Αν το μέλλον ανήκει στα ηλεκτρικά οχήματα (EVs), τότε το κλειδί αυτού του μέλλοντος είναι οι μπαταρίες τους.

Τρεις παρουσιάσεις στο Remarketing Summit, στο πλαίσιο των Fleet Europe Days στο Λουξεμβούργο, φώτισαν κρίσιμες πτυχές του μέλλοντος των μπαταριών EV.
Βασικά συμπεράσματα: η τεχνολογία θα αλλάξει ριζικά, αλλά οι τιμές μάλλον δεν θα πέσουν άλλο. Η «νοημοσύνη» της μπαταρίας θα καθορίζει το πότε πρέπει να γίνει η επαναπώληση του EV. Και η επισκευή μπαταριών αποτελεί ένα κερδοφόρο επιχειρηματικό μοντέλο — εφόσον οι κατασκευαστές (OEMs) το επιτρέψουν.

«Τα BEV είναι τα οχήματα του μέλλοντος»

«Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEVs) είναι τα οχήματα του μέλλοντος, και από την άποψη της επαναπώλησης», εξήγησε ο κ. Chelu, Διευθυντής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών στη Frost & Sullivan.
Αλλά ποιοι τύποι μπαταριών θα τροφοδοτούν αυτά τα BEVs; Ενδεικτικά, η παρουσίασή του είχε τίτλο «Πέρα από το Λίθιο». Ο Chelu παρουσίασε ποιες χημικές συνθέσεις θα τροφοδοτούν ποια οχήματα και πότε — και τι σημαίνει αυτό για την αγορά επαναπώλησης.

Το σταθερό τελικό στάδιο

Μερικά ενδεικτικά στοιχεία από την πλούσια σε δεδομένα παρουσίασή του: Το μέλλον είναι ολοηλεκτρικό.
Οι παγκόσμιες πωλήσεις ελαφρών οχημάτων (LDV) προβλέπεται να αυξηθούν από 85,8 εκατομμύρια το 2024 σε 102,2 εκατομμύρια το 2030.
Το μερίδιο των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) θα μειωθεί από 67% σε 35%.
Το μερίδιο των BEV θα υπερδιπλασιαστεί, από 12% σε 28%.
Τα plug-in υβριδικά (PHEV) θα αυξηθούν από 7% σε 13%, τα πλήρη υβριδικά (FHEV) θα παραμείνουν σχεδόν σταθερά (8%–9%) και τα ήπια υβριδικά (MHEV) θα αυξηθούν από 7% σε 15%.
Όπως εξήγησε ο Chelu, «τα PHEV είναι μεταβατικά, ενώ τα BEV είναι το σταθερό τελικό στάδιο».

Ο κίνδυνος της φήμης

Αυτό σημαίνει ότι οι μπαταρίες θα αποτελούν για το μέλλον της κινητικότητας ό,τι ήταν το πετρέλαιο για το παρελθόν της.
Στο παρελθόν, οι ανεπτυγμένες οικονομίες κινδύνευαν να γίνουν όμηροι των πετρελαιοπαραγωγών χωρών· στο μέλλον, ο ίδιος κίνδυνος προέρχεται από τις χώρες που παράγουν μπαταρίες.
Οι τέσσερις μεγαλύτεροι παραγωγοί —όλοι από την Ανατολική Ασία— κατέχουν το 71% της παγκόσμιας αγοράς, με την κινεζική CATL μόνη της να κατέχει 35%.

Όπως επεσήμανε ο Chelu, ο κίνδυνος δεν είναι μόνο γεωστρατηγικός αλλά και ζημιάς στη φήμη.
«Η υπολειμματική αξία (RV) των BEV θα συνδέεται με τη φήμη αυτών των τεσσάρων μεγάλων κατασκευαστών μπαταριών. Οποιοδήποτε σκάνδαλο τους πλήξει, θα έχει άμεσο αντίκτυπο στις τιμές μεταπώλησης.»

Η Ευρώπη δεν είναι ηγέτης στις πρώτες ύλες, την καινοτομία ή την παραγωγή — αυτά ανήκουν κυρίως στην Κίνα — αλλά είναι παγκόσμια υπερδύναμη κανονισμών. Οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για τις μπαταρίες θα επηρεάσουν καθοριστικά το μέλλον του κλάδου.

Το «διαβατήριο» της μπαταρίας

«Ο πιο σημαντικός κανονισμός που έρχεται είναι το υποχρεωτικό διαβατήριο μπαταρίας, το οποίο θα παρέχει μια ψηφιακή ταυτότητα για την υγεία, τη χημεία και τον κύκλο ζωής κάθε μπαταρίας EV», είπε ο Chelu.
Η εφαρμογή του προβλέπεται για το 2027.
Ένας άλλος, η Πράξη για τις Κρίσιμες Πρώτες Ύλες (Critical Raw Materials Act), θα απαιτεί ελάχιστο ποσοστό ανακυκλωμένου περιεχομένου σε βασικά μέταλλα μπαταριών — αναμένεται το νωρίτερο έως το 2030.

