Οι Βρυξέλλες είναι η επόμενη πόλη στην Ευρώπη που επιβάλλει διόδια στα οχήματα που εισέρχονται στην επικράτειά της, κάτι που οι αρχές της περιφέρειας Βρυξελλών σκοπεύουν να εφαρμόσουν από το 2022.
Οι περιβαλλοντολόγοι χαίρονται με τα διόδια εισόδου στις Βρυξέλλες, αλλά το μέτρο έχει επίσης προκαλέσει την έντονη κριτική άλλων περιοχών της χώρας.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, ο ετήσιος φόρος οχημάτων που επιβάλλεται στις Βρυξέλλες θα αντικατασταθεί από δημοτικά διόδια – μια κίνηση που αποσκοπεί να αντικαταστήσει τον ισχύοντα φόρο ιδιοκτησίας με φόρο χρήσης.
Η είσοδος στην περιφέρεια θα κοστίζει 2 ευρώ κατά τις ώρες αιχμής και 1 ευρώ τις ώρες εκτός αιχμής. Και τα δύο ποσά, ωστόσο, θα πολλαπλασιάζονται βάσει ενός συντελεστή που θα καθορίζεται από την ιπποδύναμη του οχήματος. Ένας επιπλέον φόρος θα επιβάλλεται ανά χιλιόμετρο. Θα διατίθενται ημερήσιες κάρτες κυκλοφορίας και η νυκτερινή κυκλοφορία ή το Σαββατοκύριακο δεν θα επιβαρύνονται με διόδια.
Οι αρχές της περιφέρειας ευελπιστούν να συγκεντρώσουν 500 εκατ. ευρώ ετησίως με τα νέα διόδια, από 200 εκατ. ευρώ σημερινών φόρων αυτοκινήτων. Τα επιπλέον έσοδα θα χρησιμοποιηθούν για επενδύσεις σε υποδομές και δημόσιες συγκοινωνίες. Ωστόσο, υπάρχει έντονη κριτική για την απόφαση αυτή.
Διπλή φορολογία
Σύντομη εισαγωγή στους βελγικούς θεσμούς. Σε απλουστευμένους όρους, το Βέλγιο είναι μια ομοσπονδιακή χώρα που αποτελείται από τρεις περιφέρειες, την ολλανδόφωνη Φλάνδρα στο Βορρά, τη γαλλόφωνη Βαλλονία στο Νότο και τις δίγλωσσες Βρυξέλλες στο κέντρο. Η περιφέρεια Βρυξελλών περιλαμβάνει την πόλη των Βρυξελλών και 18 δήμους που την περιβάλλουν, με μεγάλο τμήμα της κοινωνικής, πολιτιστικής και οικονομικής μητροπολιτικής περιοχής να βρίσκεται εκτός της περιφέρειας Βρυξελλών.
Κάθε μέρα, πάνω από 350.000 Βέλγοι που ζουν στη Φλάνδρα και τη Βαλλονία πηγαίνουν στις Βρυξέλλες για εργασία και σχεδόν το 40% μετακινείται με το αυτοκίνητο. Από το 2020, οι καθημερινά μετακινούμενοι στις Βρυξέλλες θα φορολογούνται διπλά: με φόρο οχήματος της περιφέρειάς τους και με δημοτικά διόδια της περιφέρειας Βρυξελλών.
Οι κυβερνήσεις της φλαμανδικής και της βαλλονικής περοχής εξέφρασαν τις ανησυχίες τους για αυτό το νέο φόρο, με κάποιους υπουργούς να ανακοινώνουν νομική προσφυγή εναντίον αυτού που θεωρούν ως διπλή φορολογία για τους πολίτες που ζουν στις άλλες δύο περιφέρειες. Οι τρεις μεγαλύτερες ομοσπονδίες εργοδοτών της χώρας αντιτίθενται επίσης στα δημοτικά διόδια, αναφέροντας πως τάσσονται υπέρ ενός έξυπνου φόρου ανά χιλιόμετρο, αλλά πως αυτός ο φόρος πρέπει να βασίζεται στο ίδιο σύστημα και για τις τρεις περιφέρειες. Επισημαίνουν ότι συγκεκριμένα διόδια μόνον για τις Βρυξέλλες μπορεί να αυξήσουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση στην πόλη, καθώς ίσως αποφασίσουν να μετεγκαταστήσουν τα γραφεία τους περισσότερες εταιρείες.
Πρέπει να γίνει λεπτομερής μελέτη και να επιτευχθεί συμφωνία μεταξύ των διαφόρων αρχών των Βρυξελλών, της Φλάνδρας και της Βαλλονίας.