Στην Ευρωπαϊκή Συμμαχία Μπαταριών η Ελλάδα
Παραγωγή στοιχείων μπαταριών στο BMW Group Competence Center

Τα δύο τρίτα της ευρωπαϊκής παραγωγής μπαταριών κινδυνεύουν, σύμφωνα με νέα ανάλυση της Transport & Environment (T&E). 

Οι επιδοτήσεις του Αντιπληθωριστικού Νόμου (IRA) συνιστούν την κύρια απειλή, σύμφωνα με την T&E στα σχέδια μεγάλων εργοστασίων παραγωγής μπαταριών, εκτός εάν η Ευρώπη προσφέρει προσιτά κίνητρα και εξορθολογισμένη αδειοδότηση.

Πάνω από τα δύο τρίτα (68%) της παραγωγής μπαταριών ιόντων λιθίου που έχει προγραμματιστεί για την Ευρώπη κινδυνεύει να καθυστερήσει, να μειωθεί ή να ακυρωθεί, σύμφωνα με νέα ανάλυση. Η Tesla στο Βερολίνο, η Northvolt στη βόρεια Γερμανία και η Italvolt κοντά στο Τορίνο είναι μεταξύ αυτών που πρόκειται να χάσουν τις μεγαλύτερες παραγγελίες, καθώς οι εταιρείες εξετάζουν την μετατόπιση των επενδύσεών τους στις ΗΠΑ. Η T&E, η οποία διεξήγαγε την έρευνα, ζήτησε οικονομική στήριξη από την ΕΕ για κλιμάκωση της παραγωγής μπαταριών και ταχύτερες διαδικασίες έγκρισης για την συγκράτηση έργων που κινδυνεύουν από τις αμερικανικές επιδοτήσεις.

Η ικανότητα παραγωγής μπαταριών που αντιστοιχούν σε 18 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα – 1,2 TWh – διατρέχει υψηλό ή μεσαίο κίνδυνο διακοπής ή απώλειας. Χωρίς αυτή την επέκταση, η Ευρώπη δεν θα είναι σε θέση να καλύψει την τοπική ζήτηση μπαταριών το 2030 και θα χρειαστεί να εισάγει από ξένους ανταγωνιστές. Η T&E χρησιμοποίησε τις διαθέσιμες πληροφορίες για να αξιολογήσει τα 50 gigafactories που ανακοινώθηκαν στην Ευρώπη, βάσει των οικονομικών και των αδειών τους, της εξασφάλισης εγκατάστασης και των δεσμών τους με τις ΗΠΑ.

Η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια οχημάτων και ηλεκτρικής μετακίνησης της T&E, δήλωσε: «Η κατασκευή μπαταριών στην ΕΕ βρίσκεται σε διασταυρούμενη πυρά μεταξύ Αμερικής και Κίνας. Η Ευρώπη πρέπει να δράσει, διαφορετικά κινδυνεύει να τα χάσει όλα. Η πράσινη βιομηχανική πολιτική μπαταριών, με υποστήριξη της ΕΕ για κλιμάκωση της παραγωγής είναι επειγόντως απαραίτητη για να αντιμετωπίσουμε τις επιδοτήσεις των ΗΠΑ και την κυριαρχία της Κίνας».

Η Γερμανία, η Ουγγαρία, η Ισπανία, η Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο θα έχουν τις μεγαλύτερες απώλειες εάν οι κατασκευαστές μπαταριών αλλάξουν τα σχέδιά τους. Το μεγάλο εργοστάσιο της Tesla, στο Βερολίνο, κινδυνεύει να χάσει τα περισσότερα, αφού η εταιρεία δήλωσε πως θα στρέψει την κατασκευή κυψελών στις ΗΠΑ για να επωφεληθεί από τα κίνητρα του αντιπληθωριστικού νόμου. Υπάρχει μέτριος κίνδυνος για το προγραμματισμένο εργοστάσιο της Northvolt στο Heide της Γερμανίας, καθώς η εταιρεία έχει εξασφαλίσει μερική μόνο χρηματοδότηση και δεν ξεκίνησε την κατασκευή. Επίσης, ο CEO της Northvolt δήλωσε τον περασμένο Οκτώβριο ότι ενδέχεται να καθυστερήσει το εργοστάσιο και να δώσει προτεραιότητα στην επέκταση στις ΗΠΑ.

Η Italvolt, της οποίας ο CEO ίδρυσε και την πτωχευμένη Britishvolt, κινδυνεύει να χάσει την προτεραιότητά της υπέρ της Statevolt, στην Καλιφόρνια. Για να αποφευχθεί η μοίρα της Britishvolt, το προγραμματισμένο εργοστάσιο στα West Midlands του ΗΒ πρέπει να βρει επενδυτή. Η έκθεση θέτει επίσης ερωτηματικά για έργα στη Σερβία και την Ισπανία από την InoBat, η οποία πρόσφατα εξασφάλισε κίνητρα για κοινοπραξία με αμερικανική εταιρεία στην Ιντιάνα.

Το μερίδιο της Ευρώπης στις νέες επενδύσεις παραγωγής μπαταριών ιόντων λιθίου μειώθηκε από 41% το 2021, στο 2% το 2022, σύμφωνα με το BloombergNEF. Οι επενδύσεις μπαταριών στις ΗΠΑ και την Κίνα συνέχισαν να αυξάνονται και οι ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν ήδη επισημάνει επέκταση στην Αμερική. Η T&E ανέφερε ότι οι περιορισμένοι πόροι των εταιρειών για κλιμάκωση της παραγωγής και η δύσκολη προμήθεια πρώτων υλών μπαταριών θα προσδώσουν μηδενικό αποτέλεσμα στον ανταγωνισμό ΗΠΑ-Ευρώπης.

Η Julia Poliscanova δήλωσε: «Η απάντηση της Ευρώπης θα πρέπει να ανταγωνίζεται τον αντιπληθωριστικό νόμο των ΗΠΑ σε σαφήνεια, απλότητα και διαφάνεια. Ένα κεντρικό ταμείο προσβάσιμο σε όλα τα κράτη μέλη πρέπει να δίνει προτεραιότητα στις αλυσίδες αξίας μπαταριών, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τα έξυπνα δίκτυα. Η ΕΕ δεν μπορεί να είναι ανταγωνιστική χωρίς ισχυρή βιομηχανική πολιτική, προσανατολισμένη στην κλιμάκωση της παραγωγής και την επιβράβευση περιβαλλοντικά βιώσιμων έργων».

Στις 14 Μαρτίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει τον Νόμο Μηδενικών Βιομηχανικών Εκπομπών (Net Zero Industrial Act), ως απάντηση στις φορολογικές ελαφρύνσεις και τις επιδοτήσεις του IRA για εγκατάσταση των αλυσίδων εφοδιασμού μπαταριών στην Αμερική. Η T&E ζήτησε στόχους παραγωγής, φορολογικές ελαφρύνσεις και επιχορηγήσεις για κλιμάκωση της κατασκευής μπαταριών, με απόλυτη σεβασμό στα ευρωπαϊκά περιβαλλοντικά πρότυπα. Ανέφερε επίσης ότι απαιτείται μια πράσινη, απλοποιημένη ημερήσια διάταξη, για τον εξορθολογισμό των διαδικασιών αδειοδότησης και έγκρισης έργων.

Προηγούμενο άρθροCO2 αυτοκινήτων και βαν: H ACEA πιέζει για επίλυση
Επόμενο άρθροΌμιλος Autohellas: Υψηλές επιδόσεις και το 2022