Το 2019 οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές τους θα αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις των πιθανών δασμών που θα επιβάλλει ο πρόεδρος Donald Trump στα οχήματα που εισάγονται στις ΗΠΑ από την Ευρώπη, καθώς και μια αδύναμη κινεζική αγορά, αλλά και την αυξανόμενη δημοτικότητα των υπηρεσιών car-sharing και ride-hailing, σύμφωνα με σχετική ανάλυση του Bloomberg και τις προβλέψεις των ειδικών, των οποίων το διεθνές πρακτορείο ειδήσεων ζήτησε την άποψη.
Ο δείκτης Stoxx 600 Automobiles & Parts αναμένεται να αναδειχθεί ως ένας από τους δύο τομείς με τις χειρότερες επιδόσεις του ευρύτερου δείκτη μετοχών της περιοχής για το 2018. Ο δείκτης βρίσκεται στην μεγαλύτερη ετήσια ύφεσή του από τότε που σημείωσε πτώση κατά 45% κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας ύφεσης το 2008. Καθώς μπαίνουμε στο 2019, οι αναλυτές δεν βλέπουν ακόμα σημάδια βελτίωσης.
“Υπάρχει σκεπτικισμός και σχεδόν ακραίο αρνητικό συναίσθημα για τα αυτοκίνητα”, δήλωσε σχετικά ο επικεφαλής αναλυτής της Bankhaus Metzler, Juergen Pieper. «Ενώ οι προσδοκίες είναι τώρα αρκετά χαμηλές, κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια του 2019 θα μπορούσαν να υπάρξουν θετικές εκπλήξεις. Αλλά είναι πολύ νωρίς για να είμαστε αισιόδοξοι, καθώς περιμένω από τις εταιρείες να είναι αρκετά προσεκτικές με τη διαχείρισή τους το 2019″.
Μεταξύ των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η αγορά του αυτοκινήτου και η συν αυτώ για το 2019, το Bloomberg επισημαίνει τις ακόλουθες:
Εμπορικοί πόλεμοι
Ένα ρήγμα μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας, των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου, διευρύνθηκε φέτος κατ΄επανάληψη. Πρόσφατα η Κίνα έκανε κινήσεις για την εκτόνωση των εμπορικών εντάσεων με τις ΗΠΑ. Το Πεκίνο θα αποσύρει έναν δασμό αντιποίνων 25 % για τα οχήματα που εισάγονται από την Αμερική, από την 1η Ιανουαρίου. Ο Λευκός Οίκος έχει καθυστερήσει την αύξηση των δασμών εισαγωγής σε κινεζικά προϊόντα ύψους 200 δισ. δολαρίων, τα οποία θα επιβληθούν στις αρχές του 2019. “Οι δασμοί δεν είναι καλοί για την αυτοκινητοβιομηχανία, ειδικά για τη γερμανική,” δήλωσε ο Frank Schwope, αναλυτής της NordLB. Ο εμπορικός πόλεμος θα είναι “η κύρια πρόκληση για το επόμενο έτος”.
Ακόμα κι αν η συνολική ένταση με την Κίνα κοπάσει, μια ξεχωριστή έρευνα από την Κυβέρνηση Trump, σχετικά με το κατά πόσον οι αμερικανικές εισαγωγές αυτοκινήτων και εξαρτημάτων αυτοκινήτων αποτελούν απειλή εθνικής ασφάλειας, εξακολουθεί να έχει τη δυνατότητα να ανακινήσει παγκόσμιες εμπορικές διαφορές.
Οι πιθανοί δασμοί για οχήματα που προέρχονται από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα επηρεάσουν κυρίως τους Γερμανούς κατασκευαστές. Τα σχόλια του Trump σχετικά με το εμπόριο της ΕΕ έχουν ήδη συμβάλει στη μείωση των πωλήσεων της Volkswagen, της Daimler, μητρικής της Mercedes-Benz, και της BMW.
