Η ηλεκτροκίνηση και η συνδεσιμότητα αναδιαμορφώνουν την επιχείρηση σε μια υπηρεσία καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του οχήματος. Αυτό ήταν το κεντρικό συμπέρασμα του 10ου συνεδρίου Aftermarket της CLEPA, που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες με τη συμμετοχή περισσοτέρων των 300 συμμετεχόντων. Στο συνέδριο συζητήθηκαν οι τελευταίες τάσεις και ευκαιρίες για την αγορά aftermarket αυτοκινήτων, σε μια κρίσιμη στιγμή για τον κλάδο.
Στην κύρια ομιλία της, η Sigrid de Vries, Γενική Γραμματέας της CLEPA, τόνισε: “Με την ηλεκτροκίνηση, την ψηφιοποίηση και τη συνδεσιμότητα, νέα επιχειρηματικά μοντέλα κερδίζουν έδαφος, αναμορφώνοντας την παραδοσιακά πολύ σταθερή δευτερογενή αγορά αυτοκινήτου, από μια επιχείρηση επισκευής και συντήρησης, σε μια επιχείρηση υπηρεσιών καθ ‘όλη τη διάρκεια ζωής του οχήματος”.
“Αυτό θα αλλάξει θεμελιωδώς αυτό το βασικό τμήμα των δραστηριοτήτων των προμηθευτών αυτοκινήτων. Το συνέδριο CLEPA aftermarket είναι η κορυφαία εκδήλωση στον τομέα αυτόν στην Ευρώπη και ο τόπος συναντήσεως για τους προμηθευτές αυτοκινήτων, τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και άλλους ενδιαφερόμενους. Η ευκαιρία ανταλλαγής απόψεων και ενημέρωσης σχετικά με τις τελευταίες νομοθετικές και τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα είναι πιο σημαντική από ποτέ”.
Όπως εκφράστηκε από πολλούς ομιλητές από τη βιομηχανία και αναλυτές της αγοράς, η συνδεσιμότητα των οχημάτων και η αξιοποίηση των δεδομένων που προέρχονται από τα οχήματα θα ενεργοποιήσουν νέες υπηρεσίες και επιχειρήσεις. Προωθούμενη από τον υποχρεωτικό κανονισμό eCall, η συνδεσιμότητα στα καινούργια οχήματα είναι πλέον στάνταρ. Μια βασική προϋπόθεση για να συμμετάσχει κάποιος σε αυτή τη νέα αναδυόμενη αγορά κινητικότητας είναι η δίκαιη, μη στρεβλή, μη ελεγχόμενη και ανταγωνιστική πρόσβαση στα δεδομένα οχημάτων, φυσικά με τη συγκατάθεση του καταναλωτή.
Ο Frank Schlehuber, ανώτερος σύμβουλος Business Affairs της CLEPA, σχολίασε: “Τόσο η συνδεσιμότητα, όσο και η αναμενόμενη σημαντική αύξηση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα διαταράξουν την παραδοσιακή αλυσίδα αξίας aftermarket. Ο τρόπος με τον οποίο πραγματοποιείται η συνδεσιμότητα ή, ειδικότερα, η επικοινωνία από και προς ένα όχημα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην ανταγωνιστικότητα των συμμετεχόντων στην αγορά και στην ταχύτητα ανάπτυξης και εφαρμογής καινοτόμων υπηρεσιών κινητικότητας”.
“Ιδιαίτερα η ισχυρή ανάπτυξη των BEVs θα οδηγήσει σε μια στασιμότητα ή ακόμα και στην πτώση της αγοράς των παραδοσιακών ανταλλακτικών εξαρτημάτων στις ώριμες αγορές. Σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη ενοποίηση της χονδρικής διανομής και τις πρωτοβουλίες των κατασκευαστών οχημάτων να επενδύσουν στην ανεξάρτητη αγορά ανταλλακτικών ή να αυξήσουν σημαντικά το μερίδιό τους στην αγορά υπηρεσιών, προστίθεται επιπλέον πίεση στους προμηθευτές ».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε τις τελευταίες νομοθετικές εξελίξεις. Με τις νέες απαιτήσεις έγκρισης τύπου που δημοσιεύθηκαν το 2018, οι νομοθέτες της ΕΕ ενίσχυσαν την ανεξάρτητη δευτερογενή αγορά, διασφαλίζοντας την πρόσβαση σε ηλεκτρονικά επεξεργάσιμες πληροφορίες εξοπλισμού οχημάτων, καθώς και εξασφαλίζοντας τη λειτουργικότητα του ενσωματωμένου συστήματος διάγνωσης. Με την επικείμενη αναθεώρηση του κανονισμού περί απαλλαγής της κατηγορίας αυτοκινήτων κινητήρων (MVBER) πέραν του 2023 και την αναθεώρηση της ρήτρας επισκευής, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δρομολόγησε συζητήσεις που θα είναι κρίσιμες για το μέλλον της ανεξάρτητης δευτερογενούς αγοράς.
Στο συνέδριο συζητήθηκε επίσης πώς θα βρεθούν και θα διατηρηθούν τα σωστά ταλέντα για να συμμετάσχουν σε αυτό το δυναμικό τμήμα της αγοράς του αυτοκινήτου. Μετά από μια εισαγωγή από τους συμβούλους προσλήψεων της εταιρείας Korn Ferry σχετικά με τις διαστάσεις της ηγεσίας, ακολούθησε ένα ζωηρό πάνελ με αντιπροσώπους προμηθευτών, διανομέων και συμμετεχόντων από άλλους κλάδους.
Σε μια έκθεση, ανοικτή σε όλους τους συμμετέχοντες στο CLEPA Aftermarket Conference, οι εταιρείες Schaeffler, Continental και Caruso Dataplace παρουσίασαν από κοινού μια πλήρως ψηφιοποιημένη διαδικασία για γρήγορη και αποδοτική επισκευή και συντήρηση αυτοκινήτων στην ανεξάρτητη δευτερογενή αγορά. Η έκθεση περιελάμβανε επίσης μια οθόνη που παρουσίαζε το μέλλον των συνεργείων επισκευής σε έναν συνδεδεμένο κόσμο, παρουσιάζοντας τον τρόπο με τον οποίο το μερίδιο των τηλεματικών δεδομένων των οχημάτων, μέσω μιας ψηφιακής αγοράς, επιτρέπει τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών logistics και επισκευών, καθώς και την μεγαλύτερη ικανοποίηση των καταναλωτών.
Η CLEPA δρύθηκε το 1959 και εδρεύει στις Βρυξέλλες, συγκεντρώνοντας περισσότερους από 100 από τους σημαντικότερους προμηθευτές αυτοκινήτων, συστημάτων και τμημάτων αυτοκινήτων και περισσότερους από 20 εθνικούς εμπορικούς συλλόγους και ευρωπαϊκές ενώσεις του κλάδου. Εκπροσωπεί περισσότερες από 3.000 εταιρείες και καλύπτει όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες στην αλυσίδα εφοδιασμού αυτοκινήτων.
Φωτογραφία: CLEPA