Όπως σημειώνεται στην ανάλυση της JATO Dynamics για τον Απρίλιο 2022, η έλλειψη ημιαγωγών, σε συνδυασμό με την πληθωριστική κρίση και τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας, συνέχισαν να επηρεάζουν την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου.
Οι ευρωπαϊκές ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 20% σε μόλις 821.000 μονάδες. Η αγορά των ΗΠΑ σημείωσε παρόμοια πτώση της τάξης του 18%, ενώ στην Κίνα τα πρόσφατα lockdown οδήγησαν σε σημαντική μείωση των πωλήσεων κατά 48%.
Ο Felipe Munoz, Παγκόσμιος Αναλυτής της JATO Dynamics, σχολίασε: «Είναι ανησυχητικό να βλέπουμε τις ευρωπαϊκές πωλήσεις να πέφτουν με τέτοιο ρυθμό παρά την παγκόσμια χαλάρωση των περιορισμών Covid-19. Η χειρότερη περίοδος της πανδημίας κατέστρεψε τις πωλήσεις για αρκετούς μήνες, αλλά ο αντίκτυπος της έλλειψης chip στην αγορά φαίνεται ότι θα διαρκέσει ακόμη περισσότερο». Από την αρχή του έτους οι ταξινομήσεις νέων οχημάτων μειώθηκαν κατά 13% σε 3,55 εκατομμύρια μονάδες, η δεύτερη χαμηλότερη επίδοση τουλάχιστον από το 1991.
Η ανάπτυξη των EV ανακόπτεται
Μέχρι τώρα, τα EV (BEV και PHEV) αποτελούσαν λόγο αισιοδοξίας παρά τις δύσκολες και απρόβλεπτες συνθήκες της αγοράς. Όμως, τον Απρίλιο, αυτά τα οχήματα σημείωσαν πτώση 1,4% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Ο όγκος μειώθηκε από 156.371 μονάδες το 2021 σε 154.219 τον Απρίλιο του 2022 – η δεύτερη πτώση από έτος σε έτος από τον Απρίλιο του 2020.
Ενώ οι κατασκευαστές έδωσαν προτεραιότητα στις πωλήσεις EV (μαζί με αυτές των SUV), η προσφορά αποτυγχάνει να καλύψει τη ζήτηση που δημιουργείται από τα γενναιόδωρα κίνητρα που προσφέρονται στους καταναλωτές. Η ζήτηση BEV στην πραγματικότητα αυξήθηκε κατά 13% σε 83.000 μονάδες τον Απρίλιο, αλλά η δημοτικότητα των PHEV μειώθηκε καθώς, στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτά τα οχήματα δεν είναι επιλέξιμα για τα κίνητρα που είναι διαθέσιμα για αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα με πωλήσεις μειωμένες κατά 15%.
Για πρώτη φορά τον Απρίλιο, η Stellantis ηγήθηκε των ταξινομήσεων BEV, με 16.600 μονάδες, ή το 20% της αγοράς – ξεπερνώντας το Volkswagen Group του οποίου ο όγκος μειώθηκε κατά 37% μετά από προβλήματα παραγωγής στα εργοστάσιά του. Η Hyundai-Kia κατέλαβε το 15,1% της αγοράς, σημειώνοντας αύξηση όγκου 61%.
Το τετράμηνο , η Volkswagen βρίσκεται στην πρώτη θέση με 18,2% της αγοράς EV και αύξηση όγκου 8%, αλλά αυτό υπολείπεται του συνολικού μεριδίου αγοράς της σχεδόν 24%. Στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Stellantis με 15,7%, έναντι μεριδίου 19,1% στη συνολική αγορά. Η Tesla έρχεται στην τρίτη θέση με μερίδιο αγοράς EV σχεδόν 15%. Αυτό μειώνεται στο 1,7% στη συνολική αγορά, όταν ληφθούν υπόψη οι πωλήσεις των ανταγωνιστών σε όλους τους άλλους τύπους καυσίμων.
Το Fiat 500 προηγείται ως BEV με τις περισσότερες πωλήσεις
Καθώς η Tesla ταξινομεί λιγότερα νέα αυτοκίνητα στην αρχή κάθε τριμήνου, το Fiat 500 έλαβε την πρώτη θέση στις ευρωπαϊκές ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEV) τον Απρίλιο. Με 5.524 μονάδες –αύξηση κατά 69% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021– εξασφάλισε σημαντικό προβάδισμα από το Peugeot e-208 που είναι στη δεύτερη θέση. Στην πραγματικότητα, το 500 ηγήθηκε της κατάταξης σε τρεις από τις πέντε μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία), καθώς και στην Ελβετία και το Λουξεμβούργο. Στην κατάταξη του τετραμήνου, κατέλαβε την τρίτη θέση, μετά τα Tesla Model 3 και Model Y.
Πρόοδος για τα Spring, EV6, Polestar 2, IONIQ 5, e-C4, XC40 και Mach-E
Το Peugeot 208 κατέλαβε την πρώτη θέση στη γενική κατάταξη με 15.615 μονάδες και συνεχίζει να προηγείται στις συνολικές πωλήσεις τετραμήνου. Παρά την πτώση της τάξης του 15%, η γαλλική μάρκα κατάφερε να αυξήσει το προβάδισμά έναντι του Volkswagen Golf που ηγήθηκε της αγοράς το 2021.
Από τα 10 κορυφαία, μόνο το Kia Sportage σημείωσε άνοδο (+53%) χάρη στην επιτυχία της τελευταίας γενιάς του. Η δημοτικότητα του νέου Nissan Qashqai οδήγησε επίσης σε αύξηση 23% στις ταξινομήσεις. Το Toyota Yaris Cross συνέχισε να ανεβαίνει στην κατάταξη (ήταν το 7ο SUV με τις περισσότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια του μήνα) ενώ ο όγκος του απλού Yaris σημείωσε πτώση 28%.
Ισχυρές επιδόσεις κατέγραψαν επίσης το Peugeot 308 (+70%), το Cupra Formentor (+120%), το Renault Arkana (+459%), η BMW X3 (+28%), το Kia Ceed (+20%), η Mercedes C- Class (+59%), το Hyundai i30 (+37%), το Kia Xceed (+41%), το Skoda Enyaq (+46%), το Honda HR-V (+575%) και το MG HS και MG ZS, που αυξήθηκαν κατά 305% και 76% αντίστοιχα.
Μεταξύ των τελευταίων λανσαρισμάτων, ειδική μνεία αξίζει στο Volkswagen Taigo, το 10ο B-SUV με τις περισσότερες πωλήσεις με 6.068 μονάδες. Στο Audi Q5 Sportback με 2.526 μονάδες και το 5ο κορυφαίο σε πωλήσεις premium D-SUV. Και στο Link & Co 01 με 2.239 μονάδες και τρίτο δημοφιλέστερο νέο αυτοκίνητο στην Ολλανδία.
Πηγή: JATO Dynamics