Η Volvo και η Volkswagen είναι οι μόνες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έτοιμες να μεταβούν στην ηλεκτροκίνηση, συμμορφούμενες με τον ευρωπαϊκό κλιματικό στόχο μηδενικών εκπομπών, σύμφωνα με νέα ανάλυση της Transport & Environment (T&E).
Η κατάταξη της T&E για την ετοιμότητα μετάβασης 10 κύριων κατασκευαστών στην Ευρώπη σε ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030, καταδεικνύει τις μεγάλες διαφορές στη φιλοδοξία και ποιότητα των σχεδίων τους.
Η Volkswagen και η Volvo έχουν θεσπίσει επιθετικές και αξιόπιστες στρατηγικές. Άλλοι, όπως η Ford, διαθέτουν φιλόδοξο στόχο σταδιακής μετάβασης, αλλά τους λείπει ένα στιβαρό σχέδιο για να το επιτύχουν, σύμφωνα με την ανάλυση της T&E.
Η Stellantis, η Daimler, η BMW και η Jaguar Land Rover και ακόμα περισσότερο η Toyota κατατάσσονται σε χειρότερη θέση, με χαμηλές βραχυπρόθεσμες προοπτικές πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας (BEV), χωρίς φιλόδοξους στόχους σταδιακής κατάργησης, ασαφή βιομηχανική στρατηγική και υπερβολική εξάρτηση από τα υβριδικά στην περίπτωση της BMW, της Daimler και της Toyota, επισημαίνεται στη μελέτη.
Ο δείκτης ετοιμότητας EV της T&E εξετάζει τις τρέχουσες και βραχυπρόθεσμες πωλήσεις EV των κατασκευαστών αυτοκινήτων, καθώς και τις ευρύτερες βιομηχανικές στρατηγικές τους (αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών, υποδομή φόρτισης, ειδικές πλατφόρμες BEV κ.λπ.)
Η έκθεση σημειώνει ακόμα τα εξής:
- Η παραγωγή BEV στην ΕΕ27 αναμένεται να αυξηθεί από περίπου 1 εκατομμύριο μονάδες το 2021 (7,4% της παραγωγής), σε 3,3 εκατομμύρια μονάδες το 2025 (24,2%) και να ξεπεράσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) το 2030 με 6,7 εκατομμύρια (50,2%).
- Τα σχέδια παραγωγής των κατασκευαστών δείχνουν πως τα plug-in υβριδικά οχήματα (PHEV) προβλέπεται να ανέλθουν στα 1,6 εκατομμύρια μονάδες το 2026 (12% της συνολικής παραγωγής αυτοκινήτων) και στη συνέχεια να παραμείνουν στάσιμα καθ ‘όλη τη διάρκεια του δεύτερου ημίσεως της δεκαετίας.
- Η Ford έχει δεσμευτεί να καταστεί αμιγώς ηλεκτρική έως το 2030. Αλλά φαίνεται πως δεν προλαβαίνει. Προβλέπεται να παράγει μόλις 13% BEV έως το 2025.
- Η Toyota δεν έχει θέσει στόχο για το 2030 και σχεδιάζει να παράγει μόλις 10% BEV το 2025. Προβλέπεται πως θα βασιστεί σε ρυπογόνες υβριδικές τεχνολογίες (44% της παραγωγής της στην ΕΕ το 2030)
Η έκθεση εγείρει ανησυχίες ως προς την εξάρτηση από τις εθελοντικές δεσμεύσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών, τις οποίες χαρακτηρίζει ως πολύ χαμηλές που δεν υποστηρίζονται από μια συνεκτική βιομηχανική στρατηγική. Η προηγούμενη ανάλυση της T&E έδειξε ότι το 2016, οι αυτοκινητοβιομηχανίες απέτυχαν στον συλλογικό τους στόχο πώλησης 3,6% ηλεκτρικών αυτοκινήτων, επιτυγχάνοντας λιγότερο από το ήμισυ.
Τα εγκωμιαστικά σχόλια του Bloomberg
Η Volvo και η Volkswagen βρίσκονται στην κορυφή της κατάταξης, παρόλο που είναι διαφορετικές από πολλές απόψεις. Η T&E όχι μόνο αναγνωρίζει τη δέσμευση της Volvo να καταστεί αμιγώς ηλεκτρική εταιρεία αυτοκινήτων μέχρι το 2030, αλλά πιστεύει πως ο οδικός χάρτης της γι’ αυτό είναι αξιόπιστος. Αντιθέτως, δεν είναι τόσο σίγουρη για κάποιους άλλους που έχουν ανακοινώσει παρόμοιους φιλόδοξους στόχους.
Ενώ η Volkswagen αποτελεί παγκόσμια υπερδύναμη και κυριαρχεί στην Ευρώπη, η Volvo αντιπροσωπεύει μόνο το 3% περίπου της παραγωγής αυτοκινήτων της ΕΕ.
Η Volvo έχει μια εξαιρετικά επιτυχημένη πορεία ως θυγατρική της Zhejiang Geely. Σκοπεύει να αξιοποιήσει αυτήν τη σχέση σε σημαντικό βαθμό καθώς καθίσταται ηλεκτρική, χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα της Geely που θα υποστηρίζει επίσης τα μοντέλα της Lynk & Co και της Polestar. Η Volvo συνεργάζεται με την κινεζική CATL και την νοτιοκορεάτικη LG Chem για τις μπαταρίες της, ενώ προχώρησε στη συναρμολόγηση μπαταριών στην Ευρώπη με μια γραμμή στο Βέλγιο που εγκαινίασε στις αρχές του περασμένου έτους.
Για αυτούς και άλλους λόγους, η T&E κατατάσσει τη βιομηχανική στρατηγική της Volvo δεύτερη μετά τη Volkswagen, η οποία προηγείται όλων των άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών με μια εξειδικευμένη πλατφόρμα EV και ανακοίνωσε σχέδια για έξι εργοστάσια μπαταριών στην Ευρώπη.
Φωτογραφίες: Transport & Environment