Ολοκληρώθηκε στις 4 Μαρτίου η διοργάνωση με την οποία παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα του Προγράμματος για την Οδική Ασφάλεια, Saving Lives Assessing and Improving TEN-T Road Network Safety (SLAIN).
Το πρόγραμμα SLAIN χρηματοδοτήθηκε από το CEF (Connected Europe Facility) της ΕΕ. Τη διαδικτυακή εκδήλωση της 4ης Μαρτίου 2021, παρακολούθησαν 150 συμμετέχοντες.
Την εκδήλωση χαιρέτησαν διακεκριμένοι ομιλητές ενώ μέσα από εξαιρετικές παρουσιάσεις αναδείχτηκε ο σκοπός του έργου και ο ρόλος των φορέων που συμμετείχαν. πέραν των εταίρων του προγράμματος συμμετείχαν 20 ομιλητές από Βέλγιο, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Ισπανία, Κροατία, Ελλάδα, Γαλλία και Αυστραλία, παρουσιάζοντας πολιτικές και συστάσεις και αποτελέσματα σε σχέση με την αξιολόγηση των οδικών δικτύων.
Πρώτος ομιλητής ο Matthew Baldwin, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής και Συντονιστής για την Οδική Ασφάλεια στην Ευρώπη, ξεκίνησε με μια δυσοίωνη επισήμανση ότι οι θάνατοι από τροχαία συμβάντα στο τέλος του 2020 ήταν παρόμοιοι με τους θανάτους από COVID-19. Μάλιστα, χαρακτήρισε τα τροχαία συμβάντα σαν μια «χρόνια πανδημία» η οποία απαιτεί συντονισμένη παγκόσμια δράση αναφέροντας ότι το εμβόλιο για τη δραστική μείωση των θανάτων στο δρόμο ήδη υπάρχει.
Ο Γιάννης Κεφαλογιάννης, Υφυπουργός Υποδομών & Μεταφορών, εκπροσωπώντας την Ελληνική Κυβέρνηση, παρουσίασε το πρώτο συγκροτημένο, ολιστικό πρόγραμμα δράσης της χώρας για την Οδική Ασφάλεια, μέσα από διοικητικές και νομοθετικές ρυθμίσεις και πρωτοβουλίες, πέραν των έργων υποδομής, λαμβάνοντας θετικά σχόλια από τους άλλους ομιλητές.
Ο κ. Κεφαλογιάννης τόνισε την αξία των ποιοτικών δεδομένων στην υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Οδική Ασφάλεια. Μεταξύ άλλων, σημείωσε: “Το έργο SLAIN είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία χαρτών επικινδυνότητας για το τμήμα του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου της χώρας, που εκτείνεται σε ένα μήκος περίπου 1.700 χλμ και περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο τους αυτοκινητόδρομους, σε ποσοστό 95% και το υπόλοιπο 5%, τμήματα του εθνικού οδικού δικτύου προς τα χερσαία σύνορα”.
“Με βάση τα πρωτόκολλα Eurorap, σε ποσοστό 97% το συγκεκριμένο τμήμα του ελληνικού οδικού δικτύου που αξιολογήθηκε, χαρακτηρίστηκε ως χαμηλής ή χαμηλής και μεσαίας επικινδυνότητας, με βάση τα στοιχεία της περιόδου 2015 – 2018 που ήταν διαθέσιμα και χρησιμοποιήθηκαν”.
“Τα παραπάνω αποτελέσματα καταδεικνύουν τη σημασία που έχει ο συνδυασμός της καλής ποιότητας δεδομένων με τις παρεμβάσεις στις υποδομές για να μειώσουμε τους σοβαρούς τραυματισμούς και τους θανάτους”.
“Η διαμόρφωση πολιτικών για την Οδική Ασφάλεια αποτελεί προτεραιότητα για την παρούσα ελληνική κυβέρνηση. Μαζί με την Κροατία, την Ιταλία και την Ισπανία, αναπτύσσουμε μια κοινή μεθοδολογία στη συλλογή στοιχείων για τα κυκλοφοριακά δεδομένα, τα ατυχήματα και την επικινδυνότητα των δρόμων σε ένα οδικό δίκτυο 10.000 χλμ”.
“Το επόμενο βήμα στη μεθοδολογία είναι να βρούμε λύσεις για να βελτιώσουμε τα λάθη που πιθανόν να έχουν γίνει στον σχεδιασμό των υποδομών, μέσα από προτάσεις για παρεμβάσεις σε συγκεκριμένα τμήματα, με οικονομικά βιώσιμα μέτρα”.
