έρχεται το τέταρτο τρίμηνο του 2025