“Βλέπω 60% πιθανότητα να υπάρξουν δασμοί μεταξύ ΗΠΑ και ΕΕ, οπότε ο κίνδυνος είναι υπαρκτός”, δήλωσε ο επικεφαλής αναλυτής της Bankhaus Metzler. Ακόμα, δήλωσε ότι θα προτιμούσε να δει τους δασμούς να επιβάλλονται και να πάνε “στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων” αντί να επικρέμονται ως μια διαρκής απειλή που παρεμποδίζει τον επιχειρηματικό σχεδιασμό. Και τόνισε πως φοβάται ότι οι δασμοί θα μας συνοδεύσουν και το 2019.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης βασίζονται εδώ και καιρό στην έντονη αύξηση των πωλήσεων στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, για να διατηρήσουν τα κέρδη τους. Τώρα, μετά από έναν έκτο συνεχή μήνα συρρίκνωσης, όπως ήταν ο Νοέμβριος – με τις λιανικές πωλήσεις sedan, οχημάτων πολλαπλών χρήσεων και SUV να βυθίζονται κατά 18% – η ζήτηση θα παρουσιάσει την πρώτη ετήσια πτώση σε τουλάχιστον δύο δεκαετίες.
Εκτός από την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας, η αυξανόμενη δημοτικότητα των υπηρεσιών car sharing και ride hailing αποδυναμώνει την ανάγκη αγοράς ιδιωτικών οχημάτων, αυξάνοντας την ανησυχία των αυτοκινητοβιομηχανιών για τη δυναμική της αγοράς, σε μια χώρα όπου έχουν επενδύσει σημαντικά τα τελευταία χρόνια για τη δημιουργία παραγωγής.
Ωστόσο, ακόμη και με μικρότερους πιθανόν αριθμούς στην αρχή του χρόνου, ο Jürgen Pieper αναμένει ότι η συνολική ζήτηση αυτοκινήτων το 2019 θα είναι τουλάχιστον ίδια αν όχι ελαφρώς θετική.
Οποιαδήποτε ανάκαμψη των πωλήσεων στην Κίνα είναι πιθανό να ωφελήσει τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, των οποίων τα αποθέματα είναι μεταξύ των φθηνότερων στην πατρίδα τους, δήλωσε ο Marco Bonaviri, διευθυντής χαρτοφυλακίου στην Reyl & Cie, με έδρα τη Γενεύη.
Δύσκολοι καιροί για τους προμηθευτές
Οι προμηθευτές αντιμετωπίζουν ακόμα μεγαλύτερες δυσκολίες από τους κατασκευαστές του αρχικού εξοπλισμού, τους οποίους προμηθεύουν με ανταλλακτικά. Οι μετοχές των παραγωγών εξαρτημάτων αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών που ασχολούνται με τα ελαστικά, έχουν χειρότερη απόδοση από τις μετοχές των κατασκευαστών αυτοκινήτων. Δύο προειδοποιήσεις μείωσης της πρόβλεψης κερδών φέτος από την γερμανική Continental και πρόβλεψη περικοπών στην Schaeffler, τον μεγαλύτερο μέτοχό της, καθώς και ο ανταγωνιστής της, η γαλλική εταιρεία Valeo, έχουν συμβάλει σε αυτή την ύφεση.
Αρκετοί αναλυτές είδαν το διευρυνόμενο κενό αποτίμησης των προηγούμενων ετών των αυτοκινητοβιομηχανιών ως υπερβολικό. Άλλοι θεωρούν τις δομές των προμηθευτών πιο ελκυστικές από των αυτοκινητοβιομηχανιών, καθώς οι κατασκευαστές εξαρτημάτων δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στις νέες τεχνολογίες, τους πιο γρήγορους χρόνους αντίδρασης για να προσαρμοστούν στις αλλαγές και έχουν μικρότερη έκθεση σε ξένο συνάλλαγμα.
“Το κενό αποτίμησης έναντι των κατασκευαστών αυτοκινήτων ήταν αρκετά μεγάλο, αλλά τώρα οι προμηθευτές αντιμετωπίζονται πολύ αρνητικά από την αγορά”, δήλωσε ο Jürgen Pieper.
Κανονισμοί εκπομπών WLTP
Η καθιέρωση από την ΕΕ της παγκοσμίως εναρμονισμένης διαδικασίας WLTP, για τον έλεγχο των εκπομπών, αποτέλεσε σημαντικό πλήγμα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία τους τελευταίους μήνες, καθώς η εφαρμογή της επιβράδυνε την παραγωγή.
