Με την υποβοηθούμενη οδήγηση να γίνεται όλο και πιο συνηθισμένη επιλογή εξοπλισμού, το Euro NCAP δοκίμασε πέντε νέα αυτοκίνητα με βάση τα πιο πρόσφατα πρωτόκολλα του και διαπίστωσε σημαντικές διαφορές στην εφαρμογή της τεχνολογίας από τους κατασκευαστές.

Η αξιολόγηση του Euro NCAP για τα συστήματα υποβοηθούμενης οδήγησης, που εισήχθη για πρώτη φορά το 2020, βασίζεται σε δύο πυλώνες:

την Επάρκεια Υποβοήθησης, η οποία αφορά την ισορροπία μεταξύ του επιπέδου βοήθειας που παρέχει το όχημα και της συμμετοχής του οδηγού στο έργο της οδήγησης και της κατανόησης των περιορισμών του συστήματος και την Εφεδρική Ασφάλεια, που αφορά τα μέτρα που λαμβάνονται σε κρίσιμες καταστάσεις για την αποφυγή σύγκρουσης.

Το 2024, το Euro NCAP επέκτεινε τις απαιτήσεις παρακολούθησης του οδηγού και εισήγαγε πρόσθετα μέτρα για τη βελτίωση της υποβοήθησης ταχύτητας σχετικά με τις λωρίδες κυκλοφορίας, τα χαρακτηριστικά του δρόμου και τους τοπικούς κινδύνους. Επιπλέον, τα σενάρια της Εφεδρείαςς Ασφαλείας έχουν επεκταθεί ώστε να περιλαμβάνουν αποφυγή μοτοσικλετιστών, εκτός από πεζούς και ποδηλάτες.

Δοκιμασμένα υπό αυτές τις συνθήκες, τα συστήματα υποβοηθούμενης οδήγησης δύο αυτοκινήτων ξεχώρισαν, με εξαιρετικά επίπεδα Ικανότητας Υποβοήθησης και άριστο Εφεδρικό Σύστημα Ασφαλείας. Τα BMW i5 και Mercedes-Benz C-Class θεωρήθηκαν “Πολύ Καλές”, με τα συστήματα και των δύο να προσφέρουν ισχυρό έλεγχο ταχύτητας και πλευρικό έλεγχο για να αναλάβουν μεγάλο μέρος του φορτίου οδήγησης, διατηρώντας τον οδηγό “ενημερωμένο”, ώστε να ανακτήσει τον έλεγχο αν χρειαστεί. Στο Εφεδρικό Σύστημα Ασφαλείας, η Mercedes σημείωσε ιδιαίτερα υψηλή βαθμολογία, με το αυτοκίνητο να μετακινείται στη δεξιά λωρίδα και να εκτελεί ελεγχόμενη στάση εάν ο οδηγός δεν ανταποκρίνεται.

Τα Volkswagen ID.7 και Volvo EC40 (μέχρι πρότινος γνωστό ως C40 Recharge) έλαβαν την αξιολόγηση “Καλό”. Και τα δύο αυτοκίνητα απέδωσαν καλά, αν και τους έλειπαν ορισμένα από τα πιο εξελιγμένα χαρακτηριστικά και η ισχυρή απόδοση των BMW και Mercedes-Benz.

Στην τελευταία θέση, και “Μη Συνιστώμενο” από το Euro NCAP, είναι το BYD ATTO 3 με το σύστημα Intelligent Adaptive Cruise Control. Το σύστημα υποβοήθησης ταχύτητας δεν ερμήνευε σωστά τα οδικά σήματα και απέδωσε μόνο μέτρια στην Ικανότητα Υποβοήθησης. Ωστόσο, στο Εφεδρικό Σύστημα Ασφαλείας, το αυτοκίνητο δεν πληρούσε τα ελάχιστα πρότυπα, ιδιαίτερα η συνολική κακή απόδοση του Adaptive Cruise Control (ACC) απέναντι σε σταθερά οχήματα και η έλλειψη δράσης σε περίπτωση μη ανταποκρινόμενου οδηγού. Σε αυτό το κρίσιμο σενάριο, το σύστημα απενεργοποιεί αποτελεσματικά την υποστήριξη διεύθυνσης μετά από παρατεταμένη αδράνεια, ενώ διατηρεί τον έλεγχο ταχύτητας – αφήνοντας τον μη ανταποκρινόμενο οδηγό στην τύχη του.

Όλα τα συστήματα που δοκιμάστηκαν από το Euro NCAP παρέχουν μόνο υποβοήθηση στον οδηγό. Εμφανίζονται όμως πιο εξελιγμένες τεχνολογίες που θα επιτρέψουν στους οδηγούς να μην χρειάζεται να παραμένουν συγκεντρωμένοι στην οδήγηση. Το Euro NCAP θα συνεχίσει να παρακολουθεί την ανάπτυξη αυτών των τεχνολογιών για να παρέχει στους καταναλωτές σχετικές πληροφορίες ασφαλείας.

Αυτές οι αξιολογήσεις παρέχουν στους καταναλωτές κρίσιμες πληροφορίες για τις δυνατότητες Υποβοηθούμενης Οδήγησης, που είναι διαθέσιμες στα σημερινά οχήματα. Πρώτον, οι αγοραστές αυτοκινήτων που ενδιαφέρονται για αυτήν την τεχνολογία πρέπει να γνωρίζουν ότι, ενώ επιτρέπει μια άνετη εμπειρία οδήγησης, έχει ατέλειες υπό ορισμένες συνθήκες και μπορεί να δημιουργήσει νέους κινδύνους όταν χρησιμοποιείται λανθασμένα – επομένως, η επίβλεψη του οδηγού και η επίγνωση της κατάστασης πρέπει να διασφαλίζονται συνεχώς κατά τη λειτουργία αυτών των συστημάτων.

Με αφορμή τις νέες αυτές αξιολογήσεις, ο Adriano Palao Bernal, Τεχνικός Διευθυντής ADAS & AD του Euro NCAP δήλωσε ότι: «Τώρα, το 2024, η αξιολόγηση έχει εξελιχθεί, ενσωματώνοντας δύο βασικές ενημερώσεις: συγκεκριμένες απαιτήσεις για την Παρακολούθηση Οδηγού, αξιολογώντας την αποτελεσματικότητα της τεχνολογίας στην ανίχνευση τυπικών καταστάσεων οδηγού που σχετίζονται με κίνδυνο, όπως η υπερβολική εξάρτηση από το σύστημα, η παρατεταμένη απόσπαση προσοχής και η αιφνίδια έναρξη, που τελικά οδηγεί σε απόκριση του οχήματος η οποία μπορεί να βοηθήσει στην αποτροπή ατυχήματος. Στη συνέχεια, η εισαγωγή Ευάλωτων Χρηστών Δρόμου που κινούνται μπροστά από το όχημα, με μικρή απόκλιση στα σενάρια Απόδοσης του ACC (Active Cruise Control) και του Εφεδρικού Συστήματος Ασφαλείας, διασφαλίζει ότι το ACC αντιμετωπίζει τύπους συνήθων ατυχημάτων σε αστικές περιοχές.»

Προηγούμενο άρθροPolestar: Τα πρώτα «made in USΑ» είναι γεγονός
Επόμενο άρθροHyundai Initium: Υδρογονοκίνηση με 650 χλμ. αυτονομίας