“Υπάρχει όμως ακόμη ένας νέος ορίζοντας στον οποίο μας προσανατολίζει το SLAIN: η αυτόνομη οδήγηση. Η προεργασία για την ανάπτυξη φυσικών υποδομών σε ένα δίκτυο 2.000 χλμ στις τέσσερις χώρες που θα μας επιτρέψουν να αναπτύξουμε την αυτόνομη οδήγηση”.
“Αυτές τις μέρες κάνουμε ένα σημαντικό βήμα στην Ελλάδα για την προώθηση της αυτόνομης οδήγησης. Στο νομοσχέδιο για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και τη Μικροκινητικότητα έχουμε συμπεριλάβει ένα κεφάλαιο για τη δυνατότητα ανάπτυξης προγραμμάτων αυτόνομης οδήγησης στην Ελλάδα, τόσο στο επίπεδο της δημόσιας συγκοινωνίας όσο και για ιδιωτικά οχήματα, για πρώτη φορά”.
“Υπάρχει πλέον πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη καινοτόμων ερευνητικών προγραμμάτων και την πιλοτική εφαρμογή τους στη χώρα μας. Η Ελλάδα είναι έτοιμη να φιλοξενήσει τέτοιες πρωτοβουλίες”, κατέληξε ο κ. Κεφαλογιάννης.
Η προσέγγιση της Ελλάδας για αυτή την «πανδημία» με 65 θανάτους από τροχαία, ανά εκατομμύριο κατοίκους, έναν από τους υψηλότερους στην Ευρώπη, είναι απόδειξη της εγκυρότητας της εργασίας που πραγματοποιείται, όχι μόνο από τους εννέα εταίρους του SLAIN, αλλά και, από τον τομέα της Οδικής Ασφάλειας συνολικά.
Ο Γενικός Γραμματέας της CEDR (Conference of European Directors of Roads) Steve Philipps τόνισε τη σπουδαιότητα του ρόλου συνεργασίας όπως του SLAIN για την επίτευξη των στόχων της Οδικής Ασφάλειας. Η κληρονομιά των αποτελεσμάτων του SLAIN θα είναι καταλυτική για την επίτευξη μετρήσιμων αποτελεσμάτων.
“Τεχνογνωσία και δέσμευση ακολουθούμενη από δράση” ήταν το θέμα που ανέπτυξε ο Πρόεδρος του EuroRAP, Ferry Smith επισημαίνοντας ότι οι υποδομές είναι βασικός παράγων για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας και το EuroRAP αντιμετωπίζει αυτές τις προκλήσεις αναπτύσσοντας εργαλεία που βασίζονται σε τεκμηριωμένη καινοτομία – ένα γιγαντιαίο βήμα προς τα μπρος αλλά η καινοτομία στις υποδομές πρέπει παράλληλα να υποστηρίζεται και από τη σωστή νομοθεσία.
Το έργο έχει ως αντικείμενο την Οδική Ασφάλεια και ως αποτελέσματα/παραδοτέα (μεταξύ άλλων) έχει τη δημιουργία χάρτη κατάταξης επικινδυνότητας του Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου της Ελλάδας. Η εν λόγω δράση είναι συμβατή με την οδηγία 2008/96 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (που έχει ενσωματωθεί στην Ελληνική Νομοθεσία με το ΠΔ 104/2011 αλλά και με την αναθεώρησή της, όπου προβλέπεται η αξιολόγηση Οδικής Ασφάλειας οδικών δικτύων. Τους χάρτες παρουσίασε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) “Πάνος Μυλωνάς”, ένας εκ των βασικών εταίρων υλοποίησης του έργου SLAIN.
Για τη δημιουργία των χαρτών επικινδυνότητας και τον υπολογισμό του δείκτη επικινδυνότητας χρησιμοποιήθηκε η διεθνής μεθοδολογία EuroRAP, η οποία καλύπτει όλες τις απαιτήσεις και είναι πλήρως συμβατή από την αναθεωρημένη Ευρωπαϊκή Οδηγία αλλά συνιστάται και από άλλους διεθνείς οργανισμούς (π.χ. WHO, World Bank).
Εθνικά προγράμματα που σχεδιάζονται για κάθε χώρα και προγράμματα όπως το SLAIN αποτελούν βασικά εργαλεία για την ανταλλαγή απόψεων για την εκπαίδευση, τη γνώση και την εμπειρία.
Φωτογραφία: EuroRAP