
Οι διαχειριστές στόλων ζητούν από τους κατασκευαστές ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων να εισαγάγουν ταχύτερες ταχύτητες φόρτισης για τα ηλεκτρικά βαν.
Ο χρόνος ακινησίας των οχημάτων κατά τη φόρτιση μέσα στην εργάσιμη ημέρα πλήττει την παραγωγικότητα των επιχειρήσεων και αποτελεί ένα από τα βασικά εμπόδια για την ευρύτερη υιοθέτηση των eLCV.
Ο Paul Holland, Διευθύνων Σύμβουλος του τμήματος Fleet UK/ANZ της Corpay, δήλωσε:
«Αν είστε μια μικρή επιχείρηση που χρησιμοποιεί κυρίως βαν, τα ηλεκτρικά οχήματα απλώς δεν είναι πρακτικά. Η αυτονομία είναι μικρή, η φόρτιση διαρκεί πολύ, και όταν ο χρόνος είναι περιορισμένος –όπως για έναν οικοδόμο, έναν υδραυλικό ή έναν οδηγό διανομών– κάθε χαμένο λεπτό σημαίνει χαμένο εισόδημα.»
Ψευδής οικονομία
Ωστόσο, οι κατασκευαστές βαν έχουν αποφύγει να εγκαταστήσουν τις ταχύτερες τεχνολογίες φόρτισης στα ηλεκτρικά τους μοντέλα, προκειμένου να διατηρήσουν χαμηλές τις τιμές αγοράς.
Ο Paul Hollick, πρόεδρος του Association of Fleet Professionals, σημείωσε:
«Όταν ο οδηγός περιμένει μία ώρα για να φορτίσει το βαν του, αυτό κοστίζει ακριβά. Αν τα βαν μπορούσαν να φορτίζουν γρηγορότερα, τότε πολλά από τα υπόλοιπα ζητήματα θα γίνονταν πιο διαχειρίσιμα. Για παράδειγμα, η αρνητική επίδραση του βάρους φορτίου στην αυτονομία θα ήταν λιγότερο σημαντική, εάν μπορούσες να επαναφορτίζεις το 80% κάθε 200 χιλιόμετρα μέσα σε 15 λεπτά.»
Σήμερα, τα περισσότερα νέα eLCV χρειάζονται τουλάχιστον 40 λεπτά για να επαναφορτιστούν από 10% σε 80% — και συχνά περισσότερο σε πραγματικές συνθήκες.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φορτίζουν ταχύτερα από τα βαν
Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων φαίνεται πλέον να εστιάζουν περισσότερο στις ταχύτητες φόρτισης παρά στην αυτονομία, καθώς αναπτύσσουν αρχιτεκτονικές 800V.
Τα περισσότερα επιβατικά μοντέλα μπορούν ήδη να φτάσουν από 10% σε 80% φόρτιση σε λιγότερο από 20 λεπτά, με ταχύτητες άνω των 320 kW σε σταθμούς υπερταχείας φόρτισης, ενώ οι νέες τεχνολογίες μπαταριών υπόσχονται ακόμη μεγαλύτερη ταχύτητα.
Η BYD, για παράδειγμα, παρουσίασε τη μπαταρία Flash Charging Battery, ικανή να προσθέτει 2 χιλιόμετρα αυτονομίας ανά δευτερόλεπτο ή 400 χιλιόμετρα σε πέντε λεπτά — χρόνος αντίστοιχος με τον ανεφοδιασμό βενζίνης ή πετρελαίου.
Αντίθετα, οι περισσότεροι κατασκευαστές βαν χρησιμοποιούν ακόμη αρχιτεκτονική 400V, αν και η Renault με τα νέα της μοντέλα Trafic E-Tech, Estafette E-Tech και Goelette E-Tech θα διαθέτει σύστημα 800V, ικανό να επαναφορτίζει από 15% έως 80% σε λιγότερο από 20 λεπτά σε σταθμό ταχείας φόρτισης DC.
Τα νέα ηλεκτρικά μοντέλα της Mercedes-Benz Vans, βασισμένα στη Van Electric Architecture (VAN.EA) και αναμενόμενα από το 2026, θα διαθέτουν επίσης σύστημα DC φόρτισης 800V.
Οι στόλοι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα
«Το μήνυμα που λαμβάνουμε από τα μέλη μας είναι ότι θα ήταν διατεθειμένα να πληρώσουν περισσότερο για μεγαλύτερη ταχύτητα φόρτισης», ανέφερε ο Hollick.
«Σε έναν τυπικό κύκλο ζωής στόλου έξι ετών, το πρόσθετο κόστος ενός βαν με ταχεία φόρτιση θα αντισταθμιζόταν πλήρως από τη μεγαλύτερη διαθεσιμότητα του οδηγού.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι ταχύτητες φόρτισης των βαν υστερούν σημαντικά σε σχέση με εκείνες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και πιστεύουμε ότι πολλοί περισσότεροι διαχειριστές στόλων θα στρέφονταν στα ηλεκτρικά βαν εάν ήταν δυνατή μια φόρτιση 80% μέσα σε 10-15 λεπτά.»













