Ο πράσινος χάλυβας μπορεί να μειώσει τις κλιματικές επιπτώσεις παραγωγής αυτοκινήτων, επισημαίνει ανάλυση της Transport & Environment (T&E).
Η αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί να ηγηθεί της ευρωπαϊκής αγοράς παραγωγής χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα, εάν οι νομοθέτες θέσουν τις απαιτήσεις.
Ο χάλυβας που κατασκευάζεται με πράσινο υδρογόνο και καμίνους βολταϊκού τόξου ή παράγεται από απορρίμματα, μπορεί να μειώσει τις εκπομπές CO2 της παραγωγής αυτοκινήτων στην Ευρώπη κατά 6,9 Mt το 2030, σύμφωνα με νέα ανάλυση. Αυτό ισοδυναμεί με αποφυγή ετήσιων εκπομπών 3,5 εκατομμυρίων αυτοκινήτων ορυκτών καυσίμων. Ο αντίκτυπος της παραγωγής αυτοκινήτων στο κλίμα βρίσκεται όλο και περισσότερο στο επίκεντρο, καθώς οι εκπομπές καυσαερίων εξάτμισης τείνουν να μηδενιστούν και ο κλάδος αυτοκινήτου προσπαθεί να καταστεί μηδενικός έως το 2050.[1]
Η χρήση πράσινου χάλυβα σε ποσοστό 40% θα προσθέσει μόλις 57 ευρώ στην τιμή ενός ηλεκτρικού οχήματος το 2030, σύμφωνα με την ανάλυση της Transport & Environment (T&E) που βασίζεται σε νέα μελέτη της εταιρείας συμβούλων Ricardo.[2] Η μετάβαση σε 100% πράσινο χάλυβα έως το 2040 θα κοστίσει μόλις 8 € έναντι της χρήσης συμβατικού χάλυβα, λόγω της τιμολόγησης του CO2 και του μειωμένου κόστους παραγωγής πράσινου χάλυβα. Αλλά η εξασφάλιση επενδύσεων δισεκατομμυρίων ευρώ που απαιτούνται για την παραγωγή χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα θα εξαρτηθεί κυρίως από την ύπαρξη αξιόπιστης αγοράς για τους παραγωγούς.
Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας κατέχει σημαντική θέση για τη δημιουργία αυτής της ζήτησης, καθώς σήμερα καταναλώνει το 17% του χάλυβα της ΕΕ. Η T&E κάλεσε τους νομοθέτες να υποστηρίξουν τη δημιουργία της αγοράς πράσινου χάλυβα θέτοντας στόχους στις αυτοκινητοβιομηχανίες για αύξηση της χρήσης του στα νέα αυτοκίνητα από το 2030.
Ο Alex Keynes, υπεύθυνος πολιτικής αυτοκινήτου της T&E, δήλωσε: «Για κόστος μικρότερο μιας αλλαγής ελαστικού, η Ευρώπη μπορεί να δημιουργήσει βιομηχανία πράσινου χάλυβα. Το επιπλέον κόστος θα είναι αμελητέο και με τον καιρό θα είναι φθηνότερος από τον συμβατικό χάλυβα. Αλλά απαιτούνται νομοθέτες για να ξεκινήσει η μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας στον χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα».
Η Ευρώπη μπορεί να παράγει έως και 172 Mt χάλυβα χαμηλής περιεκτικότητας άνθρακα ετησίως έως το 2030, επισημαίνει η έκθεση, βάσει καταγραφής των ανακοινώσεων παραγωγής από την Ricardo. Αυτό θα είναι υπεραρκετό για την κάλυψη της συνολικής ζήτησης χάλυβα της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία κατανάλωσε 36 Mt το 2022. Η έρευνα διαπίστωσε επίσης ότι η ελάφρυνση του βάρους θα μειώσει τη χρήση χάλυβα στα αυτοκίνητα την επόμενη δεκαετία.
Η T&E ανέφερε ότι τουλάχιστον το 40% του χάλυβα των νέων αυτοκινήτων πρέπει να είναι πράσινο έως το 2030 και να αυξηθεί στο 75% το 2035 και στο 100% το 2040. Πρέπει να τεθεί στις αυτοκινητοβιομηχανίες ένας μέσος στόχος που θα επιτευχθεί για όλα τα νέα αυτοκίνητα, επιτρέποντας την απορρόφηση του αρχικού κόστους με μοντέλα premium. Αυτός ο στόχος μπορεί να περιλαμβάνεται στον κανονισμό της ΕΕ για οχήματα τέλους κύκλου ζωής (ELV), ο οποίος αναθεωρείται από τους νομοθέτες.
Ο Alex Keynes δήλωσε: «Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος καταναλωτής χάλυβα και κατέχει την κατάλληλη θέση για να ηγηθεί της αγοράς πράσινου χάλυβα στην Ευρώπη. Η σχετικά υψηλή τιμή των αυτοκινήτων, ειδικά των premium, σημαίνει ότι μπορούν να απορροφήσουν τη βραχυπρόθεσμη πράσινη πριμοδότηση του χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα».
[1] Ο πράσινος χάλυβας έχει αντίκτυπο στο κλίμα μεταξύ 50 και 400 κιλών ισοδύναμου CO2 ανά τόνο παραγόμενου χάλυβα, αναφέρει η T&E. Αυτό συγκρίνεται με 1.800-2.250 κιλά ισοδύναμου CO2 ανά τόνο παραγωγής συμβατικού χάλυβα.
[2] Η ανάλυση της T&E για εξοικονόμηση CO2 και κόστους βασίζεται στα ευρήματα της μελέτης Ricardo για την T&E, The use of green steel in the automotive industries (2024). Η μελέτη συμπεραίνει ότι η μετάβαση σε ελαφρότερο βάρος θα μειώσει τη χρήση χάλυβα στα αυτοκίνητα την επόμενη δεκαετία.