25 χρόνια πέρασαν από τότε που Bosch και Daimler κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας, γνωστό ως ESP, σε οχήματα S-Class. Μια εφεύρεση πραγματικό ορόσημο για την οδική ασφάλεια.

Σύμφωνα με ερευνητές της Bosch, το ESP υπολογίζεται πως έχει σώσει μόνο στην Ευρώπη, γύρω στις 15.000 ανθρώπινες ζωές ενώ έχει αποτρέψει και κάτω από μισό εκατομμύριο σοβαρών ατυχημάτων . Μαζί με τη ζώνη ασφαλείας και τον αερόσακο, το ESP αποτελεί αδιαμφισβήτητα ένα από τα πιο σημαντικά “σωσίβια που διαθέτει ένα όχημα.

Η καινοτομία της Bosch μπορεί να χρονολογείται από το 1995, αλλά ποτέ δεν έμεινε στάσιμη. Η εταιρεία βελτίωνε και συνεχίζει να βελτιώνει και να αναπτύσσει συνεχώς το αντιολισθητικό της σύστημα, για να φτάσει να παράγει σήμερα περισσότερα από 250 εκατομμύρια συστήματα ESP . Μάλιστα υπολογίζεται πως το 82% παγκοσμίως, όλων των οχημάτων νέας παραγωγής είναι εξοπλισμένα με ESP, σε αντίθεση με το 2017 που το ποσοστό αυτό ήταν 64 %.

Το ESP μπορεί να αποτρέψει το 80% των ατυχημάτων που οφείλονται σε ολίσθηση του δρόμου

Όταν οι δρόμοι είναι υγροί ή παγωμένοι, όταν εμφανίζονται απροσδόκητα εμπόδια, όπως ζώα στο δρόμο και όταν επίσης ο οδηγός μπαίνει σε μια στροφή πολύ γρήγορα, το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας, συνδυάζοντας τις λειτουργίες του συστήματος αντιμπλοκαρίσματος ABS και του συστήματος ελέγχου πρόσφυσης TCS, ανιχνεύει τις κινήσεις ολίσθησης του οχήματος και τις εξουδετερώνει ενεργά.

Το αντιολισθητικό σύστημα μπορεί και ανιχνεύει εάν το αυτοκίνητο κατευθύνεται προς την κατεύθυνση που οδηγεί ο οδηγός, χάρη σε έξυπνους αισθητήρες που βοηθούν στη σύγκριση της γωνίας τιμονιού και της τροχιάς του οχήματος 25 φορές το δευτερόλεπτο. Εάν τα δύο αποκλίνουν, το ESP μειώνει τη ροπή του κινητήρα και φρενάρει τους τροχούς. Με αυτόν τον τρόπο, το σύστημα βοηθά τον οδηγό να αποτρέψει το όχημα από το να ξεφύγει από την πορεία του ή να γλιστρήσει.

Testing ESP® on the Schwieberdingen test route in 1995

Το test elk του 1997

Η εφεύρεση του ESP έχει μακρά ιστορία. Ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980, όταν Bosch και Daimler-Benz δρούσαν ανεξάρτητα για την επίτευξη μεγαλύτερης ευστάθειας των οχημάτων. Τα δεδομένα όμως άλλαξαν από το 1992 έως και το λανσάρισμα στη αγορά, καθώς εμπειρογνώμονες από τις δύο εταιρείες ξεκίνησαν την συνεργασία. Το 1997, το θρυλικό test elk υπήρξε κομβικό για την καθιέρωση του ESP και σε άλλα μοντέλα και μάρκες αυτοκινήτου, καθώς κατά τη διάρκεια δοκιμών για ένα σουηδικό περιοδικό αυτοκινήτων, μια Mercedes Benz A-class ανετράπη όταν έκανε έναν απότομο ελιγμό. Τότε η Mercedes-Benz αντέδρασε άμεσα, αναστέλλοντας τις πωλήσεις της σειράς Α και καθιερώνοντας το ESP ως βασικό εξοπλισμό όλων των μοντέλων της. Από τότε, όλο και περισσότερα οχήματα πολλών διαφορετικών αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν υιοθετήσει αυτό το αντιολισθητικό σύστημα.

Προηγούμενο άρθροWelcome Tomorrow: η νέα πρόταση της Mercedes-Benz
Επόμενο άρθροSBTi: ενέκρινε τους στόχους της Michelin για μείωση εκπομπών