Εξετάζοντας τις επιδόσεις που είχαν οι μάρκες στην Ελλάδα το πρώτο εξάμηνο 2023 και τον περασμένο μήνα, βλέπουμε μια διαφορετική εικόνα από αυτή της περασμένης χρονιάς, τόσο από πλευράς κατάταξης όσο και μεριδίων. 

Η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα ανακάμπτει, όπως συμβαίνει και στην υπόλοιπη Ευρώπη, μετά από τη σχετική ομαλοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας και την αύξηση της διαθεσιμότητας καινούργιων οχημάτων.

Όπως γνωρίζουμε ήδη, βάσει των στοιχείων του ΣΕΑΑ, οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων το πρώτο εξάμηνο του 2023 ανήλθαν σε 70.362 επιβατικά έναντι 54.798 του αντίστοιχου εξαμήνου του 2022, καταγράφοντας αύξηση 28,4%. Αυξητικός ήταν και ο Ιούνιος, οι ταξινομήσεις του οποίου ανήλθαν σε 13.394 μονάδες έναντι 11.091 του περσινού Ιουνίου παρουσιάζοντας αύξηση 20,8%.

Όσν αφορά στις μάρκες το πρώτο εξάμηνο στην Ελλάδα παραμένει πρώτη στην κατάταξη η ιαπωνική Toyota αν και μείωσε το μερίδιό της τον Ιούνιο στο 13,9% από 17,6% πέρυσι. Η μάρκα πούλησε 1.859 μονάδες τον περασμένο μήνα έναντι 1.951 του περσινού Ιουνίου (-4,7%), ωστόσο οι πωλήσεις των προηγούμενων μηνών την οδήγησαν σε θετική μεταβολή το εξάμηνο (+3,5%) με 8.703 μονάδες συνολικά έναντι 8.407 και μερίδιο αγοράς 12,4%.

Οι μάρκες της Stellantis, που αντιπροσωπεύει ο Όμιλος Συγγελίδη, Opel, Citroen / DS και Peugeot σταθεροποιούνται στις επόμενες τρεις θέσεις της κατάταξης κατά σειρά με πολύ σημαντικές αυξήσεις σε σχέση με το 2022. Η Opel με τριψήφια αύξηση τον Ιούνιο (+115,2% – 1.089 μονάδες) και το εξάμηνο (116,4% – 6.984 μονάδες) και μερίδιο 8,1% τον περασμένο μήνα και 9,9% το σύνολο του εξαμήνου. Η Citroen/DS με ακόμα μεγαλύτερη αύξηση, 269,3% τον Ιούνιο (1.060 μονάδες) και 122% το εξάμηνο (5.732 μονάδες) με 8,1% μερίδιο τον Ιούνιο και 7,9% το εξάμηνο. Σημαντική και η αύξηση της Peugeot, με 89,1% το εξάμηνο (5.415 μονάδες) και 45,9% τον Ιούνιο (993 μονάδες) και μερίδιο 7,4% και 7,7% αντιστοίχως.

Την πεντάδα κλείνει η Volkswagen με 929 μονάδες τον Ιούνιο (+7%) και 6,9% μερίδιο (7,8% τον Ιούνιο 2022) και 5.112 μονάδες

Στην έκτη και έβδομη θέση βρίσκονται οι κορεατικές Hyundai και Kia του ομίλου Autohellas. Η πρώτη με 872 μονάδες τον Ιούνιο (-22,9%) μείωσε το μερίδιό της στο 6,5% από 10,2% του Ιουνίου 2022. Καλύτερη εικόνα παρουσίασε το εξάμηνο με 4.961 μονάδες (-4,9%) και μερίδιο 7,1% έναντι 9,5% του περσινού εξαμήνου. Η Kia παρά το ότι πούλησε 3.350 αυτοκίνητα (+76,3%) το εξάμηνο μείωσε το μερίδιό της στην αγορά στο 4,8% (5,4% πέρυσι). Τον Ιούνιο ωστόσο, με 915 μονάδες και 6,8% μερίδιο (από 4,7 τον Ιούνιο του 2022) κατέγραψε σημαντική αύξηση (+76,3%). Στην όγδοη θέση η Suzuki με πολύ σημαντική αύξηση (+221,4%) 826 μονάδες τον Ιούνιο και 6,2% μερίδιο (από 2,3%). Σημαντική ήταν η εξέλιξη της όλο το εξάμηνο με 3.092 μονάδες (+95%) και 4,4% μερίδιο (από 2,9%).

