Σύμφωνα με ανάλυση της T&E μόνο το 17% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV) ανήκουν στην πιο οικονομική κατηγορία «Β» – σε σύγκριση με το 37% των νέων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
- Η προσφορά μεγάλων και πολυτελών ηλεκτρικών μοντέλων υπερτερεί των μικρότερων BEV κατά 3 προς 2.
- Η επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης εταιρικών αυτοκινήτων θα μπορούσε να αυξήσει το συνολικό μερίδιο αγοράς BEV από 15% σε 22%.
Μόλις το 17% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ευρώπη είναι συμπαγή οχήματα της φθηνότερης κατηγορίας Β, σε σύγκριση με το 37% των νέων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με νέα ανάλυση. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιβραδύνουν την υιοθέτηση των EV, δίνοντας προτεραιότητα στις πωλήσεις μεγαλύτερων και ακριβότερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σύμφωνα με την Transport & Environment (T&E). Μόνο 40 αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα κυκλοφόρησαν στις συμπαγείς κατηγορίες (Α και Β) μεταξύ 2018 και 2023, σε σύγκριση με 66 μεγάλα και πολυτελή μοντέλα (D και E), σύμφωνα με την έκθεση.
Στην Ευρώπη, το 28% των πωλήσεων ηλεκτρικών είναι στην κατηγορία μεγάλων αυτοκινήτων κατηγορίας D, σε σύγκριση με μόλις 13% των νέων αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με την ανάλυση της T&E επί των στοιχείων πωλήσεων του 2023 της Dataforce. Η μέση τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπαταρίας στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 39% (+18.000 ευρώ) από το 2015, ενώ στην Κίνα μειώθηκε κατά 53% [1]. Αυτό οφείλεται στη δυσανάλογη εστίαση των ευρωπαίων κατασκευαστών στα μεγάλα αυτοκίνητα και τα SUV, τα οποία έχουν υψηλότερη τιμή.
Η Anna Krajinska, διευθύντρια εκπομπών οχημάτων της T&E, δήλωσε: «Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες παρεμποδίζουν την μαζική υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, μη προσφέροντας αρκετά οικονομικά μοντέλα στους καταναλωτές ταχύτερα. Η δυσανάλογη εστίαση των κατασκευαστών στα μεγάλα SUV και στα premium καταλήγει σε προσφορά πολύ λίγων αυτοκινήτων μαζικής αγοράς και πολύ υψηλές τιμές».
Από τα μοντέλα κάτω των 25.000 ευρώ που έχουν προγραμματίσει οι κατασκευαστές, μόνο 42.000 πιθανόν να παραχθούν για την ευρωπαϊκή αγορά φέτος, σύμφωνα με την ανάλυση T&E βάσει των δεδομένων της GlobalData. Ωστόσο, παρά την έλλειψη προσιτών μοντέλων, το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας (BEV) στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες, στο 14,6%, το 2023.
Όμως, το μερίδιο αγοράς BEV της ΕΕ θα μπορούσε να είναι 22% εάν η κατηγορία εταιρικών αυτοκινήτων, που αντιπροσωπεύει τις περισσότερες πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, πρωτοπορούσε στην ηλεκτροκίνηση, αναφέρει η έκθεση της T&E.[2] Προς το παρόν, με 14% ηλεκτροκίνηση, ο εταιρικός τομέας υστερεί έναντι της ιδιωτικής αγοράς (15%).
Η φορολογία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά σε χώρες όπως η Γερμανία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αντιταχθεί στην φορολογική μεταρρύθμιση των εταιρικών αυτοκινήτων γιατί θα αύξανε την φορολογική επιβάρυνση των αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ [3]. Η θέσπιση δεσμευτικών στόχων ηλεκτροκίνησης εταιρικών στόλων θα είναι επίσης σημαντική για την επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη. Η T&E καλεί την ΕΕ να θέσει στόχους ώστε οι στόλοι να καταστούν 100% ηλεκτρικοί έως το 2030 το αργότερο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (όπως θα διαβάσετε σε άλλη σελίδα) ξεκίνησε δημόσια διαβούλευση για τον οικολογικό χαρακτήρα των εταιρικών αυτοκινήτων.
Η Anna Krajinska δήλωσε: «Τα εταιρικά αυτοκίνητα ενδείκνυνται απολύτως για επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης. Επιδοτούνται σε μεγάλο βαθμό μέσω φορολογικών περικοπών και οι εταιρείες έχουν την οικονομική ευχέρεια να επενδύσουν σε ηλεκτρικά οχήματα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ΕΕ πρέπει να παρουσιάσει νόμο που να καλύπτει μεγάλο μέρος της αγοράς εταιρικών αυτοκινήτων και να θέτει κανόνες για μεγάλες εταιρείες leasing και εταιρείες με μεγάλους στόλους».
Φωτογραφία: Transport & Environment