Το 1996 δημιουργήθηκε η premium compact κατηγορία με την παρουσίαση του πρώτου Α3 της Audi. Η βασική ιδέα της μάρκας ήταν η κατασκευή ενός compact σπορ χάτσμπακ χωρίς κανένα συμβιβασμό στην ποιότητα κύλισης, την τεχνολογία, τις επιδόσεις και τους χώρους. Λανσάροντας την πεντάθυρη έκδοση, τρία χρόνια αργότερα, η Audi χάρισε στην αυτοκίνηση την έννοια του Sportback, ένα συνδυασμό δύο διαφορετικών κόσμων: των χάτσμπακ και wagon αμαξωμάτων, με τα σπορ χαρακτηριστικά να δένουν αρμονικά με τους χώρους και την πρακτικότητα, σε compact σχήμα.
Στην 4η γενιά του, το ολοκαίνουργιο Α3 ανεβάζει πολύ ψηλά τον πήχη στην κατηγορία, ορίζοντας το μέτρο σύγκρισης σε όλους τους τομείς:
- Ένα 100% ευφυές μοντέλο, με κορυφαία συνδεσιμότητα και τεχνολογίες από μεγαλύτερες κατηγορίες
- Mild-hybrid τεχνολογία κινητήρων για επιδόσεις, ευκολία και οικονομία
- Χειροκίνητα και αυτόματα προηγμένα κιβώτια ταχυτήτων, ειδικά μελετημένα και ταιριασμένα σε κάθε κινητήρα και έκδοση
- Απολαυστική εμπειρία δυναμικής οδήγησης χωρίς την παραμικρή υποχώρηση στην άνεση
- Εκτενής χρήση τεχνολογίας φωτισμού LED με μεγάλες δυνατότητες εξατομίκευσης, επιλογή από πολλά επίπεδα εξωτερικού και εσωτερικού εξοπλισμού, νέα χρώματα και κορυφαίας ποιότητας υλικά
Σπορ και δυναμική παρουσία στο εξωτερικό
Ευρύ, εξαγωνικό Singleframe με κυψελωτή μάσκα εμπρός και μεγάλες γωνιακές είσοδοι αέρα με μεγάλο βάθος. Η γραμμή του ώμου, σε σχήμα σφήνας από τους προβολείς έως τα πίσω φώτα, ορίζει την οπτική εντύπωση του A3 Sportback. Οι πλαϊνές επιφάνειες έχουν καμπυλότητα προς τα μέσα – ένα εντελώς νέο σχεδιαστικό στοιχείο της Audi που δημιουργεί ένα παιχνίδισμα φωτός και σκιάς, το οποίο γίνεται πιο έντονο χάρη στο περίγραμμα των παραθύρων.
Οι έντονα κεκλιμένες κολώνες C προσδίδουν στο compact πεντάθυρο αυτοκίνητο μια αίσθηση κίνησης προς τα εμπρός. Μια μεγάλου μεγέθους αεροτομή οροφής εξασφαλίζει σκίαση για το πίσω παράθυρο ενώ το πίσω τμήμα δείχνει εξαιρετικά φαρδύ, συνδυαζόμενο με τα πίσω φώτα σφηνοειδούς σχήματος, τις εικονικές εξόδους αέρα στις καμάρες των τροχών, το διαχύτη στο πίσω μέρος και τις τραπεζοειδείς φλάντζες εξαγωγής.
Ψηφιακά φώτα ημέρας Matrix LED
Ακόμη και η βασική έκδοση χρησιμοποιεί σχεδόν όλη την τεχνολογία LED. Η επίπεδη, σφηνοειδής μορφή τους υπογραμμίζει το σπορ χαρακτήρα του νέου Audi A3 Sportback. Οι προβολείς Matrix LED, η κορυφαία έκδοση της σειράς, ενσωματώνουν ψηφιακά φώτα ημέρας. Τα στοιχεία LED σε διάταξη 3×5 μπορούν να ενεργοποιηθούν μεταβλητά, πράγμα που σημαίνει ότι οι διαφορετικές εκδόσεις του νέου A3 Sportback έχουν η καθεμία συγκεκριμένες υπογραφές. Επιπλέον, η μεγάλη σκάλα των προβολέων LED προσφέρει μόνιμα την υψηλή δέσμη δίχως να ενοχλεί τους άλλους χρήστες του δρόμου.