Η premium γερμανική μάρκα BMW, βρίσκεται στην ένατη θέση με 2.871 μονάδες το εξάμηνο (+36,3%) και 4,1% μερίδιο αγοράς. Στην ίδια θέση και τον Ιούνιο με 398 μονάδες (+11,8%) και 3% μερίδιο. Η κορυφαία δεκάδα κλείνει με την Ford με 2.712 μονάδες το εξάμηνο (+63,2%) και 3,9% μερίδιο. Αντίστοιχη αύξηση κατέγραψε και τον Ιούνιο (+63,5%) με 466 μονάδες και 3,5% μερίδιο.

Οι μάρκες στην Ελλάδα το πρώτο εξάμηνο 2023

Τη δεύτερη δεκάδα με σημαντική αύξηση ταξινομήσεων ανοίγει η γαλλική Renault με 323 μονάδες τον Ιούνιο (+82,5%) και 2,4% μερίδιο και ακόμα μεγαλύτερη αύξηση το εξάμηνο (+112,6%) με 2.424 ταξινομήσεις και 3,4% της αγοράς. Ακολουθεί η επίσης γερμανική premium μάρκα Mercedes (η αντιπροσωπεία στην Ελλάδα ανήκει στην ελβετική Emil Frey πλέον), που κατέγραψε αρνητική μεταβολή σε σχέση με πέρυσι, τόσο τον Ιούνιο (9.484 μονάδες, -26,2%), όσο και το εξάμηνο (2.338 μονάδες -18,6%) και μερίδιο αντιστοίχως 3,6% και 3,3%. Η Audi στη συνέχεια, του Volkswagen Group (Kosmocar) με 382 μονάδες (+5,5%) καταλαμβάνει το 2,9% της αγοράς του Ιουνίου και το 3% του εξαμήνου (2.138 μονάδες, +18,1% αύξηση). Η Dacia του Renault Group μείωσε τις ταξινομήσεις της τον Ιούνιο κατά 8,1% (398 μονάδες έναντι 433) αλλά τις αύξησε το εξάμηνο κατά 9,2% (1.796 μονάδες) και μερίδιο αντιστοίχως 3% και 2,6%. Ακολουθεί η Fiat (Stellantis), που πέρασε πια στην ΟΡΝΟΣ (κοινοπραξία Autohellas/Samalet), με αρνητική όμως επίδοση, ίσως λόγω μετάβασης, με 299 ταξινομήσεις, 67,5% χαμηλότερες σε σχέση με τον περσινό Ιούνιο και μερίδιο 2,2%, Στο σύνολο του εξαμήνου ταξινόμησε 1.789 μονάδες (-29,7%) καταλαμβάνοντας το 2,5% της αγοράς.

