Η Tesla σχεδιάζει να ξεκινήσει την παραγωγή του πλήρως αυτόνομου Cybercab το επόμενο έτος, η Volkswagen Group παρουσίασε τον Ιούνιο την έκδοση παραγωγής του αυτόνομου, αμιγώς ηλεκτρικού ID Buzz AD, ενώ η Renault τον ίδιο μήνα λάνσαρε υπηρεσία μεταφοράς χωρίς οδηγό σε μια μεγάλη αθλητική διοργάνωση.

Η αυξημένη κινητικότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών σηματοδοτεί τη μετάβαση των αυτόνομων οχημάτων στη μαζική αγορά, έπειτα από χρόνια περιορισμένων πιλοτικών εφαρμογών σε επιλεγμένες περιοχές.

«Μέχρι πρόσφατα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες κινούνταν κάπως αργά. Τώρα στοχεύουν σε ταχεία γεωγραφική επέκταση», δήλωσε ο αντιπρόεδρος έρευνας της Gartner, Pedro Pacheco

VW και ID Buzz AD

Η VW βλέπει μεγάλες προοπτικές σε οχήματα όπως το ID Buzz AD, που πληροί τις βασικές κανονιστικές απαιτήσεις για SAE Level 4 αυτόνομα οχήματα. Θα χρησιμοποιηθεί αρχικά στο Λος Άντζελες και στο Αμβούργο από το 2026.

Η Uber έχει ήδη παραγγείλει 10.000 ID Buzz AD για τα επόμενα δέκα χρόνια.
«Από το 2026 θα καταστήσουμε διαθέσιμη τη βιώσιμη, αυτόνομη κινητικότητα σε μεγάλη κλίμακα σε Ευρώπη και ΗΠΑ», τόνισε ο CEO της VW Group, Oliver Blume.

Σύμφωνα με την McKinsey, τα Level 4 AVs, όπως τα robotaxis, θα αναπτυχθούν εμπορικά σε μεγάλη κλίμακα έως το 2030. Η ABI Research εκτιμά ότι ως τότε θα κυκλοφορούν παγκοσμίως 11 εκατ. κοινόχρηστα οχήματα χωρίς οδηγό, καλύπτοντας περίπου το 5% της παγκόσμιας κυκλοφορίας.

Renault και υπηρεσίες MaaS

Η Renault, με ισχυρό ενδιαφέρον για τη mobilty as a service (MaaS), συνεργάζεται με τη WeRide στην ανάπτυξη ηλεκτρικών, ρομποτικών μίνιμπας, δοκιμασμένων σε Βαρκελώνη, Βαλένθια και Ζυρίχη.

Επιπλέον, τα αυτόνομα Robobus της λειτούργησαν πιλοτικά στο Roland Garros το 2024 και φέτος.

«Από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, VW και Renault έχουν τις πιο αξιόπιστες προσπάθειες στον τομέα της κινητικότητας ως υπηρεσία», σχολίασε ο Evangelos Simoudis, σύμβουλος και συγγραφέας βιβλίων για την AI και την κινητικότητα.

Η Tesla και το Cybercab

Η βιομηχανία περιμένει να δει αν η Tesla θα ανταποκριθεί στην υπόσχεσή της για το Cybercab. Η εταιρεία δοκιμάζει την υπηρεσία Robotaxi σε κλειστή διαδρομή στο Όστιν του Τέξας με το Model Y.

Η Tesla έχει ανακοινώσει ότι οι καταναλωτές θα μπορούν να αγοράσουν το Cybercab για περίπου 30.000 δολάρια.
Ο Elon Musk υπόσχεται επίσης αναβαθμισμένη έκδοση του Full Self-Driving (FSD) λογισμικού που θα καταστήσει τα τωρινά οχήματα πλήρως αυτόνομα – υπόσχεση που δίνει εδώ και δέκα χρόνια χωρίς ακόμα να έχει παραδώσει ολοκληρωμένη έκδοση.

Άλλοι παίκτες

Η Waymo (θυγατρική της Alphabet/Google) λειτουργεί ήδη αυτόνομα ταξί σε Λος Άντζελες, Σαν Φρανσίσκο, Φοίνιξ και Όστιν με πάνω από 1.500 οχήματα, αν και πρόσφατα ανακάλεσε 1.200 για πρόβλημα λογισμικού.

Η General Motors προσπαθεί να ανασυστήσει το εγχείρημα μετά το κλείσιμο της Cruise, επενδύοντας σε προσωπικά αυτόνομα οχήματα (όχι robotaxi). Η GM είχε δαπανήσει πάνω από 10 δισ. δολάρια στην Cruise την περίοδο 2016–2024.

Άλλοι παίκτες περιλαμβάνουν:

  • Wayve (Ην. Βασίλειο), σε συνεργασία με Nissan στην Ιαπωνία
  • Waabi, με έμφαση στις μεταφορές φορτηγών
  • Mobileye (Intel), συνεργάτης της VW και άλλων
  • Rimac Automobili, με δίθεσιο robotaxi για την υπηρεσία Verne

Παράλληλα, αμερικανικές και κινεζικές εταιρείες robotaxi ετοιμάζονται να επεκταθούν στην Ευρώπη. Η Lyft θα συνεργαστεί με την Baidu για AVs στη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο από το 2026, ενώ η Pony AI σκοπεύει να παραδώσει 1.000 robotaxis το 2025 και αναζητά ευρωπαϊκές αγορές.

Εκκρεμότητες και προκλήσεις

Παρά τη δυναμική, μένουν σημαντικά εμπόδια:

  • ανάγκη για επενδύσεις σε λογισμικό, αισθητήρες, AI και machine learning
  • προβλήματα ασφάλειας, μετά από περιστατικά όπως ο σοβαρός τραυματισμός πεζού από Cruise το 2023 (πρόστιμο 1,5 εκατ. δολάρια)
  • έλλειψη κερδοφορίας: καμία εταιρεία robotaxi δεν έχει ακόμα βγάλει κέρδη
  • δυσκολίες κλιμάκωσης: κάθε νέα πόλη απαιτεί προσαρμογή και περισσότερους απομακρυσμένους χειριστές, με επιπλέον κόστος
  • το AI παραμένει οριακό σημείο: ακόμα δεν μπορεί να επιτρέψει σε ένα robotaxi να κινείται σε νέα πόλη χωρίς εκτεταμένη εκπαίδευση και κόστος

Όπως καταλήγει ο Pacheco, «η ταχεία γεωγραφική επέκταση απαιτεί δισεκατομμύρια, ενώ πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη πιέζονται από την ηλεκτροκίνηση, τα λογισμικά και τους δασμούς».

Προηγούμενο άρθροHonda ADV350 24YM: 6.890€ με δώρο το Smart Top Box
Επόμενο άρθροGoodyear: O Van Kesteren επικεφαλής του κλάδου Consumer