Η συντακτική ομάδα του Fleet Europe και του Global Fleet παρουσιάζει τις προοπτικές και τις προβλέψεις της  για το 2024.

Πέραν της βιωσιμότητας και της τεχνολογίας, που βρίσκονται στο επίκεντρο, διαβλέπεται η σημαντική εξέλιξη του ρόλου των fleet managers. Αυτό δεν οφείλεται αποκλειστικά στην τάση συγκεντρωτισμού των εταιρειών, αλλά και στις αναδυόμενες τεχνολογίες, τις επιχειρησιακές απαιτήσεις και την αύξηση των προσβάσιμων δεδομένων.

Είναι προφανές ότι το τοπίο βιωσιμότητας ωριμάζει. Οι fleet managers εξοικειώνονται περισσότερο με το Πρωτόκολλο GHG και τις πολυπλοκότητες του. Η Οδηγία Εκθέσεων Εταιρικής Βιωσιμότητας θα αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα περιμένει να εκπληρώσουν οι εταιρείες τις δεσμεύσεις τους περί βιωσιμότητας.

Η τάση ενοποίησης της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ευρώπη και παγκοσμίως, εξακολουθεί να υφίσταται. Το 2023, συγχωνεύτηκαν δύο σημαντικές εταιρείες leasing. Για να εκπληρώσουν τις δεσμεύσεις τους προς τους μετόχους και να διατηρήσουν την ανάπτυξη, οι εταιρείες διερευνούν στρατηγικές αυτοματισμού, κεντρικής διαχείρισης, συγχωνεύσεων και εξαγορών και επέκτασης.

Νέες προκλήσεις και νέα εργαλεία

Το fleet management σήμερα δεν έχει σχέση με το προ 20ετίας, επισημαίνει η Alison Pittaway. Το 2024 θα είναι χρονιά μετασχηματισμού και οι fleet managers θα πρέπει να προσαρμοστούν. Η θετική πλευρά είναι πως διαθέτουν εξαιρετικά χρήσιμα εργαλεία και τεχνολογίες που τους επιτρέπουν να εφαρμόσουν αποτελεσματικές στρατηγικές.

Σε αυτές περιλαμβάνονται η μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα, η διαχείριση της ηλεκτροκίνησης, η επένδυση σε υποδομή φόρτισης, ο σχεδιασμός ειδικών δρομολογίων για EV και η σωστή συντήρηση. Η προληπτική συντήρηση βάσει τεχνητής νοημοσύνης θα εξελιχθεί ιδιαιτέρως. Οι πληροφορίες και οι αναλύσεις βάσει δεδομένων θα παρέχουν βελτιστοποίηση διαδρομών, μειωμένη κατανάλωση καυσίμου και βελτιωμένη ασφάλεια και ο κλάδος θα συνεχίσει να ενσωματώνει λύσεις MaaS στη διαχείριση στόλου.

Το Remarketing είναι δύσκολο, αλλά δημιουργεί ευκαιρίες

Ο κλάδος remarketing ετοιμάζεται για ένα δύσκολο 2024, τονίζει ο Frank Jacobs. Στο Remarketing Forum 2023 του Fleet Europe, στη Λισαβόνα τον περασμένο Νοέμβριο, οι συμμετέχοντες ήταν απαισιόδοξοι όσον αφορά στις τιμές μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων, οι οποίες μειώθηκαν σημαντικά τα τελευταία χρόνια και οι ειδικοί προβλέπουν πως θα πέσουν σε χαμηλότερο επίπεδο. Αυτή είναι μία από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος. Οι άλλες είναι η τεχνητή νοημοσύνη και η βιωσιμότητα. Τι σημαίνει αυτό για τους fleet managers;

Σημαίνει στενότερη παρακολούθηση των υπολειμματικών τιμών EV, οι οποίες εξαρτώνται σε σημαντικό βαθμό από την κατάσταση της μπαταρίας. Αυτό είναι κάτι που οι στόλοι πρέπει να προσέξουν, μέσω σωστής φόρτισης και συμπεριφοράς οδήγησης. Σημαίνει επίσης μελέτη και εκμετάλλευση των ευκαιριών της ψηφιοποίησης, ιδίως στην περίπτωση της πώλησης μεταχειρισμένων οχημάτων στόλου. Και γενικά, σημαίνει ότι το remarketing δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται απερίσκεπτα. Η αγορά μπορεί να είναι δύσκολη, αλλά εξακολουθεί να παρουσιάζει πολλές ευκαιρίες προσφοράς και ζήτησης μεταχειρισμένων οχημάτων.

Το έτος των πολιτικών βιωσιμότητας

Εάν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιτύχει τον στόχο της, το 2024 θα είναι το έτος κατά το οποίο θα λήξει η πράσινη προσποίηση και θα ξεκινήσουν πραγματικές πολιτικές βιωσιμότητας, σημειώνει ο Jonathan Manning. Το 2024 σηματοδοτεί την εφαρμογή της Οδηγίας Έκθεσης Εταιρικής Βιωσιμότητας της ΕΕ, η οποία καθιστά υποχρεωτική την αναφορά εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) για τις μεγάλες και εισηγμένες εταιρείες.