Η Nissan στη 16η θέση, μείωσε επίσης τις ταξινομήσεις της κατά 48,8% τον Ιούνιο (237 μονάδες έναντι 463 του Ιουνίου 2022) και κατά 8,3% το εξάμηνο (1.770 μονάδες έναντι 1.930) με μερίδιο 1,8% και 2,5% αντιστοίχως. Η Skoda (Volkswagen Group / Kosmocar) στην 17η θέση με 375 μονάδες αύξησε τις ταξινομήσεις της τον Ιούνιο κατά 34,9% καταλαμβάνοντας το 2,8% της αγοράς. Αύξηση 10,7% κατέγραψε και το εξάμηνο (1.558 μονάδες) μειώνοντας όμως ελαφρά το μερίδιό της στο 2,2% της αγοράς από 2,6% του πρώτου εξαμήνου 2022. Η Seat (Volkswagen Group) του ομίλου Autohellas κατέγραψε επίσης αύξηση (+23,5%) με 189 ταξινομήσεις και αμετάβλητο μερίδιο (1,4%), ενώ κατέγραψε αύξηση μεριδίου την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου στο 1,8% από 1,1% της περσινής περιόδου με μεγάλη αύξηση ταξινομήσεων (+114,8%, με 1.237 μονάδες). Ακολουθεί η σουηδική Volvo με 271 μονάδες τον Ιούνιο (+5,9%) και 1.162 το εξάμηνο (+20,4%) και μερίδιο αγοράς αντιστοίχως 2% και 1,7%. Να σημειωθεί πάντως πως η Volvo υπερέχει στα BEV/PHEV με υψηλότατο μερίδιο αγοράς. Την εικοσάδα του εξαμήνου κλείνει η MINI του BMW Group που είχε εξαιρετική επίδοση με 183,9% αύξηση σε σχέση με τον περσινό Ιούνιο (318 μονάδες έναντι 112) και μερίδιο 2,4%. Στο σύνολο του έτους, μέχρι στιγμής κατέγραψε 19% αύξηση με 1.101 μονάδες και 1,6% της αγοράς.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η τρίτη δεκάδα, την οποία ανοίγει η Jeep (Stellantis / ΟΡΝΟΣ) με αρνητική επίδοση, προφανώς και αυτή για λόγους μετάβασης αντιπροσώπευσης. Έτσι η μάρκα με το πολυβραβευμένο αυτοκίνητο της χρονιάς στην Ελλάδα και την Ευρώπη (Avenger), καταγράφει μείωση ταξινομήσεων προς το παρόν με 141 μονάδες τον Ιούνιο (-24,6%) και 1.073 το εξάμηνο (-14,2%) και μερίδιο αντιστοίχως 1,7% και 2,3%.  Ακολουθεί η αμερικανική Tesla που εκτοξεύθηκε στην Ελλάδα με 216,6% αύξηση το εξάμηνο (877 μονάδες) και 56,7% τον Ιούνιο (105 μονάδες) και μερίδιο 1,2% και 0,8% αντιστοίχως. Στην 23η θέση η ιαπωνική Mazda (Όμιλος Συγγελίδη) αύξησε τις ταξινομήσεις της κατά 74,9% το εξάμηνο (551 μονάδες) και 88,3% τον Ιούνιο (113 μονάδες) και 0,8% μερίδιο μηνός και εξαμήνου. Ακολουθεί η βρετανική Land Rover (Π. Πετρόπουλος) με 49 μονάδες τον Ιούνιο (+28,9%) και 365 το εξάμηνο (+57,3%) και μερίδιο 0,4% και 0,5% αντιστοίχως. Η Cupra, η ξεχωριστή πλέον από τη Seat μάρκα (Volkswagen Group / Autohellas) καταγράφει θετική πορεία με 93 ταξινομήσεις τον Ιούνιο (+72,2%) και 0,7% μερίδιο και 341 το εξάμηνο (+31,7%) και 0,5% μερίδιο. Ξεκινώντας από χαμηλή βάση, η Alfa Romeo (Stellantis), η τρίτη μάρκα της πρώην FCA που πέρασε στην κοινοπραξία Autohellas/Samalet, καταγράφει μεγάλη αύξηση (+191,7% τον Ιούνιο με 35 μονάδες και +332,8% το εξάμηνο με 251 μονάδες) και μερίδιο 0,3% και 0,4% αντιστοίχως. Σε παρεμφερή πορεία και η Lexus (Toyota) με αύξηση 277,8% τον Ιούνιο (34 μονάδες, 0,3% της αγοράς) και 101,4% το εξάμηνο (143 μονάδες, 0,2% μερίδιο). Ακολουθεί η Porsche (Μοτοδυναμική), που αύξησε τις ταξινομήσεις της κατά 44,3% μέχρι στιγμής το 2023, καταλαμβάνοντας το 0,2% της αγοράς με 114 μονάδες, ενώ παρέμεινε αμετάβλητη τον Ιούνιο με 19 μονάδες και 0,1% μερίδιο. Η ιαπωνική Honda (Όμιλος Σαρακάκη), περιλαμβάνεται στις χαμένες της χρονιάς μέχρι στιγμής, με 25%  μείωση ταξινομήσεων το εξάμηνο (111 μονάδες, 0,2% μερίδιο) και 26,7% τον Ιούνιο (33 μονάδες, 0,2% μερίδιο). Την τρίτη δεκάδα κλείνει η βρετανική Jaguar (Π. Πετρόπουλος) με αύξηση ταξινομήσεων 35,7% το εξάμηνο (76 μονάδες και 0,1% μερίδιο) και 27,8% τον Ιούνιο (23 μονάδες και 0,2% της αγοράς).

Λίνα Τσαγκαράκη

Φωτογραφία αρχείου / ACEA

Προηγούμενο άρθροCaterham Project V, ηλεκτρικό πρότυπο coupé
Επόμενο άρθροBMW Group: θερμότητα από βιομάζα στο Dingolfing