Πτώση παρουσίασαν οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων τον Αύγουστο στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του ΣΕΑΑ.
Ωστόσο, οι λοιπές κατηγορίες καινούργιων οχημάτων, κυρίως των επαγγελματικών, παρουσιάζουν ισχυρή αύξηση.
ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ
Συγκεκριμένα, τον Αύγουστο του 2024 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 15.092 καινούργια οχήματα συνολικά έναντι 16.368 του αντίστοιχου μήνα του έτους 2023, παρουσιάζοντας μείωση 7,8%. Ωστόσο το φετινό οκτάμηνο διατηρήθηκε η θετική τάση με 9,7% αύξηση και 162.291 καινούργια οχήματα συνολικά έναντι 147.903 του περσινού οκταμήνου.
Από αυτά, τα καινούργια επιβατικά που κυκλοφόρησαν τον Αύγουστο του 2024 ανέρχονται σε 8.153 έναντι 10.368 του Αυγούστου 2023, παρουσιάζοντας μείωση 21,4%. Αύξηση 40,5% παρουσίασαν τα καινούργια ελαφρά και βαρέα φορτηγά τον περασμένο μήνα, με 794 μονάδες έναντι 565 του περσινού Αυγούστου. Ακόμα σημαντικότερη ήταν η αύξηση που κατέγραψαν τα καινούργια λεωφορεία (+461,9%) με ταξινομήσεις 118 μονάδων έναντι 21 του Αυγούστου 2023. Θετική εικόνα παρουσίασαν και οι ταξινομήσεις καινούργιων μοτοσυκλετών άνω των 50cc τον Αύγουστο (+11,3%) με 6.027 μονάδες έναντι 5414.
Κατά το οκτάμηνο του 2024 τα καινούργια επιβατικά που κυκλοφόρησαν, υπό την επίδραση των προηγούμενων μηνών, άθροισαν 98.378 μονάδες έναντι 93.109 του οκταμήνου 2023, σημειώνοντας 5,7% αύξηση. 7.714 καινούργια ελαφρά και βαρέα φορτηγά ταξινομήθηκαν την ίδια περίοδο του τρέχοντος έτους έναντι 7.526 του περσινού (+2,5%). Αντιστοίχως κυκλοφόρησαν 660 καινούργια λεωφορεία φέτος έναντι 187 πέρυσι (+252,9%). Οι καινούργιες μοτοσυκλέτες του οκταμήνου 2024 ανήλθαν σε 55.539 έναντι 47.081 του οκταμήνου 2023 (+18%).
ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΑ
6.697 μεταχειρισμένα οχήματα εξωτερικού ταξινομήθηκαν τον Αύγουστο 2024 έναντι 6.744 του αντίστοιχου μήνα του 2023, παρουσιάζοντας ελαφρά μείωση (-0,7%).
Τα μεταχειρισμένα επιβατικά του Αυγούστου 2024 ανήλθαν σε 5.353 μονάδες από 5.337 του Αυγούστου 2023 καταγράφοντας ελαφρά πτώση (0,3%). Μεγαλύτερη ήταν η πτώση (-6,6%) των μεταχειρισμένων φορτηγών, ελαφρών και βαρέων, κατά τον ίδιο μήνα, με 1.011 μονάδες φέτος έναντι 1.083 πέρυσι. Στην ίδια τάση και τα λεωφορεία με 34 ταξινομήσεις μεταχειρισμένων τον φετινό Αύγουστο έναντι 39 του περσινού (-12,8%). Αντιθέτως οι μεταχειρισμένες μοτοσυκλέτες ταξινόμησαν περισσότερες μονάδες τον περασμένο μήνα συγκριτικά με τον Αύγουστο του 2023, 299 από 285 (+4,9%).
Συνολικά 69.235 μεταχειρισμένα οχήματα κυκλοφόρησαν την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2024 έναντι 67.080 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του 2023, παρουσιάζοντας 3,2% αύξηση. Τα μεταχειρισμένα επιβατικά της περιόδου ήταν 54.178 από 52.113 πέρυσι (+4%), τα φορτηγά 11.660 από 11.755 (-0,8%) και τα λεωφορεία 520 από 578 (-10%). 69.235 μεταχειρισμένες μοτοσυκλέτες ταξινομήθηκαν το φετινό οκτάμηνο από 67.080 το περσινό (+3,2%).
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς, η εξέλιξη στα segments επιβατικών και στην κατανομή ανά καύσιμο, τον Αύγουστο εξακολουθεί να ευνοεί τα SUV, αφού κατέλαβαν το 67,3% των ταξινομήσεων του περασμένου μήνα και το 58,3% του οκταμήνου. Τον Αύγουστο του 2023 το μερίδιο των SUV ανερχόταν στο 52,4%, ενώ κατά το οκτάμηνο του 2023 ήταν 53,9%. Πιο ευνοημένη κατηγορία ήταν η B-SUV που καταλαμβάνει μόνη της το 36,1% της αγοράς του Αυγούστου και το 31% της περιόδου Ιανουαρίου – Αυγούστου 2024. Μεγάλος χαμένο τα μικρά αυτοκίνητα κατηγορίας Α’ που έχασαν 11 μονάδες μεριδίου τον περασμένο μήνα. Μόνο τα A-SUV είχαν αυξητική τάση με 3,4% της αγοράς του φετινού Αυγούστου από 2,9% του περσινού.
ΤΥΠΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Ηλεκτροκίνητα μπαταρίας και plug-in υβριδικά (BEV και PHEV) και ήπια υβριδικά αυτοκίνητα (HEV) ξεπέρασαν το 60% των ταξινομήσεων τον περασμένο μήνα. Τα HEV έφτασαν να καταλαμβάνουν σχεδόν το ήμισυ της αγοράς του Αυγούστου, ξεπερνώντας κάθε άλλη μορφή συστημάτων κίνησης. Συγκεκριμένα το 48,3% των ταξινομήσεων του Αυγούστου 2024 ήταν HEV, έναντι 35,5% του Αυγούστου 2023 (+12,7 μονάδες). Αντιστοίχως το μερίδιό τους το οκτάμηνο ήταν 40,7% το 2024 έναντι 30% το 2023. Τα BEV και τα PHEV αύξησαν το μερίδιό τους κατά 2,2 μονάδες τον Αύγουστο και 0,4 μονάδες το οκτάμηνο, καταλαμβάνοντας αντιστοίχως το 12,3% και το 10,2% της αγοράς.
Τα βενζινοκίνητα, παρότι παραμένουν δεύτερα στην προτίμηση των αγοραστών μείωσαν το μερίδιό του στο 32,7% τον Αύγουστο 2024 από 39,2% τον περσινό και σε 39,1% το φετινό οκτάμηνο από 43,5% το οκτάμηνο του 2023. Τα πετρελαιοκίνητα καταποντίστηκαν στο 4,2% της αγοράς του Αυγούστου από 13% του περσινού και στο 8,4% του οκταμήνου από 14% πέρυσι. Κανένα αυτοκίνητο φυσικού αερίου δεν ταξινομήθηκε τον Αύγουστο, ενώ και τα υγραερίου (αμιγώς ή διπλού καυσίμου), κατέλαβαν μόλις το 2,6% της αγοράς.
ΜΑΡΚΕΣ
Από πλευράς μαρκών, στην πρώτη δεκάδα κυριαρχεί η Toyota. Η ιαπωνική μάρκα συνεχίζει την ανάπτυξή της στην ελληνική αγορά ανεβάζοντας το μερίδιό της τον Αύγουστο 2024 στο 23,2% έναντι 15,2% του περσινού Αυγούστου ενώ κατά το φετινό οκτάμηνο κατέλαβε το 17,6% της αγοράς από 13% πέρυσι. Στη δεύτερη θέση τόσο τον Αύγουστο όσο και το οκτάμηνο του 2024 είναι η Suzuki με 8,1% και 8,2% αντιστοίχως έναντι 5,9% και 4,7% του περσινού έτους. Τρίτη στην κατάταξη η Peugeot που μείωσε το μερίδιό της στο 7,4% τον Αύγουστο 2024 από 10% τον Αύγουστο 2023 και 8% το οκτάμηνο από 8,3% το περσινό. Η Hyundai τέταρτη είχε, επίσης ελαφρά μείωση τον Αύγουστο, 7,3% το 2024 από 7,7% το 2023 και 6,9% το οκτάμηνο από 9,2% το περσινό.
Από την πέμπτη θέση και μετά η κατάταξη του Αυγούστου διαφέρει από αυτή του οκταμήνου. Τον Αύγουστο η Volkswagen είναι πέμπτη με αυξημένο μερίδιο, 6,6% φέτος από 5,3% πέρυσι. Ωστόσο το οκτάμηνο η μάρκα πέφτει στην όγδοη θέση με 4,3% της αγοράς από 6,8% του οκταμήνου 2023. Στην έκτη θέση του Αυγούστου βρίσκεται η Kia με 4,1% της αγοράς από 5,2% τον περσινό Αύγουστο. Η κορεατική μάρκα βρίσκεται το οκτάμηνο στην τελευταία θέση της κορυφαίας δεκάδας με 3,6% φέτος από 4,8% πέρυσι. Στην έβδομη θέση του Αυγούστου είναι η BMW που κέρδισε μερίδιο αγοράς, τόσο τον Αύγουστο, 3,4% από 1,6%, όσο και το συνολικό οκτάμηνο στον οποίο καταλαμβάνει την ένατη θέση, 4,1% από 3,6%.
Στην όγδοη θέση της πρώτης δεκάδας η Audi ανέβασε το μερίδιό της τον Αύγουστο στο 3,2% από 2,7%, ωστόσο δεν βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα του οκταμήνου. Η Renault, επίσης εκτός της πρώτης δεκάδας του οκταμήνου, βρίσκεται στην ένατη θέση του Αυγούστου με αυξημένο μερίδιο 3,2% από 2,7% του αντίστοιχου περσινού μήνα. Την κορυφαία δεκάδα του Αυγούστου κλείνει η Ford, με 2,8% της αγοράς από 2% τον περσινό Αύγουστο, ωστόσο δεν κατάφερε να περιληφθεί στις κορυφαίες του οκταμήνου. Opel, Fiat και Citroen/DS περιλαμβάνονται στις κορυφαίες του οκταμήνου αλλά όχι του Αυγούστου, με μερίδια αντιστοίχως, 5,1%, 4,5% και 4,4%.