Οι μέτοχοι, οι πελάτες και οι υπέρμαχοι του κλίματος θα μπορούν να παρακολουθούν τις ετήσιες επιδόσεις των εταιρειών για περιορισμό του αποτυπώματος αερίων θερμοκηπίου. Ο στόλος θα βρίσκεται στο επίκεντρο των πρωτοβουλιών βιωσιμότητας πολλών επιχειρήσεων, ως υπεύθυνος σημαντικού μεριδίου εταιρικών εκπομπών.

Επομένως, θα υπάρξει λεπτομερέστερη παρακολούθηση και μέτρηση αερίων θερμοκηπίου, υιοθέτηση στρατηγικών ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (όχι plug-in υβριδικών) και εστίαση στη βελτίωση της λειτουργικότητας και αποδοτικότητας ηλεκτρικών βαν.

Επείγουσα ανάγκη τεχνολογικής προσαρμογής

Η τεχνολογία θα αποτελέσει το κριτήριο ικανότητας προσαρμογής των fleet και mobility managers το 2024, σύμφωνα με τον Müfit Y. Gökmen. Οι στόλοι που έχουν ήδη εφαρμόσει την τηλεματική πρέπει να επιλύσουν τάχιστα το ζήτημα πολυπλοκότητας των προηγμένων τεχνολογιών. Τα κυβερνητικά κίνητρα και οι ισχυρές συνεργασίες θα είναι ζωτικής σημασίας κατά την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Τα προηγμένα συστήματα, όπως η ανάλυση δεδομένων, η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και ο αυτοματισμός, είναι απαραίτητα. Όπου υπάρχουν περιορισμένοι πόροι και δεξιότητες, πρέπει να γίνει εξωτερική ανάθεση ενώ η εκπαίδευση του προσωπικού του στόλου είναι κρίσιμη. Το 2024 θα είναι καθοριστικό για πολλούς fleet managers.

E-LCV Μπαταρίας Στερεάς Κατάστασης και Υδρογόνου

Η αγορά θα παρουσιάσει νέα μοντέλα μπαταρίας και αρκετοί κατασκευαστές αυτοκινήτων θα επεκτείνουν το χαρτοφυλάκιό τους, σημειώνει ο Piet Andries. Οι λέξεις-κλειδιά για την ανάπτυξη προϊόντων θα είναι ο έλεγχος του κόστους, η προσιτή τιμή και η μετάβαση σε προηγμένες τεχνολογίες μπαταρίας όπως η LFP, ενώ η αναμενόμενη τεχνολογία στερεάς κατάστασης έχει καθυστερήσει. Επίσης, η τάση φορολόγησης βάσει βάρους των οχημάτων στην Ευρώπη μπορεί να δώσει κάποιες ιδέες για καλύτερους συνδυασμούς μοντέλων.

Το 2024 θα είναι σημαντικό για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, με περισσότερα νέα μοντέλα μηδενικών εκπομπών στην αγορά της Δυτικής Ευρώπης. Αλλά και πέραν των ηλεκτροκίνητων και της έναρξης ιδιωτικών πιλοτικών έργων υδρογονοκίνησης, σηματοδοτεί σημαντικές επενδύσεις σε υπηρεσίες συνδεσιμότητας, με στόχο τη διευκόλυνση λειτουργιών στόλου, ενώ θα προκύψουν και απτά στοιχεία για την αποτελεσματικότητα και την αξιοπιστία του υπάρχοντος στόλου ηλεκτρικών LCV. Στην κατηγορία των βαν, θα υπάρξει ανάπτυξη και ταχύς μετασχηματισμός.

Νοοτροπία Αριστείας και Βιωσιμότητας

Το 2024, οι αλυσίδες εφοδιασμού στρέφονται στη βιωσιμότητα εν μέσω συνεχιζόμενων οικονομικών και γεωπολιτικών προκλήσεων, τονίζει ο Steven Schoefs. Η ενοποίηση της αγοράς συνεχίζεται, αλλά υπάρχουν ανησυχίες για μειωμένο ανταγωνισμό και καινοτομία, ιδίως στο leasing και τη διοίκηση στόλου. Εν τω μεταξύ, εμμένει η διεθνοποίηση του fleet management παρά τις περιφερειακές πολυπλοκότητες, τονίζοντας την ανάγκη κεντρικών λύσεων.

Η βιωσιμότητα κυριαρχεί στις στρατηγικές στόλου και οι επιχειρήσεις επεκτείνουν τα μέτρα πέραν της ηλεκτροκίνησης για να επιτύχουν περιβαλλοντικούς στόχους και να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς. Ο αυτοματισμός, η ψηφιοποίηση και η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης αποκτούν εξέχουσα θέση και επιτρέπουν βελτιώσεις στην αποτελεσματικότητα και τη βιωσιμότητα του Fleet & Mobility.

Εν μέσω έλλειψης ταλέντων, καθίσταται σημαντική η καλλιέργεια ισχυρών σχέσεων με τους συνεργάτες και τους εργαζόμενους. Η καλλιέργεια νοοτροπίας αριστείας και βιωσιμότητας αποτελεί στρατηγική επιταγή για το τοπίο της εξελισσόμενης εφοδιαστική αλυσίδα του 2024.

Προηγούμενο άρθροΗ Daihatsu υπό διερεύνηση από την ιαπωνική κυβέρνηση
Επόμενο άρθροLG: Αυτόνομη οδήγηση και ψυχαγωγία επόμενης γενιάς