www.fleetnews.gr

Το όραμα της Μobileye

Μια ματιά στο μέλλον του mobility όπως πρόκειται να το διαμορφώσει η αυτόνομη οδήγηση και όπως το προετοιμάζει η Mobileye.
Tα ανθρώπινα λάθη ευθύνονται για περισσότερα από το 90% των τροχαίων ατυχημάτων. Προκαλούν 1,5 εκατομμύριο απώλειες συνανθρώπων μας και 50 εκατομμύρια τραυματισμούς στους δρόμους όλου του κόσμου σε ετήσια βάση. Η οικονομική ζημιά από τροχαία ατυχήματα για τα οποία ευθύνονται οι οδηγοί εκτιμάται πως αγγίζει τα 600 δισ. δολάρια. Οι αριθμοί που έχει δώσει στη δημοσιότητα η Mobileye, μιλούν από μόνοι τους και δείχνουν το μέγεθος του προβλήματος. Επίσης, καταδεικνύουν πως χρειάζεται να βρεθεί άμεση λύση. Με ποιον τρόπο; Οι άνθρωποι της Mobileye θεωρούν, μέσω της τεχνολογίας. Γι’ αυτό και έχουν οικοδομήσει την παρουσία και τη φιλοσοφία τους πάνω στην αντίληψη πως η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει να αντιμετωπιστούν αχρείαστοι θάνατοι και οικονομικές ζημιές. Σήμερα, βρισκόμαστε ξανά σε μια εποχή όπου οι τεχνολογικές εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία ετοιμάζονται να αλλάξουν τον τρόπο που ζούμε με μοναδικό τρόπο. Ως βασικός, λοιπόν, παίκτης του χώρου, η Mobileye έχει δεσμευτεί, σε αυτό το πλαίσιο, να συνδράμει την προσπάθεια να οδηγηθεί ο κόσμος προς την κατεύθυνση της πλήρους αυτόνομης οδήγησης.
Από τα ADAS στην αυτόνομη οδήγηση

Οι βασικοί πελάτες της Mobileye αντιστοιχούν στο μεγαλύτερο ποσοστό της ετήσιας παραγωγής της αυτοκινητοβιομηχανίας καθώς και των οχημάτων που βρίσκονται ήδη στους δρόμους. Παράλληλα, αυτές οι συνεργασίες περιλαμβάνουν πολύ περισσότερα από το εμπορικό κομμάτι.  Οι δυο πλευρές  έχουν δεσμευτεί από κοινού στην προσπάθεια για ένα μέλλον όπου οι απώλειες ανθρώπινων ζωών λόγω τροχαίων ατυχημάτων μπορούν να μειωθούν σημαντικά. Είναι χαρακτηριστικό πως το 2015 κατεγράφησαν περισσότερα από 35.000 θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα στις ΗΠΑ. Η Mobileye,  που εξαγοράστηκε έναντι 15,3 δισ. δολαρίων από την Intel, έχει θέσει σαν στόχο να ρίξει αυτό το νούμερο κάτω από τα 350.

Tα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS – Advanced driver-assistance system) όπως το Automatic Emergency Braking, μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά όσον αφορά τις προσκρούσεις. Την ίδια ώρα, οι εταιρείες από το χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας επιταχύνουν όσον αφορά την αυτόνομη οδήγηση, μετακινούμενοι πλέον από τα οχήματα επίπεδου 3 (Level 3) σε οχήματα επιπέδου 5 (Level 5). Τα φιλόδοξα αυτά προγράμματα κάνουν τους ΟΕΜs να βλέπουν τη Mobileye ως συνεργάτη πια και όχι ως απλό προμηθευτή.

Γενικότερα, η ανάπτυξη αυτόνομων οχημάτων κερδίζει όλο και ευρύτερη υποστήριξη. Τα media σχεδόν σε καθημερινή βάση ασχολούνται με τη νέα τάση, που οδηγεί σε ριζικές αλλαγές στην αυτοκινητοβιομηχανία και φέρνει μαζί της αρκετούς νέους παίκτες στο χώρο του mobilty.  Επιπρόσθετα, νέα και καλύτερα business models παρουσιάζονται και αφορούν όλο και περισσότερους.