Οι ταξινομήσεις στην Ευρώπη υποχώρησαν για τρίτο συνεχή μήνα τον Νοέμβριο, επεκτείνοντας μια αρνητική τάση μετά την εφαρμογή του WLTP τον Σεπτέμβριο, ενώ οι Daimler και BMW ανέφεραν προβλήματα από το πρόγραμμα και εξέδωσαν προειδοποιήσεις μείωσης των προβλέψεων κερδών.
Τα καλά νέα είναι ότι οι επιπτώσεις θα πρέπει να μειωθούν κατά τους προσεχείς μήνες, αφαιρώντας ένα πρόσκομμα, καθώς οι κατασκευαστές ολοκληρώνουν τις προσαρμογές των ελέγχων των οχημάτων και επιταχύνουν την παραγωγή.
“Ο αντίκτυπος του WLTP έχει σχεδόν παρέλθει και από το δεύτερο τρίμηνο του επόμενου έτους θα πρέπει να ξεπεραστεί”, σύμφωνα με τον Frank Schwope.
Δαπάνες για τεχνολογία
Οι επενδύσεις σε πλήρως ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, αυτοκίνητα με υδρογόνο και αυτόνομη οδήγηση, πρόκειται να συνεχίσουν να αυξάνονται, καθώς χώρες όπως η Κίνα προωθούν τη χρήση αυτοκινήτων με μπαταρίες, για να μειώσουν τη ρύπανση και την εξάρτηση από το εισαγόμενο πετρέλαιο.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση προσέφερε μια πρόσθετη ώθηση στα μέσα Δεκεμβρίου, στοχεύοντας σε περικοπή κατά 38% των εκπομπών καυσαερίων στον κλάδο αυτοκινήτου μέχρι το 2030, από τα όρια που είχαν τεθεί για το 2021. Παρ΄όλο που αυτό αποτελεί μια ‘δύσκολη δοκιμασία’ για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, “είμαστε πεπεισμένοι ότι θα βοηθήσει τον κλάδο να δεχθεί επιτέλους ότι οι κινητήρες καύσης και οι πλατφόρμες πρέπει να τυποποιηθούν και να παγκοσμιοποιηθούν”, γράφουν σε σημείωμά τους οι αναλυτές της Evercore ISI, συμπεριλαμβανομένου του Arndt Ellinghorst.
Η κίνηση της ΕΕ ώθησε τον όμιλο Volkswagen να δηλώσει πως η τελευταία έκδοση του κυλιόμενου πενταετούς επενδυτικού του σχεδίου, που ήδη ενισχύθηκε κατά περισσότερο από 25%, στα 44 δισ. ευρώ, πιθανόν να μην είναι επαρκής υπό το πρίσμα των νέων κανονισμών. Αυτός ο προϋπολογισμός προγραμμάτων του VW Group, συμπεριλαμβανομένων των εμπορικών σημάτων Audi και Porsche, θα κυκλοφορήσει 50 πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα μέχρι το 2025, περισσότερα από κάθε άλλη αυτοκινητοβιομηχανία.
Εν τω μεταξύ, η Daimler έχει εξασφαλίσει περισσότερα από 20 δισ. ευρώ προμηθειών μπαταριών έως το 2030 και στοχεύει σε μια προσφορά 10 πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα επόμενα πέντε χρόνια, που περιλαμβάνει επενδύσεις 10 δισ ευρώ στην Mercedes.
The size of the projects might push the two luxury-auto producers to cooperate on key components, people familiar with the matter said this week.
Η BMW έχει σκιαγραφήσει μια προγραμματισμένη γραμμή παραγωγής 12 ηλεκτρικών οχημάτων στα επόμενα επτά χρόνια, αν και δεν διευκρίνισε πόσα θα δαπανήσει για να αναπτύξει τα μοντέλα, πέραν μιας συμφωνίας για μπαταρίες. Η εταιρεία δήλωσε τον Νοέμβριο ότι δεν είναι βέβαιο αν όλες οι προκλήσεις κόστους που θα αντιμετωπίσει το 2019 μπορούν να μετακυλήσουν στους καταναλωτές.
Το μέγεθος των προγραμμάτων ενδέχεται να ωθήσει τους δύο παραγωγούς αυτοκινήτων πολυτελείας να συνεργαστούν σε βασικά στοιχεία, όπως δήλωσαν πρόσφατα κάποιοι που γνωρίζουν το θέμα.
Φωτογραφία ACEA