Από τεχνολογική άποψη, οι σημερινές συνθέσεις, όπως LFP (λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού) και NMC (νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου), θα πλαισιωθούν από νέες, όπως νάτριο-ιόντων και στερεάς κατάστασης.
Ωστόσο, οι νεότερες τεχνολογίες δεν θα αντικαταστήσουν απαραίτητα τις παλαιότερες.
«Το μέλλον των μπαταριών είναι ποικιλόμορφο», είπε ο Chelu. «Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα αντιστοιχούν διαφορετικούς τύπους μπαταριών σε διαφορετικές κατηγορίες οχημάτων.»

Αυτή η ποικιλία θα απαιτεί από τους επαγγελματίες επαναπώλησης να διαθέτουν γνώση των λεπτομερειών κάθε χημείας, των τρόπων χρήσης και της επίδρασής τους στις υπολειμματικές αξίες.

Βελτιστοποίηση της υπολειμματικής αξίας

Ο Chelu προέβλεψε επίσης τι δεν θα συμβεί:
«Οι τιμές των μπαταριών έχουν ήδη πέσει σημαντικά. Τώρα είναι σε ευθεία γραμμή και δεν θα μειωθούν πολύ περισσότερο. Το καλό νέο: η διάρκεια ζωής τους θα συνεχίσει να αυξάνεται.»

Αργότερα, οι Christiane Soppa (Bosch) και Roberto Sportiello (Drivalia) παρουσίασαν πώς εφαρμόζουν αυτά που περιέγραψε ο Chelu: τη διαχείριση δεδομένων μπαταρίας για τη βελτιστοποίηση της υπολειμματικής αξίας των BEV.

Σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα τους πρώτους μήνες του έτους, οι δύο εταιρείες συνέλεξαν δεδομένα από τις μπαταρίες BEV της Drivalia στο cloud, δημιουργώντας «ψηφιακά δίδυμα» για 100 οχήματα.
Με τη συνεχή παρακολούθηση θερμοκρασίας, τάσης, τρόπων φόρτισης και οδήγησης, απέκτησαν σαφή εικόνα της κατάστασης των μπαταριών, εντόπισαν ανωμαλίες και —κυρίως— προσδιόρισαν τη βέλτιστη στιγμή για επαναπώληση του οχήματος.
Αποτέλεσμα: αύξηση 4% στις υπολειμματικές αξίες.

Η αρχή της βιωσιμότητας

Σε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα παρουσίαση, ο Daniel Pataki (Gablini) παρουσίασε την επέκταση της αντιπροσωπείας του στην Κεντρική Ευρώπη (Ουγγαρία) στον τομέα επισκευής μπαταριών.
«Είμαστε οι μόνοι πιστοποιημένοι επισκευαστές μπαταριών για την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και την Τσεχία», είπε. Όμως αυτό ισχύει μόνο για ορισμένες μάρκες:
«Μπορούμε να επισκευάσουμε οποιαδήποτε μπαταρία — αλλά όχι όλοι οι κατασκευαστές μάς πωλούν τα απαραίτητα εξαρτήματα.»

Αυτό φαίνεται να αντιβαίνει στην αρχή της βιωσιμότητας που βρίσκεται στον πυρήνα της ηλεκτροκίνησης.
Ίσως, όπως υπέδειξε ο Pataki, το πρόβλημα να βρίσκεται στα περιθώρια κέρδους:
«Μια καινούργια μπαταρία EV κοστίζει από 15.000 έως 35.000 ευρώ. Αν όμως αντικαταστήσουμε τα φθαρμένα υπομονάδες και επισκευάσουμε την υπάρχουσα, το κόστος κυμαίνεται μεταξύ 1.000 και 3.000 ευρώ.
Για εμάς είναι μια κερδοφόρα δραστηριότητα, και για τους πελάτες εξοικονόμηση 60% έως 80% σε σχέση με την πλήρη αντικατάσταση.»

Θα μπορούσε, άραγε, οι περισσότεροι κατασκευαστές να προτιμούν το υψηλότερο κέρδος μιας πλήρους αντικατάστασης αντί για μια πιο σοφή χρήση των περιορισμένων πόρων — και χαμηλότερο κόστος για τον πελάτη;
Το μόνο βέβαιο είναι ότι η τεχνολογία των μπαταριών θα αλλάξει γρήγορα και ριζικά τα επόμενα χρόνια.
Ελπίζεται ότι το ίδιο θα συμβεί και με τη δυνατότητα επισκευής τους — κάτι που θα μπορούσε να άρει ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια για την ευρεία υιοθέτηση των BEV.

 

  • Προηγούμενο άρθροΝέα ειδοποιητήρια για ασφάλιση και τέλη – Συνεχίζονται οι διασταυρωτικοί έλεγχοι οχημάτων
    Επόμενο άρθροStar Automotive Ελλάς & ΣΑΕΚ ΟΜΗΡΟΣ: Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Μηχανοτρονικής