Από τις ρυθμιστικές αρχές, που επιθυμούν λιγότερους τραυματισμούς και απώλειες, μέχρι εκείνους που σχεδιάζουν τις πόλεις του αύριο και επιθυμούν να μειώσουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση.  Από τους commuters, που μετακινούνται για τη δουλειά τους και επιθυμούν λιγότερη κίνηση, μέχρι τους καταναλωτές που θέλουν να έχουν τη δυνατότητα να εργάζονται, να ξεκουράζονται ή και να ψωνίζουν κατά τη διάρκεια της διαδρομής τους με το αυτοκίνητο. Τα αυτόνομα οχήματα είναι το κλειδί για την κάλυψη όλων αυτών των αναγκών. Βέβαια, η προσέγγιση του στόχου αποτελεί μια ιδιαίτερα περίπλοκη μηχανολογική πρόκληση, απαιτεί σημαντικές επενδύσεις και ενέχει τεχνολογικούς κινδύνους. Οδηγούμαστε, όμως, προς τα εκεί. Είναι χαρακτηριστικό πως πλέον βλέπουμε περισσότερες νομοθετικές παρεμβάσεις με αντικείμενο την εφαρμογή αυτής της νέας τεχνολογίας. Πρόσφατα, για παράδειγμα, το Υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ (U.S. Department of Transportation) παρουσίασε ένα αναλυτικό πλαίσιο οδηγιών για τα αυτόνομα οχήματα, ενώ παράλληλα δέσμευσε 4 δισ. δολάρια για τα επόμενα δέκα χρόνια, προκειμένου να επιταχύνει την ασφαλή αυτόνομη οδήγηση.

Τι θα φέρει το μέλλον

Πώς, όμως, θα μοιάζει το μέλλον της πλήρους αυτόνομης οδήγησης; Οι άνθρωποι της Mobileye δεν μπορούν να προβλέψουν ακριβώς ποια μορφή θα έχει το όχημα του μέλλοντος. Ούτε βέβαια το χρονοδιάγραμμα για την εμφάνισή του. Μπορούν όμως να προβλέψουν με ασφάλεια κάποια πράγματα για το μέλλον της κινητικότητας, τα οποία αναφέρουν στην επίσημη ιστοσελίδα της εταιρείας:

  • Tα πλήρως αυτόνομα οχήματα θα έχουν αισθητήρες γύρω από όλο το αυτοκίνητο. Οι αισθητήρες αυτοί θα αναλύουν το οδηγικό περιβάλλον με 360Ο οπτική, προκειμένου να δημιουργούν αυτό που ονομάζουμε  “Environmental Model”.
  • Για το μοντέλο αυτό πολύ μεγάλη σημασία θα έχουν οι χάρτες πολύ μεγαλύτερης ακρίβειας σε σχέση με τα GPS, όπως η τεχνολογία Road Experience Management (REM) της Mobileye. Οι χάρτες αυτοί θα επιτρέπουν στα οχήματα να εντοπίζουν τον εαυτό τους σε σχέση με τις λωρίδες κυκλοφορίας και τα εμπόδια στο δρόμο και θα τους δίνουν τη δυνατότητα να διατηρούν μια ασφαλή διαδρομή κάτω από οποιεσδήποτε περιστάσεις.
  • Tο “Environmental Model” , λοιπόν, θα εντοπίζει, θα αναγνωρίζει και θα κατηγοριοποιεί κινούμενα αντικείμενα, διαδρομές που είναι κατάλληλες για οδήγηση, στοιχεία οριοθέτησης του δρόμου (κράσπεδα, μπάρες, προστατευτικές πινακίδες), σήμανση πεζοδρομίων, σήματα κυκλοφορίας και φωτεινούς σηματοδότες. Επίσης, θα γνωρίζει πού θα οδηγεί κάθε διαδρομή.
  • Το όχημα του μέλλοντος θα χρησιμοποιεί Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence) και τεχνολογία deep learning, προκειμένου να κατανοεί πώς θα αντιδρά στην πλούσια πληροφορία που θα λαμβάνει με τρόπο που θα είναι ανάλογος, αλλά πιο ασφαλής, από την ανθρώπινη οδήγηση.
  • Σταδιακά, χάρη στην υποστήριξη των καταναλωτών, των ρυθμιστικών αρχών και των αυτοκινητοβιομηχανιών, η μεγάλη πλειονότητα των αυτοκινήτων θα διαθέτει τουλάχιστον κάποια χαρακτηριστικά αυτονομίας όσον αφορά την οδήγηση.

