Οι τύποι καυσίμων των νέων αυτοκινήτων δεν αποτελούν έκπληξη. Ωστόσο δεν μπορούμε να μην επισημάνουμε την αύξηση που κατέγραψαν τα ηλεκτροκίνητα το  τελευταίο τρίμηνο του 2019, που ανήλθε στο 80,5% στο σύνολο της ΕΕ.

Παράλληλα, η ζήτηση για πετρελαιοκίνητα στην ΕΕ μειώθηκε περαιτέρω, πέφτοντας στο 29,5% των ταξινομήσεων αυτοκινήτων. Τα οχήματα βενζίνης αντιπροσώπευαν το 57,3% της αγοράς της ΕΕ, ενώ τα ηλεκτρικά φορτιζόμενα (ECV) αποτελούσαν το 4,4% των συνολικών πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην περιοχή από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους. Όλα τα οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV) έφτασαν συνολικά το 13,2%.

Οι τύποι καυσίμων των νέων αυτοκινήτων το 2019

Στο σύνολο του 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA, σχεδόν το 60% όλων των καινούργιων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν βενζίνης (58,9% έναντι 56,6% το 2018), ενώ το ντίζελ αντιπροσώπευε το 30,5% των ταξινομήσεων (35,9% το 2018). Πέρυσι, το 3,1% των νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ ήταν ηλεκτρικά φορτιζόμενα (μία ποσοστιαία μονάδα περισσότερο από το 2018).

Τύποι καυσίμων νέων αυτοκινήτων

Αυτοκίνητα βενζίνης και πετρελαίου

Από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2019, ο αριθμός των πετρελαιοκίνητων οχημάτων που ταξινομήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκε κατά 3,7% σε 1 εκατομμύριο μονάδες. Παρά τη συνολική αυτή πτώση, ορισμένες αγορές αρχίζουν να δείχνουν σημάδια ανάκαμψης. Η ζήτηση για ντίζελ αυξήθηκε και πάλι σε δύο από τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων στην ΕΕ: Γαλλία (+ 7,3%) και Γερμανία (+ 4,3%). Διψήφια αύξηση παρατηρήθηκε επίσης στο Βέλγιο (+ 17,7%), τη Σλοβενία (+ 18,2%), την Ουγγαρία (+ 18,4%), τη Σουηδία (+ 30,5%) και τη Ρουμανία (+ 31,1%). Στην Ελλάδα, πάντως, είχαμε πτώση -19,3%. Συνολικά το 2019, με εξαίρεση τη Γερμανία (+3,7%), τη Λεττονία (+2,2%) και τη Λιθουανία (+4,3%) όλες οι χώρες της ΕΕ κατέγραψαν πτώση των πετρελαιοκίνητων.

Ταυτόχρονα, τα οχήματα βενζίνης συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, κατά 11,9% (ή 216.289 μονάδες) σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2018. Οι πωλήσεις βενζινοκίνητων αυξήθηκαν και στις 28 χώρες της ΕΕ, με την Ιταλία να σημειώνει το υψηλότερο ποσοστό αύξησης (+ 20,9%) από τις πέντε μεγάλες αγορές. Οι χώρες της Κεντρικής Ευρώπης έδωσαν επίσης σημαντική ώθηση (αύξηση 23,0% από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2019). Αύξηση παρατηρήθηκε και στη χώρα μας κατά 20,4%. Στο σύνολο του έτους είχαμε επίσης αύξηση στη συνολική αγορά της ΕΕ κατά 5,2%. Οκτώ, ωστόσο χώρες παρουσίασαν πτώση των βενζινοκίνητων: Αυστρία (-4,0%), Τσεχία (-0,8%), Εσθονία (-1,1%), Φινλανδία (-7,3%) Γερμανία (-0,3%), Ιρλανδία (-1,8%), Ολλανδία (-5,3%) και Σουηδία (-1,1%).

Οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV)

Κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2019, η ζήτηση για αυτοκίνητα εναλλακτικής ισχύος αυξήθηκε σημαντικά (+ 66,2%) σε ολόκληρη την ΕΕ. Τα ηλεκτρικά φορτιζόμενα (ECV) ήταν μεταξύ των κυριότερων μοχλών της αύξησης αυτής (+ 81,3%, 156.805 μονάδες συνολικά), με τα ηλεκτρικά μπαταρίας (BEV) και τα υβριδικά plug-in (PHEV) να καταγράφουν ισχυρή ανάπτυξη (+77,9% και + 86,4%, αντίστοιχα). Τα υβριδικά ηλεκτρικά (HEV) εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν τη συντριπτική πλειοψηφία των οχημάτων με εναλλακτική ισχύ που πωλούνται στην ΕΕ. Πράγματι, κατά το τέταρτο τρίμηνο ταξινομήθηκαν 252.371 μονάδες (+ 69,2% σε σύγκριση με το 2018).

Τα λοιπά οχήματα με εναλλακτική ισχύ – τα οποία περιλαμβάνουν εκείνα που κινούνται με αιθανόλη (E85), υγραέριο (LPG) και φυσικό αέριο (NGV) – επίσης κατέγραψαν θετική μεταβολή. Οι ταξινομήσεις αυξήθηκαν κατά 28,0% σε 58.768 μονάδες το τελευταίο τρίμηνο του 2019. Η Ιταλία παραμένει η μεγαλύτερη αγορά για αυτά τα οχήματα στην ΕΕ, με 41.905 μονάδες ταξινομημένες. Μεγάλη αύξηση στην κατηγορία αυτή κατέγραψε και η χώρα μας, με -199,5% το τρίμηνο (596 οχήματα φέτος έναντι 199 πέρυσι) και 126,7% το έτος συνολικά με 2.333 οχήματα φέτος έναντι 1.029 πέρυσι.

Όσον αφορά στις πέντε μεγάλες αγορές, όλες κατέγραψαν έντονη αύξηση στις συνολικές ταξινομήσεις APV από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2019. Η Γερμανία ξεχώρισε καθώς η ζήτηση υπερδιπλασιάστηκε (+101,9%) κατά το τέταρτο τρίμηνο, κυρίως λόγω των αυξημένων πωλήσεων αμφότερων των plug-in υβριδικών και των υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων.

Πηγή ACEA, Επεξεργασία Fleetnews

Οι τύποι καυσίμων νέων αυτοκινήτων σε παγκόσμιο επίπεδο 

Παγκοσμίως, οι ταξινομήσεις οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης συνέχισαν να φθίνουν, παρουσιάζοντας μείωση κατά 4,35 εκατομμύρια μονάδες ή περίπου 4,7% σε σύγκριση με το 2018 (στοιχεία EV Volumes). Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων συνέχισαν να αυξάνονται σε όλο τον κόσμο, έφθασαν το 4,7% στην Κίνα, εκτός από τις ΗΠΑ όπου παρουσίασαν πτώση 8,9% σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις.
Συνολικά, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων στο 2019 ήταν 2,5% σε παγκόσμιο επίπεδο, σε σχέση με 2,2% το 2018. Κύριος μοχλός ανάπτυξης ήταν η Ευρώπη και η Κίνα.

Λίνα Τσαγκαράκη

Προηγούμενο άρθροΤο νέο Golf 8ης γενιάς στην Ελλάδα
Επόμενο άρθροVolvo και Geely εξετάζουν τη συγχώνευση