Το Διοικητικό Συμβούλιο της BMW, ενέκρινε ως νέο μέλος του τον υπεύθυνο για την παραγωγή του ομίλου, Oliver Zipse, που είναι ο διάδοχος του Harald Krüger, ο οποίος θα παραιτηθεί στις 16 Αυγούστου μετά από πίεση των μετόχων.

Ο Oliver Zipse θα έχει το δύσκολο έργο να εξασφαλίσει μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη κερδοφορία για την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία παρουσίασε τις πρώτες ζημίες σε μια δεκαετία κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019. Οι παγκόσμιες εμπορικές εντάσεις επιβραδύνουν τις πωλήσεις των οχημάτων και ασκούν πίεση στα περιθώρια. Επίσης, η εταιρεία έπρεπε να δεσμεύσει 1,4 δισ. ευρώ για να καλύψει ένα ενδεχόμενο πρόστιμο για προσφυγή από τις ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ, ότι είχε συνεργήσει με την Daimler και την VW. Επιπλέον, η μετάβαση από το καθεστώς δοκιμών NEDC στο WLTP έχει κοστίσει στην BMW – όπως και σε κάθε άλλο ευρωπαίο κατασκευαστή – τεράστια χρηματικά ποσά.

Ακόμα, η πτώση των πωλήσεων ντίζελ και η βραδεία εισδοχή στα ηλεκτροκίνητα οχήματα, σημαίνει ότι ο όμιλος BMW κινδυνεύει από ένα υψηλό πρόστιμο αν δεν επιτύχει τον στόχο των 95g CO2 το 2021. Αυτοί οι παράγοντες ώθησαν την εταιρεία να ξεκινήσει ένα σχέδιο εξοικονόμησης ύψους 12 δισ. ευρώ και να ανακοινώσει πάγωμα προσλήψεων.

Στρατηγικό σφάλμα στην ηλεκτροκίνηση

Επιπροσθέτως υπάρχουν τα μάλλον απογοητευτικά εμπορικά αποτελέσματα του i3, το οποίο ξεκίνησε το 2013 ως αστικό ηλεκτρικό όχημα υψηλής τεχνολογίας. Κόστισε δισ. δολάρια για την ανάπτυξή του και ποτέ δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες, παρόλο που κατατάσσεται στα τρία κορυφαία μοντέλα, από πλευράς πωλήσεων, στις περισσότερες ευρωπαϊκές αγορές. Επιπλέον, η BMW δεν έχει προσθέσει ηλεκτρικά μοντέλα στη γκάμα της – κάτι που μερικοί θεωρούν ως στρατηγικό σφάλμα του Harald Krüger, οπότε σήμερα δεν έχει κάτι για να ανταγωνιστεί, όπως το επιτυχημένο μοντέλο Tesla 3, το Jaguar I-Pace, το Audi e-tron ή το πολυαναμενόμενο VW ID.3.

Η BMW i4, που ανταγωνίζεται το Tesla Model 3 δεν θα βγει στην αγορά πριν από το 2021 – ένα έτος μετά το Polestar 2. Το ηλεκτρικό iX3 θα είναι διαθέσιμο σε περίπου ένα χρόνο για να ανταγωνιστεί την Mercedes EQC καθώς και το Audi Q4 e-tron. Μέχρι τότε, όλες οι ελπίδες βρίσκονται στο πρόσφατα αποκαλυφθέν Mini Electric. Η τρέχουσα βάση πελατών του Mini hatchback χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο πόλης για μικρότερες διαδρομές εντός και γύρω από την πόλη, δίνοντας έτσι στο Mini-E μια καλή ευκαιρία να τους πείσει να αλλάξουν από βενζινοκίνητο σε ηλεκτρικό.

Το Mini Electric δεν αρκεί για να γίνει η εταιρεία κερδοφόρος και πάλι. Τα περιθώρια στα μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αμελητέα και οι όγκοι δεν είναι αρκετά υψηλοί. Και μη ξεχνάμε το Brexit – το μηδενικών εκπομπών Mini θα κατασκευάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Ταχύτερη και καλύτερη ROI στην ACES

Ο κ. Zipse θα πρέπει να βρει έναν τρόπο να επιτύχει ταχύτερη απόδοση της επένδυσης και όχι μόνο για την ηλεκτροκίνηση. Τα άλλα γράμματα του ακρωνυμίου ACES (αυτόνομο, συνδεδεμένο, ηλεκτρικό, υπηρεσίες) έχουν επίσης σημαντικό ρόλο σε αυτή την εξίσωση.

Ο τομέας των υπηρεσιών, ride hailing και car sharing δεν ήταν κερδοφόρος. Με τη συνεργασία με την Daimler, οι οικονομίες κλίμακας θα μπορούσαν να κάνουν τη διαφορά ανάμεσα στις ζημίες και τα κέρδη. Όσον αφορά τα αυτόνομα οχήματα, η BMW και η Daimler ανακοίνωσαν πριν από δύο εβδομάδες ότι θα ενισχύσουν τη συνεργασία τους σε μια προσπάθεια να ξεκινήσουν την επόμενης γενιάς τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης στα επιβατικά αυτοκίνητα έως το 2024.

Ο 55χρονος Oliver Zipse πιθανότατα θα έχει αποσυρθεί πριν αυτή η επιχείρηση αποφέρει κέρδη. Όντας άνθρωπος της παραγωγής, η προσέγγισή του για την εξασφάλιση της κερδοφορίας είναι πιθανό να επικεντρωθεί σε περαιτέρω βιομηχανικό εξορθολογισμό. Με τη νέα Σειρά 1, η οποία χρησιμοποιεί τώρα την πλατφόρμα με μπροστινή κίνηση του Mini Clubman, το πρώτο βήμα έχει ήδη γίνει. Επίσης, το 3 Series GT και το 2 Series Convertible δεν θα έχουν διάδοχο. Η BMW έχει επίσης ανακοινώσει ότι θα καταργήσει μια σειρά μικρότερων κινητήρων, όπως τον 1,5 ντίζελ, επειδή είναι υπερβολικά δαπανηρό να συμμορφωθούν με τα νέα πρότυπα εκπομπών.

Τέλος, η BMW Group σίγουρα θα προσπαθήσει να επεκτείνει τις βιομηχανικές της συμπράξεις. Μέχρι στιγμής, δεν έχει μοιραστεί τις πλατφόρμες EV με κανέναν – μόνο πρόσφατα ανακοίνωσε ότι θα αναπτύξει από κοινού ηλεκτρικά συστήματα κίνησης με την Jaguar Land Rover. Υπάρχει τουλάχιστον μία αυτοκινητοβιομηχανία που θα ενδιαφέρεται πολύ για την πρόσβαση στην τεχνογνωσία της: η FCA (Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Jeep, Maserati, Dodge, Ram, Lancia), που δεν έχει ακόμα αναπτυχθεί στην ηλεκτρική σκηνή.

Το ερώτημα είναι αν μια άλλη συνεργασία ταιριάζει στο όραμα του Oliver Zipse – και τι πρέπει να προσφέρει η FCA σε αντάλλαγμα. Πιθανότατα, η BMW θα εμβαθύνει τη σχέση της με την Daimler και σε αυτόν τον τομέα. Ίσως μια συμμαχία στυλ Renault-Nissan βρίσκεται σε εξέλιξη.

 

 

Προηγούμενο άρθροΟ John Elkann της FCA για τον Sergio Marchionne
Επόμενο άρθροΣερί ανόδου για 6ο μήνα στη ζήτηση για νέα επαγγελματικά οχήματα