Γενικότερα η Mobileye πιστεύει πως σε κάποιο σημείο στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, η οδήγηση κάποιου οχήματος από έναν άνθρωπο θα φαντάζει κάτι  επικίνδυνο.

Τα κοινωνικά οφέλη

Ακόμη φαίνεται πως τα κοινωνικά οφέλη της πλήρους αυτόνομης οδήγησης μπορούν να αποδειχθούν τεράστια:

-Σημαντικά μικρότερος αριθμός απωλειών και τραυματισμών από τροχαία δυστυχήματα.

-Βελτιωμένη χρήση οχημάτων. Το μέσο όχημα σήμερα χρησιμοποιείται μόλις το 4% της ημέρας. Τα αυτόνομα οχήματα που θα κινούνται σε ένα περιβάλλον «ride-share», θα λειτουργούν σε πολύ υψηλότερο ρυθμό.

-Οι καταναλωτές θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε οχήματα καταβάλλοντας συνδρομή και παραγγέλνοντας κάποιο όταν το χρειάζονται. Η υπηρεσία αυτή θα μπορούσε να προσφέρει αυτόνομο όχημα όταν χρειάζεται, ζητείται ή είναι προγραμματισμένο. Οι καταναλωτές θα μπορούσαν, επίσης, να πάνε στη δουλειά με ένα τέτοιο όχημα και μετά να το στείλουν πίσω για να το χρησιμοποιήσει η σύντροφος ή τα παιδιά τους.

-Θα υπάρχουν, λοιπόν, λιγότερα αμάξια συνολικά αλλά πολύ μεγαλύτερη χρήση και μικρότερος κύκλος ζωής για τα οχήματα, με μεγαλύτερα ποσοστά απόσυρσης ίσως. Οι αποστάσεις που καλύπτονται μάλλον δεν πρόκειται να μειωθούν και αυτό σημαίνει πως είναι εξαιρετικά απίθανο να περιοριστεί η παραγωγή αυτοκινήτων.

-Λιγότερη κυκλοφοριακή συμφόρηση και πιο αποτελεσματικός σχεδιασμός για τα αστικά κέντρα (city planning).

-Λιγότερες θέσεις parking. Μελέτες εκτιμούν πως αντιστοιχούν περίπου τέσσερις θέσεις στάθμευσης για κάθε ένα από το 1 δισ. οχήματα που κυκλοφορούν στο δρόμο. Αυτό σημαίνει πως 43. 000 τετραγωνικά μίλια πάνω στη Γη είναι δεσμευμένα για parking.

-Οι άνθρωποι υπολογίζονται πως περνούν περίπου 400 δισεκατομμύρια ώρες μέσα στα οχήματά τους κάθε χρόνο. Τα αυτόνομα οχήματα διαθέτουν τη δυναμική να προσφέρουν στους ανθρώπους τεράστια διαστήματα χρόνου, που θα μπορούν να αφιερώσουν σε ό,τι επιθυμούν και τους ευχαριστεί.

-Η πολύ μεγάλη μείωση του κινδύνου θα σημαίνει μικρότερα ασφαλιστικά κόστη.

Προηγούμενο άρθροΏρα για δραστικές κινήσεις
Επόμενο άρθροΗ παρακολούθηση της οδηγικής συμπεριφοράς δεν αρέσει στους παλιότερους μάνατζερ