Η επερχόμενη συγχώνευση FCA και PSA επιταχύνει τις εξελίξεις στον χώρο των αυτοκινητοβιομηχανιών. Και όπως φαίνεται σε λίγα χρόνια θα εξακολουθούν να υπάρχουν μόνο μια ντουζίνα ομίλων κατασκευαστών στο χώρο του αυτοκινήτου. Όσοι θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί και ενεργοί θα πρέπει να συγχωνευθούν για να μεγιστοποιήσουν τις συνέργειες και να μειώσουν το κόστος τους.
Κάποια στιγμή φάνηκε πως η Fiat Chrysler Automobiles θα συμμαχούσε με τη Renault και τη Nissan, αλλά η υπερβολική παρέμβαση της γαλλικής κυβέρνησης και οι ιαπωνικές αμφιβολίες ακύρωσαν τη συμφωνία. Και ξαφνικά εμφανίστηκε η PSA, που προχωρά σε γάμο με τον ιταλοαμερικανικό γίγαντα για διάφορους λόγους.
Μόλις η συγχώνευση εγκριθεί από τις επίσημες αρχές, η FCA και η PSA από κοινού θα αποτελέσουν τον τέταρτο μεγαλύτερο κατασκευαστή παγκοσμίως. Οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένουν εξοικονόμηση περίπου 3,9 δισ. ευρώ, ενώ καμία μονάδα δεν πρόκειται να κλείσει.
Τι σημαίνει αυτό για τους κατασκευαστές
Η FCA και η PSA δεν είναι ξένες μεταξύ τους. Έχουν ήδη συνεργασθεί στο τμήμα LCV: το Fiat Ducato είναι τεχνικά πανομοιότυπο με το Peugeot Boxer και το Citroen Jumper, ενώ το αφελφάκι τους Fiorino μοιράζεται τη γενετική του με τα Citroën Nemo και Peugeot Bipper.
Η επέκταση της συνεργασίας στον χώρο των επιβατικών αυτοκινήτων έχει νόημα, καθώς η PSA και η FCA είναι σχετικά συμπληρωματικές, τόσο ως προς το προϊόν, όσο και γεωγραφικά. Η FCA είναι ισχυρή στη Βόρεια Αμερική, όπου πωλεί μεγάλους όγκους ελαφρών pick-up και SUV (Jeep, Dodge, Ram). Έχει επίσης σταθερή παρουσία στη Λατινική Αμερική, όπου τα μικρότερα μοντέλα της Fiat είναι δημοφιλή.
Η PSA είναι αναμφισβήτητα ισχυρότερη στην Ευρώπη, όπου προηγείται στις πωλήσεις στις κατηγορίες Β και C (hatchbacks, estate cars και crossovers). Διαθέτει επίσης σημαντική παρουσία στην αφρικανική αγορά. Όσον αφορά στην Κίνα και οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες αγωνίζονται για να κάνουν τις επιχειρήσεις τους κερδοφόρες, οπότε μια κοινή προσπάθεια θα μπορούσε να αντιστρέψει το αποτέλεσμα.
Ο κυριότερος λόγος που η PSA συμμαχεί με την FCA είναι χωρίς αμφιβολία η ισχύς της δεύτερης στις ΗΠΑ. Η PSA από μακρού οραματίζεται μια επιστροφή στις ΗΠΑ και εάν μπορεί να βασιστεί στο υπάρχον δίκτυο της FCA, αυτό διευκολύνει τα πράγματα.
Ένας άλλο κίνητρο για την PSA υπήρξε ίσως η τεχνογνωσία που έχει ήδη συγκεντρώσει η FCA στον τομέα της αυτονομίας οχημάτων. Έχει παραδώσει χιλιάδες Chrysler Pacifica στη Waymo ως μέρος μιας συνεργασίας ανάπτυξης αυτόνομης οδήγησης.
Για την FCA, η PSA αποτελεί μια καλή συνεργασία επειδή έχει ήδη πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση, με το πλήρως ηλεκτρικό Peugeot e-208, το DS3 Crossback και το Opel Corsa-e. Ένα νέο Fiat Punto μηδενικών εκπομπών ή ακόμα και η Alfa Romeo Mito θα μπορούσαν να βασιστούν σε αυτά τα μοντέλα.
Επιπλέον, η Alfa Romeo έχει ανάγκη από διάδοχο της Giulietta, για την οποία το Peugeot 308 θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως βάση. Ακόμα και η Tonale, το συμπαγές crossover της Alfa, θα μπορούσε να μοιραστεί θεωρητικά τις βάσεις με τα Peugeot 3008 / Opel Grandland X / Citroen C5 Aircross / DS7 Crossback.
Κάποιοι ίσως αρχίσουν να ονειρεύονται την αναβίωση της Lancia, η οποία έχει περιοριστεί σε μια μικρή εγχώρια παραγωγή ενός μοναδικού μοντέλου.
Τι σημαίνει αυτό για τους στόλους
Μια ενοποίηση μεταξύ της FCA και της PSA θα σήμαινε πως οι διεθνείς εταιρείες θα αντιμετωπίσουν έναν μεγάλο, στιβαρό προμηθευτή που καλύπτει σχεδόν κάθε κατηγορία οχημάτων και αγοράς. Αυτό θα σημάνει επίσης μεγαλύτερες εκπτώσεις σε όγκο και ευρύτερη επιλογή για τους εργαζόμενους.
Ένα άλλο πλεονέκτημα θα μπορούσε να είναι η επιτάχυνση και η ευρύτερη διάδοση των ηλεκτρικών μοντέλων. Μπορεί ακόμα και να αξίζει τον κόπο η FCA-PSA να επενδύσουν από κοινού σε δικές τους μονάδες μπαταριών, όπως έχουν κάνει η Daimler και η Volkswagen.
Η ανταλλαγή τεχνογνωσίας θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει σε βελτιώσεις προϊόντων και στις δύο πλευρές, κυρίως στο τμήμα συνδεσιμότητας. Η ανάπτυξη συνδεδεμένης ψυχαγωγίας και υπηρεσιών είναι δαπανηρή αλλά απαραίτητη για να παραμείνει κάποιος επίκαιρος, ειδικά όταν η ιδιοκτησία μετατρέπεται σε χρήση και οι κατασκευαστές πρέπει να μετατραπούν σε παρόχους κινητικότητας.
Η PSA έχει αντιληφθεί εδώ και καιρό αυτήν την ανάγκη: το 2016 δημιούργησε την Free2Move, μια πλατφόρμα που συγκεντρώνει όλες τις μορφές της νέας κινητικότητας και την καθιστά ευρέως προσιτή.
Και μια προϊστορία…
Η Peugeot-Citroën και η Chrysler έχουν ιστορικούς δεσμούς. Το 1978, η PSA εξαγόρασε την χρεοκοπημένη Chrysler Europe (στην οποία ανήκαν οι μάρκες Simca και Rootes) από την αμερικανική μητρική της εταιρεία. Αποφάσισε να βάλει το σήμα Talbot, που τότε διέθετε κύρος, στο νέο τμήμα παρά να συνεχίσει την ιστορία της Simca και της Rootes. Το 1992, η Talbot έσβησε μετά από μια αποτυχημένη πορεία.