Η αυτοκινητοβιομηχανία απαιτεί «παραθυράκια» στη νομοθεσία της ΕΕ για τις εκπομπές CO₂ των αυτοκινήτων, που θα μείωναν στο μισό τον στόχο της Ένωσης για πώληση μόνο μηδενικών εκπομπών οχημάτων έως το 2035.

Αυτό προκύπτει από ανάλυση της οργάνωσης Transport & Environment (T&E) επί διαρρεύσαντος εγγράφου θέσεων του λόμπι της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, της ACEA. Οι κατασκευαστές απαιτούν πάνω από δέκα τέτοια παραθυράκια, συμπεριλαμβανομένου του να μετρούνται ως μηδενικών εκπομπών τα αυτοκίνητα που λειτουργούν με «εναλλακτικά καύσιμα». Ζητούν επίσης από την ΕΕ να σταματήσει τις προσπάθειες ακριβούς υπολογισμού της ρύπανσης των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων.

Η ΕΕ δέχεται πίεση από τους κατασκευαστές να αποδυναμώσει τους στόχους CO₂ για τα αυτοκίνητα, ενόψει της αναθεώρησης της σχετικής νομοθεσίας φέτος. Σύμφωνα με το έγγραφο της ACEA που είδε η T&E, τα αυτοκίνητα που κινούνται με τα λεγόμενα «ανθρακικά ουδέτερα καύσιμα» –ενδεχομένως βιοκαύσιμα ή e-fuels– θα υπολογίζονταν ως οχήματα που εκπέμπουν 0 γραμμάρια CO ανά χιλιόμετρο. Μόνο αυτό το παραθυράκι θα μείωνε το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στις πωλήσεις του 2035 κατά 25%, καθώς οι κατασκευαστές θα μπορούσαν να συνεχίσουν να πωλούν μεγάλους όγκους ιδιαίτερα ρυπογόνων οχημάτων εσωτερικής καύσης.

Ο Lucien Mathieu, διευθυντής του τομέα αυτοκινήτων στην T&E, δήλωσε:

«Αυτή η θέση είναι ντροπή. Θα υπονομεύσει πλήρως τη βεβαιότητα των επενδύσεων που χρειάζεται η Ευρώπη για να καλύψει το χαμένο έδαφος στην κούρσα των ηλεκτρικών οχημάτων. Το να μετατρέψουμε τη σημαντικότερη ευρωπαϊκή ρύθμιση για τα αυτοκίνητα σε “ελβετικό τυρί” δεν θα αποκαταστήσει την ανταγωνιστικότητα του κλάδου. Πρόκειται για κυνική προσπάθεια αποδόμησης ενός κεντρικού πυλώνα της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για το κλίμα. Αν η Επιτροπή υποχωρήσει σε αυτές τις απαιτήσεις, θα προσφέρει απλώς ακόμη ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στους Κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων.»

Η απαίτηση της ACEA να ακυρωθεί το λεγόμενο «utility factor» του 2027 για τα plug-in υβριδικά θα μείωνε τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατά 10%. Η παροχή πιστώσεων CO στους κατασκευαστές για την απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων θα μείωνε τον στόχο κατά επιπλέον 6%. Πιστώσεις για μειώσεις εκπομπών στη γραμμή παραγωγής και τη χρήση ορισμένων τεχνολογιών θα μείωναν τις πωλήσεις EV κατά 6%. Η καταμέτρηση μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων ως περισσότερων από μία πωλήσεων –με επιπλέον πίστωση αν κατασκευάζονται στην Ευρώπη– θα μείωνε τη φιλοδοξία κατά 1%. Συνολικά, τα παραθυράκια που ζητά η ACEA θα σήμαιναν ότι οι κατασκευαστές θα χρειάζονταν να επιτύχουν μόνο 52% μερίδιο αγοράς EV το 2035.

Ο κατάλογος απαιτήσεων της ACEA έρχεται τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δέχεται πιέσεις από τους κατασκευαστές να επιταχύνει την αναθεώρηση της νομοθεσίας για τις εκπομπές CO₂ των αυτοκινήτων. Η πρόεδρος της Επιτροπής, Ursula von der Leyen, έχει δηλώσει ότι η νομοθετική πρόταση θα δημοσιευθεί έως το τέλος του 2025.

Ο Lucien Mathieu πρόσθεσε:

«Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, από τη μία, ζητούν δραστική επιτάχυνση της αναθεώρησης, και από την άλλη δεν έχουν ιδέα τι ακριβώς θέλουν. Καταθέτουν μια “λίστα αγορών” με παραθυράκια και ευελιξίες, αλλά δεν αφήνουν καθόλου χρόνο για σωστή αξιολόγηση αυτών των επιλογών. Θέλουν να πάνε πιο γρήγορα, αλλά δεν ξέρουν προς ποια κατεύθυνση — και δεν θέλουν οι άλλοι να έχουν τον χρόνο να το σκεφτούν. Αυτή είναι συνταγή για καταστροφή.»

Προηγούμενο άρθροToyota-Michelin: Προώθηση της προσβάσιμης κινητικότητας
Επόμενο άρθροΣτα σκαριά Κινεζική παραγωγή στην Ευρώπη