Για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της, η Volkswagen σχεδιάζει να κλείσει τουλάχιστον τρία εργοστάσια στη Γερμανία, να μειώσει το προσωπικό της κατά δεκάδες χιλιάδες και να συρρικνώσει μόνιμα τα υπόλοιπα εργοστάσια στη χώρα, σύμφωνα με την επικεφαλής του σωματείου των εργαζομένων Daniela Cavallo. Η Cavallo, σε συνάντηση με εργαζόμενους στο Wolfsburg, υποστήριξε ότι αυτό δεν είναι μια απλή τακτική στις συλλογικές διαπραγματεύσεις, αλλά ένα σχέδιο για «πώληση» της γερμανικής βιομηχανίας της VW.

Λέγεται ότι το σχέδιο της διοίκησης περιλαμβάνει περικοπή μισθών κατά 10%, «πάγωμα» μισθών για δύο χρόνια και περιορισμό των μπόνους ανώτερων υπαλλήλων. Οι εργαζόμενοι της VW, που συνολικά ανέρχονται σε περίπου 300.000 άτομα στη Γερμανία, σταμάτησαν πρόσφατα την παραγωγή σε 11 εργοστάσια σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τα σχέδια περικοπών.

Η διοίκηση της VW βρίσκεται υπό συνεχή πίεση λόγω του υψηλού κόστους ενέργειας και εργασίας, του έντονου ανταγωνισμού από την Ασία, της πτώση της ζήτησης στην Ευρώπη και την Κίνα, αλλά και της δυσκολίας στην προσαρμογή στην ηλεκτροκίνηση. Στόχος του γερμανικού κολοσσού είναι η εξοικονόμηση 4 δισεκατομμυρίων ευρώ για την ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας και αναμένεται να παρουσιάσει προτάσεις για μείωση του κόστους εργασίας. Ο Thomas Schäfer, επικεφαλής της VW, ανέφερε ότι τα γερμανικά εργοστάσια είναι μη παραγωγικά, με κόστος 25% έως 50% υψηλότερο από τον στόχο και με συγκεκριμένα εργοστάσια να κοστίζουν έως και δύο φορές περισσότερο από τον ανταγωνισμό.

Αναλυτές τονίζουν ότι τα προβλήματα της VW αντικατοπτρίζουν τη γενικότερη οικονομική κρίση που πλήττει τη Γερμανία, καθώς η οικονομία της βρίσκεται σε πορεία συρρίκνωσης για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Συνολικά η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, άλλοτε σημείο αναφοράς για την καινοτομία και ποιότητα, αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα λόγω του υψηλού κόστους παραγωγής και του αυξημένου ανταγωνισμού από κινεζικές εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων.

Όπως μάλιστα σημειώνει ο αναλυτής Daniel Schwarz, από την αμερικανική πολυεθνική ανεξάρτητη επενδυτική τράπεζα Stifel, τα σχέδια της VW υπερβαίνουν τις προσδοκίες της αγοράς και είναι πιθανόν οι εργαζόμενοι να προχωρήσουν σε απεργίες τον Δεκέμβριο. Οι απεργίες αυτές, αν δεν περιοριστούν σε εργοστάσια της VW και επεκταθούν σε άλλες μάρκες, όπως η Porsche, θα προκαλέσουν ζημιές ακόμα πιο σημαντικές για τον όμιλο.

Σύμφωνα με τα συνδικάτα, η διοίκηση σχεδιάζει τη μεταφορά ή την εξωτερική ανάθεση της παραγωγής ολόκληρων τμημάτων. Οι εργαζόμενοι ανησυχούν ιδιαίτερα για το εργοστάσιο στο Osnabrück, το οποίο έχασε πρόσφατα μια σημαντική σύμβαση με την Porsche και κινδυνεύει να κλείσει. Η Cavallo προειδοποίησε το διοικητικό συμβούλιο ότι διακινδυνεύει τη διακοπή των συνομιλιών, εάν συνεχιστούν οι πιέσεις.

Ο Διευθυντής της IG Metall, του κυρίαρχου σωματείο μεταλλουργών στη Γερμανία  και του μεγαλύτερου βιομηχανικού σωματείου της Ευρώπης, Thorsten Gröger, χαρακτήρισε την κατάσταση ως «βαθύ πλήγμα για την εργατική δύναμη της VW», ζητώντας από τη διοίκηση να παρουσιάσει ρεαλιστικά σχέδια για το μέλλον της εταιρείας.

Η γερμανική κυβέρνηση προειδοποίησε ότι τα λάθη της διοίκησης στο παρελθόν, δεν θα πρέπει να επιβαρύνουν τους εργαζόμενους, ενώ η VW τόνισε ότι οι διαπραγματεύσεις για περικοπές κόστους είναι μη αναπόφευκτες για την επιβίωση της εταιρείας στο μέλλον.

Προηγούμενο άρθροΟΜΙΛΟΣ ΠΕΤΡΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, 40 χρόνια με την Scania
Επόμενο άρθροΤα ηλεκτρικά ποδήλατα YAMAHA στην Ελλάδα