Ανησυχίες για την πορεία των EV εκφράζει η Transport & Environment (T&E), επισημαίνοντας πως η ανάπτυξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη κινδυνεύει να σταματήσει, θέτοντας σε κίνδυνο τις πωλήσεις 18 εκατ. ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας, σύμφωνα με νέα στοιχεία.
Οι κανόνες της ΕΕ για καθαρά αυτοκίνητα οδήγησαν σε πωλήσεις οχημάτων plug-in σχεδόν στο ένα πέμπτο της αγοράς. Ωστόσο, οι αδύναμοι στόχοι μεταξύ 2022 και 2030 δεν θα απαιτήσουν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να υλοποιήσουν τα σχέδια παραγωγής EV και ίσως προκαλέσουν 55 εκατ. επιπλέον τόνους ρύπανσης CO2 – περισσότερους από τις ετήσιες εκπομπές όλων των αυτοκινήτων της Ισπανίας, σύμφωνα με ανάλυση της T&E.
Ο στόχος 2025 της ΕΕ για τις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι τόσο αδύναμος που θα πραγματοποιηθεί δύο χρόνια νωρίτερα, διαπιστώνει η ανάλυση. Και, ενώ πολλές χώρες της ΕΕ πρέπει να μειώσουν σχεδόν στο μισό τις συνολικές εκπομπές τους μέχρι το τέλος της δεκαετίας, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν θα συμβάλουν πολύ σε αυτό. Η T&E επισημαίνει πως χωρίς πιο φιλόδοξους στόχους κατασκευαστών αυτοκινήτων από το 2025 και μετά – συμπεριλαμβανομένου του ενδιάμεσου στόχου 2027 και της μείωσης CO2 κατά 80% των αυτοκινήτων το 2030, σε σύγκριση με σήμερα – θα είναι πολύ δύσκολο για τα κράτη μέλη να επιτύχουν τους προτεινόμενους εθνικούς στόχους για το κλίμα έως το 2030.
Ο Alex Keynes, διευθυντής καθαρών οχημάτων της T&E, δήλωσε: «Η αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων οφείλεται στους κανόνες της ΕΕ για καθαρά αυτοκίνητα, αλλά θα υποχωρήσει εάν δεν παρέμβουν οι νομοθέτες. Τώρα είναι η ώρα να τεθούν σωστοί φιλόδοξοι στόχοι, εάν επιθυμούμε να μη χάσουμε μια δεκαετία στην απανθρακοποίηση αυτοκινήτων».
Τα κενά στους κανόνες της ΕΕ αποδυναμώνουν τον αντίκτυπό τους και θα επιτρέψουν στις αυτοκινητοβιομηχανίες να αποφύγουν την πώληση 840.000 αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μόνο φέτος, διαπιστώνει η ανάλυση. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν ευκολότερους στόχους πουλώντας βαρύτερα οχήματα, αυξάνοντας τις πωλήσεις SUV υψηλών εκπομπών και plug-in υβριδικών.
Η ευρεία εκμετάλλευση ώθησε τους κατασκευαστές να συμμορφωθούν με τους στόχους CO2 της ΕΕ για το 2021, διαπιστώνει η ανάλυση της T&E. Και τούτο, παρά το γεγονός ότι τρεις εταιρείες, έχουν υψηλότερες εκπομπές ρύπων βενζίνης και ντίζελ, κατά μέσο όρο, από ό,τι πριν από πέντε χρόνια. Η T&E στήριξε την πρόβλεψή της στις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων που πουλήθηκαν το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Ο Alex Keynes κατέληξε: «Οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαφημίζουν απεγνωσμένα τα πράσινα διαπιστευτήριά τους, αλλά μπλοφάρουν εκμεταλλεύομενες κάθε παραθυράκι για να καθυστερήσουν τη μετάβαση σε αυτοκίνητα χωρίς εκπομπές ρύπων. Οι πολιτικοί έχουν την ευκαιρία να τερματίσουν αυτή την υποκρισία, τώρα που η ΕΕ επικαιροποιεί τους κλιματικούς στόχους για τους κατασκευαστές».
Οι κυβερνήσεις της ΕΕ και οι ευρωβουλευτές συζητούν τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για νέα πρότυπα, που αναμένεται να οριστικοποιηθούν στις αρχές του 2023.