
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) χαιρετίζει την έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο της παράτασης της προθεσμίας που επιτρέπει στα κράτη μέλη να απαλλάσσουν πλήρως τα φορτηγά και λεωφορεία μηδενικών εκπομπών από τα τέλη χρήσης οδών που βασίζονται στις εκπομπές CO2.
«Πρόκειται για ένα κρίσιμο βήμα που επιταχύνει τη μετάβαση προς τις κλιματικά ουδέτερες οδικές μεταφορές».
Ωστόσο, όπως τονίζεται αρμοδίως, η εφαρμογή της οδηγίας Eurovignette παραμένει αποσπασματική σε ολόκληρη την Ευρώπη: μόνο δύο κράτη μέλη παρέχουν σήμερα πλήρεις απαλλαγές, ενώ δέκα εφαρμόζουν μειωμένα τέλη για τα φορτηγά μηδενικών εκπομπών. Τα υπόλοιπα δεκαπέντε κράτη μέλη δεν κάνουν καθόλου χρήση αυτού του σημαντικού εργαλείου. Οι πλήρεις απαλλαγές από τα διόδια για οχήματα μηδενικών εκπομπών (ZEVs) αποτελούν ένα από τα πιο αποτελεσματικά και στοχευμένα μέτρα για τη βελτίωση της οικονομικής ισορροπίας μεταξύ αυτών και των συμβατικών οχημάτων.
«Ο χρόνος πιέζει. Μας απομένουν μόλις 56 μήνες για να δεκαπλασιάσουμε το μερίδιο αγοράς των φορτηγών μηδενικών εκπομπών — από το σημερινό 3,5% τουλάχιστον στο 35% έως το 2030. Γιατί τουλάχιστον 15 κράτη μέλη εξακολουθούν να μην αξιοποιούν αυτό το εργαλείο; Η Ευρώπη έχει θέσει τους πιο φιλόδοξους στόχους παγκοσμίως για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τους κατασκευαστές οχημάτων, αλλά εξακολουθεί σε μεγάλο βαθμό να αποτυγχάνει στη δημιουργία των απαραίτητων προϋποθέσεων. Είναι ακατανόητο να μην εφαρμόζονται όλα τα διαθέσιμα πολιτικά μέσα ώστε να καταστεί δυνατή αυτή η μετάβαση», δήλωσε ο Thomas Fabian, Διευθυντής Επαγγελματικών Οχημάτων της ACEA.
Η ACEA καλεί τα κράτη μέλη να δράσουν άμεσα μόλις το Συμβούλιο της ΕΕ εγκρίνει επισήμως την πρόταση. Όσα κράτη δεν έχουν ακόμη θεσπίσει τέλη οδικής χρήσης βάσει εκπομπών CO2 πρέπει να επιταχύνουν χωρίς καθυστέρηση τα σχέδια εφαρμογής τους. Οι στόχοι για το 2030 απαιτούν από τους κατασκευαστές να μειώσουν τις μέσες εκπομπές CO2 των νέων φορτηγών, υπεραστικών λεωφορείων και πούλμαν κατά 45%. Αυτό σημαίνει ότι έως τότε θα πρέπει να βρίσκονται σε κυκλοφορία περίπου 400.000 βαρέα οχήματα μηδενικών εκπομπών.