Ψύχος, φορτίο και έδαφος περιορίζουν την αυτονομία των eLCV, σύμφωνα με την Ένωση Επαγγελματιών Στόλου (Association of Fleet Professionals – AFP) του Ηνωμένου Βασιλείου.

Οι υπεύθυνοι στόλου ζητούν ακριβέστερες πληροφορίες για την διαφορά μεταξύ της επίσημης και της πραγματικής αυτονομίας ηλεκτρικών ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (e-LCV), στην προσπάθειά τους υιοθέτησης βαν μπαταρίας.

Η ακριβής αυτονομία είναι πολύ σημαντική για τον υπολογισμό της πραγματικής απόδοσης ιδιαίτερα φορτωμένων βαν, ειδικά όταν λειτουργούν σε ψυχρό περιβάλλον, σύμφωνα με την AFP.

«Οι καιρικές συνθήκες έχουν πολύ μεγαλύτερη επίπτωση από ό,τι αρχικά υπολογιζόταν, καθώς ορισμένα μέλη μας είχαν περιορισμό αυτονομίας σχεδόν κατά 50% τις πιο κρύες χειμερινές ημέρες, όταν δεν είχαν προλάβει να προετοιμάσουν την μπαταρία τους», δήλωσε ο Paul Hollick, Πρόεδρος της AFP. “Δεν πρόκειται για μικρές διαφορές αυτονομίας, που θα μπορούσαν εύλογα να υπάρχουν”.

Παράγοντες περιορισμού αυτονομίας

Όσο πληθαίνουν οι στόλοι που χρησιμοποιούν ηλεκτρικά LCV, τόσο εμφανίζονται και άλλοι περιοριστικοί παράγοντες αυτονομίας, όπως οι σχάρες οροφής και οι σκάλες.

Ο συνδυασμός όλων αυτών σημαίνει ότι οι fleet managers δεν είναι βέβαιοι εάν τα βαν μπαταρίας θα ολοκληρώσουν τον καθημερινό τους κύκλο χωρίς να χρειάζονται επαναφόρτιση, με αποτέλεσμα την μείωση της παραγωγικότητας.

“Υπάρχουν μέλη που αισθάνονται πως παραπλανήθηκαν σχετικά με την αυτονομία κάποιων ηλεκτρικών βαν που προμηθεύτηκαν και έχουν χάσει την εμπιστοσύνη τους σε αυτά”, δήλωσε ο κ. Hollick. «Υπάρχει η αίσθηση ότι τα στοιχεία WLTP που παρέχονται είναι συχνά σχεδόν άχρηστα ως προς την πραγματική αυτονομία και απαιτείται κάτι πολύ πιο σαφές».

Η AFP υποστηρίζει πως χρειάζονται επίσημες δοκιμές e-LCV που λαμβάνουν υπόψη τις καιρικές συνθήκες, τα διάφορα φορτία και την ρυμούλκηση.

Δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες

Οι ανεξάρτητες δοκιμές της Arval το 2021 διαπίστωσαν ότι η πραγματική αυτονομία ενός μικρού ηλεκτρικού βαν ήταν μόλις στο 52% της επίσημης WLTP, με πλήρες φορτίο τον χειμώνα (3,8 βαθμοί Κελσίου) και στους 8 βαθμούς Κελσίου τα μεσαία και μεγάλα βαν, με φορτίο 50%, απώλεσαν το 25% – 30% της επίσημης αυτονομίας τους.

Ο κύκλος λειτουργίας ενός ηλεκτρικού οχήματος έχει επίσης μεγάλη σημασία, γιατί οι ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο μειώνουν την μέση αυτονομία στο 61% της επίσημης τιμής WLTP, έναντι του 82% στους αγροτικούς δρόμους. Η λειτουργία stop-start των τελικών παραδόσεων απαιτεί ενέργεια, η οποία αντισταθμίζεται από την αναγεννητική πέδηση και αποδίδει κατά μέσο όρο 68% της επίσημης τιμής.

Περίπλοκοι υπολογισμοί

Η ανάλυση περιπλέκεται περαιτέρω επειδή οι μπαταρίες δεν έχουν γραμμική απώλεια ισχύος. Έρευνα του Πανεπιστημίου της Zilina, στη Σλοβακία, επεσήμανε μικρές διακυμάνσεις 1% – 2% μεταξύ της αυτονομίας ενός άδειου και ενός πλήρως φορτωμένου e-LCV, με μπαταρία φορτισμένη άνω του 50%. Ωστόσο, με χαμηλότερη φόρτιση η διαφορά ανήλθε στο 6% και η μπαταρία αποφορτίστηκε ταχύτερα με φορτωμένο όχημα.

Η έρευνα επεσήμανε επίσης σημαντικές διαφορές αυτονομίας μεταξύ διαφόρων εδαφών. Τα κεκλιμένα εδάφη περιόρισαν την αυτονομία κατά 7% – 8% σε σχέση με το επίπεδο αστικό περιβάλλον.

Τα eLCV ταιριάζουν στο 86% των στόλων

Παρ΄όλες τις διαφορές, η ανάλυση της Geotab για τους κύκλους λειτουργίας 46.000 LCV σε 17 ευρωπαϊκές χώρες επεσήμανε πως το 86% των βαν μπορούν να αντικατασταθούν με ηλεκτρικό μοντέλο και να ολοκληρώσουν το 98% των δρομολογίων τους χωρίς να χρειάζεται επαναφόρτιση.

Αυτή η αξιολόγηση υπό πραγματικές συνθήκες είναι ιδιαίτερα σημαντική και για τον τομέα των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων. Τα ηλεκτρικά βαρέα οχήματα πρώτης γενιάς παρουσιάζουν παρόμοια προβλήματα αυτονομίας, σύμφωνα με μελέτη του Διεθνούς Συμβουλίου Καθαρών Μεταφορών (ICCT). Κατόπιν ανάλυσης επιδόσεων εννέα διαφορετικών ηλεκτρικών φορτηγών σε 18 πόλεις της Κίνας, σε στόλο σχεδόν 12.000 οχημάτων, διαπιστώθηκε ότι «η κατανάλωση ενέργειας οχημάτων ειδικής χρήσης ανήλθε σχεδόν στο 150% των επίσημων στοιχείων, υπό ψυχρές και θερμές καιρικές συνθήκες».

«Γενικά, η μείωση κατά 0,6% των επίσημων στοιχείων ενός μοντέλου βοηθά στον υπολογισμό της πραγματικής αυτονομίας του», ανέφεραν οι ερευνητές. Το ποσοστό μείωσης αυξάνεται άνω του 0,5% υπό ψυχρές (<0 βαθμοί Κελσίου) και θερμές συνθήκες (>30 βαθμοί Κελσίου) περιβάλλοντος.

Φωτογραφία: Ford (To E-Transit σε δοκιμές αντοχής)

Προηγούμενο άρθροMazda MX-5 – το αυτοκίνητο του καλοκαιριού
Επόμενο άρθροΝέες εκδόσεις Ford Mustang στο Goodwood