
Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν τη δυνατότητα να επιτύχουν χαμηλότερο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO) από τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE).
Ωστόσο, αυτές οι οικονομίες εξαρτώνται από τη βελτιστοποίηση της ενεργειακής χρήσης και την ελαχιστοποίηση των χρόνων ακινησίας. Και αυτό ακριβώς υπόσχεται να προσφέρει η προγνωστική διαχείριση στόλου.
Όπως θα σας πει κάθε διαχειριστής στόλου, τα EVs εισάγουν τρεις μοναδικές προκλήσεις στη διαχείριση στόλου: περιορισμένη αυτονομία, εξάρτηση από υποδομές φόρτισης και κίνδυνο υπερβολικής φθοράς της μπαταρίας.
Συνολικό Κόστος Ιδιοκτησίας (TCO)
Η διαχείριση αυτών των προκλήσεων απαιτεί διορατικότητα. Η αποτυχία πρόβλεψης μπορεί να οδηγήσει σε μη προγραμματισμένες ακινησίες, ακριβές επισκευές ή πρόωρες αντικαταστάσεις μπαταριών – γεγονός που μπορεί να εκτοξεύσει το TCO σε επίπεδα υψηλότερα από εκείνα των ICE οχημάτων.
Εδώ είναι που η προγνωστική διαχείριση στόλου αναδεικνύεται σε καταλύτη αλλαγής. Αν και η έννοια προϋπάρχει των EVs, πολλοί στόλοι ICE βασίζονται ακόμη σε αντιδραστικό προγραμματισμό συντήρησης.
Ωστόσο, λόγω των μοναδικών προκλήσεων των EVs – και επειδή συνήθως έχουν ακόμη υψηλότερο αρχικό κόστος από τα ICEs – απαιτείται μια προληπτική προσέγγιση ώστε να μεγιστοποιηθεί η επιχειρησιακή αποδοτικότητα και οι οικονομίες κόστους.
Με την αξιοποίηση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης, η προγνωστική διαχείριση EV προβλέπει ανάγκες αντί να αντιδρά σε δυσλειτουργίες ή βλάβες. Ακολουθούν βασικοί τομείς όπου η προγνωστική ανάλυση προσφέρει στρατηγικό πλεονέκτημα στον στόλο EV σας.
Λογιστική φόρτισης
Η διαχείριση της φόρτισης είναι κρίσιμη για την αποδοτικότητα ενός στόλου EV. Η προγνωστική ανάλυση μπορεί να βοηθήσει τους διαχειριστές στόλων να βελτιώσουν τέσσερις βασικούς δείκτες: κόστος, βιωσιμότητα, σχεδιασμό διαδρομών και βελτιστοποιημένη φόρτιση.
Κόστος
Μέσω ανάλυσης ιστορικών προτύπων χρήσης, ζήτησης στο δίκτυο και τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας, οι διαχειριστές στόλων μπορούν να προγραμματίσουν τη φόρτιση ώστε να γίνεται όσο το δυνατόν περισσότερο κατά τις ώρες χαμηλής ζήτησης. Αυτό όχι μόνο μειώνει τους λογαριασμούς ενέργειας της εταιρείας, αλλά – με την κατανομή της φόρτισης σε εθνικό επίπεδο – μειώνει και την πίεση στο ηλεκτρικό δίκτυο, κάτι που αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία με την αύξηση των EVs στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
Βιωσιμότητα
Αυτή η λεπτομερής προσέγγιση στον προγραμματισμό φόρτισης επιτρέπει επίσης τη μέγιστη αξιοποίηση «πράσινης» ενέργειας, όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν – για παράδειγμα, από ηλιακούς συλλέκτες που βρίσκονται στην οροφή της εταιρείας, όταν έχει ηλιοφάνεια.
Σχεδιασμός διαδρομών
Η προγνωστική ανάλυση μετατρέπει το άγχος αυτονομίας σε ευκαιρία. Με τη βοήθεια τηλεματικής και τεχνητής νοημοσύνης, βελτιστοποιεί τις επαγγελματικές διαδρομές ώστε να μειωθεί τόσο η κατανάλωση ενέργειας όσο και η ανάγκη για συχνή φόρτιση.
Βελτιστοποιημένη φόρτιση
Με βάση τη διαθεσιμότητα των οχημάτων και τα προγράμματα διαδρομών, η προγνωστική ανάλυση μπορεί να δώσει προτεραιότητα στη φόρτιση των οχημάτων που πρέπει να ξεκινήσουν πρώτα ή να διανύσουν τις μεγαλύτερες αποστάσεις.
Υγεία της μπαταρίας
Η μπαταρία είναι το ακριβότερο εξάρτημα ενός EV. Η ελαχιστοποίηση της φθοράς της αυξάνει την αξία μεταπώλησης του οχήματος, γεγονός που βελτιστοποιεί το συνολικό TCO.
Με την παρακολούθηση και ανάλυση των κύκλων φόρτισης, η προγνωστική ανάλυση μπορεί να προειδοποιήσει τους διαχειριστές στόλων για τους κινδύνους υπερφόρτισης ή υπερβολικής χρήσης ταχυφόρτισης – και οι δύο παράγοντες επιβαρύνουν την υγεία της μπαταρίας. Το ίδιο ισχύει και για τη συμπεριφορά οδήγησης, η οποία μπορεί να αναλυθεί και να βελτιστοποιηθεί για τη διατήρηση της χωρητικότητας της μπαταρίας.
Η εφαρμογή προγνωστικής ανάλυσης στη διαχείριση στόλων EV είναι σύνθετη – όχι μόνο λόγω της τεχνολογίας και των δεδομένων που απαιτεί, αλλά και γιατί απαιτεί από τους διαχειριστές να ισορροπούν αντικρουόμενους στόχους. Για παράδειγμα: η αργή φόρτιση διατηρεί την μπαταρία, αλλά οι επιχειρησιακές ανάγκες απαιτούν να είναι τα οχήματα διαθέσιμα με πλήρη φόρτιση.
Η «σωστή απάντηση» διαφέρει από στόλο σε στόλο και εξαρτάται από έναν υγιή συνδυασμό τεχνητής και ανθρώπινης νοημοσύνης. Ένα είναι βέβαιο: οι διαχειριστές στόλων πρέπει να υιοθετήσουν την προγνωστική διαχείριση για τα EV τους – αλλιώς κινδυνεύουν να καταλήξουν με χειρότερο TCO ακόμη και από τα παραδοσιακά ICE οχήματα.