Κομψό, high-tech, συνδεδεμένο και ευρύχωρο
Η όψη black-panel του πίνακα οργάνων και της κεντρικής κονσόλας, οι κομψές ραφές σε χρώματα αντίθεσης, οι εντυπωσιακές θυρολαβές και ο νέος σχεδιασμός του μοχλού αλλαγής ταχυτήτων, στοιχεία του εσωτερικού του A3 Sportback, δείχνουν και είναι σπορ και υψηλής ποιότητας. Οι ακριβείς οριζόντιες γραμμές και οι επιφάνειες με σαφή σχεδιασμό τονίζουν το πλάτος του cockpit. Από την πλευρά του οδηγού, οι αεραγωγοί σχηματίζουν μια εντυπωσιακή ενιαία μονάδα με το κάλυμμα του πίνακα οργάνων.
Το πιλοτήριο είναι πλήρως εστιασμένο στον οδηγό. Χρησιμοποιεί στοιχεία από τα μεγαλύτερα μοντέλα της μάρκας και είναι εξοπλισμένο με οθόνη αφής 10,1 ιντσών ως στάνταρ. Η οθόνη είναι ενσωματωμένη σε τραπεζοειδές μαύρο πλαίσιο που καλύπτει την κεντρική περιοχή του πίνακα οργάνων.
Ο σχεδιασμός της κεντρικής κονσόλας είναι επίσης ιδιαίτερα εργονομικός. Ο πρωτοποριακός επιλογέας ταχυτήτων με τεχνολογία shift-by wire, μπορεί να ωθηθεί και να τραβηχτεί για να ελέγξει τις βασικές λειτουργίες του 7-σχέσεων S tronic. Δίπλα σε αυτόν, υπάρχει μια νέα καινοτομία: ένας στρογγυλός διακόπτης αφής που αντιδρά στις κυκλικές κινήσεις των δακτύλων, για πολύ εύκολο χειρισμό του ηχοσυστήματος.
Το νέο A3 Sportback προσφέρει περισσότερο χώρο και λειτουργικότητα σε συνδυασμό με συμπαγείς εξωτερικές διαστάσεις. Έχει μήκος 4,34 μέτρα και πλάτος 1,82 μέτρα χωρίς τους καθρέφτες και επομένως είναι λίγο πάνω από τρία εκατοστά μεγαλύτερο από το προηγούμενο μοντέλο. Οι επιβάτες επωφελούνται άμεσα απ’ αυτό: έχουν περισσότερους χώρους αγκώνων στο εμπρόσθιο και οπίσθιο μέρος και περισσότερους χώρους για τους ώμους στο πίσω μέρος. Χωρίς την κεραία οροφής, το νέο A3 Sportback έχει ύψος 1,43 μέτρα, το οποίο είναι ίδιο με την τρίτη γενιά, όπως και το μεταξόνιο των 2,64 μέτρων. Αντίθετα, η ελαφρώς χαμηλότερη θέση καθίσματος για τον οδηγό είναι ένα νέο χαρακτηριστικό. Αυτό υπογραμμίζει τον αθλητικό χαρακτήρα του συμπαγούς μοντέλου και ωφελεί το ύψος της κεφαλής στην πρώτη σειρά καθισμάτων.
Εκτός από τα στάνταρ καθίσματα, η Audi προσφέρει τα νέα προηγμένα σπορ καθίσματα με υψηλά πλευρικά στηρίγματα και ενσωματωμένα προσκέφαλα, τα οποία είναι στάνταρ στην έκδοση εσωτερικού S line. Το σύστημα θέρμανσης καθισμάτων, η ηλεκτρική ρύθμιση και η οσφυϊκή υποστήριξη με λειτουργία πνευματικού μασάζ διατίθενται προαιρετικά. Υπάρχει ακόμη και ένα ευρύ φάσμα επιλογής τιμονιού – στρογγυλό ή πεπλατυσμένο στο κάτω μέρος, με στάνταρ ή μεγάλα πολυλειτουργικά κουμπιά, με ή χωρίς paddles αλλαγής ταχυτήτων.
Ανάλογα με τη θέση των πίσω καθισμάτων, ο χώρος αποσκευών έχει χωρητικότητα από 380 έως 1.200 λίτρα. Το δάπεδο φόρτωσης μπορεί να τοποθετηθεί σε διαφορετικά ύψη και το πίσω ράφι βρίσκεται κάτω από αυτό. Προαιρετικά, διατίθεται ένα πακέτο αποθήκευσης για το χώρο αποσκευών και ηλεκτρική πίσω πόρτα, η οποία μπορεί επίσης να ανοίγει και να κλείνει με κίνηση των ποδιών, στο κάτω μέρος. Ανάλογα με την έκδοση του κινητήρα, το νέο A3 Sportback έχει ικανότητα ρυμούλκησης μέχρι 1.600 κιλά (φρενάρισμα, με κλίση 12%).
Προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού
Το νέο A3 Sportback διακρίνεται από ευρεία εφαρμογή προηγμένης τεχνολογίας. Διαθέτει εκτεταμένο σύνολο συστημάτων υποβοήθησης οδηγού, πολλά από τα οποία προέρχονται από τις μεγαλύτερες κατηγορίες. Ενδεικτικά, εξοπλίζεται με εμπρόσθιο ραντάρ με γωνία ανοίγματος 60 μοιρών που μπορεί να μετρήσει μέχρι πλάτος 160 μέτρων, δύο αισθητήρες πίσω ραντάρ, καθένας με εμβέλεια 70 μέτρα, μπροστινή κάμερα, δώδεκα αισθητήρες υπερήχων, καθώς και τέσσερις κάμερες προβολής περιβάλλοντος.
Στο στάνταρ σύστημα Audi pre sense front, η κάμερα συνεργάζεται με το μπροστινό ραντάρ. Αυτό επιτρέπει στο A3 Sportback να αποφεύγει ατυχήματα με άλλα οχήματα, πεζούς και ποδηλάτες μπροστά από το αυτοκίνητο ή τουλάχιστον να μειώνει τη σοβαρότητα τέτοιων ατυχημάτων. Το σύστημα δημιουργεί μια οπτική, ακουστική και απτική προειδοποίηση στον οδηγό. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, ενεργοποιεί το φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης. Το σύστημα αποφυγής σύγκρουσης collision avoidance assist είναι ένα άλλο στάνταρ σύστημα ασφαλείας. Διευρύνει το φάσμα λειτουργίας του Audi pre sense front και βοηθά τον οδηγό να αποφύγει ένα εμπόδιο. Η προειδοποίηση ακούσιας αλλαγής λωρίδας lane departure warning εκτελεί επίσης διορθώσεις διεύθυνσης για να διασφαλίσει ότι το αυτοκίνητο δεν εγκαταλείπει τη λωρίδα του.
Το adaptive cruise assist ως μέρος του πακέτου υποβοήθησης: Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το προσαρμοζόμενο σύστημα υποβοήθησης ταχύτητας (adaptive cruise assist, ACA), το πιο περίπλοκο σύστημα για το νέο A3 Sportback, το οποίο εκτελεί τα καθήκοντα ελέγχου διεύθυνσης, επιτάχυνσης και φρεναρίσματος του οδηγού σε μεγάλο βαθμό μέχρι την ταχύτητα των 210 χλμ./ώρα. Το ACA περιλαμβάνεται σε αυτό που είναι γνωστό ως “Assist Package” και είναι διαθέσιμο για όλα τα μοντέλα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Περιλαμβάνει τιμόνι με αισθητήρες αφής, με πλεονέκτημα ότι ο οδηγός δεν χρειάζεται να εφαρμόζει κάποια πίεση στο τιμόνι, αλλά απλά το αγγίζει ελαφρά για να διατηρήσει την ενεργή λειτουργία του συστήματος.
Εκδόσεις εξοπλισμού
Υπάρχουν τρεις εξοπλιστικές εκδόσεις για το εξωτερικό και τρεις για το εσωτερικό για το Audi A3 Sportback, οι οποίες μπορούν να συνδυαστούν κατ’ επιλογήν. Εκτός από τη Standard έκδοση, υπάρχουν η έκδοση Advanced και η S line.
Στην έκδοση Advanced, τα πλαίσια των εισόδων αέρα σχεδιάζονται σε silver selinite, ενώ εκείνα του εξωτερικού της S line είναι σε ματ platinum gray. Υπάρχουν παρόμοιες διαφορές στο πίσω μέρος. Το Singleframe και των δύο γραμμών είναι βαμμένο σε μαύρο τιτάνιο και περιβάλλεται από πλαίσιο χρωμίου.
Και στις δύο γραμμές εξοπλισμού, το προαιρετικό πακέτο styling σε μαύρο χρώμα τονίζει περαιτέρω την εμφάνιση. Οι πελάτες του A3 μπορούν να επιλέξουν μεταξύ δώδεκα χρωμάτων. Το μπλε Atoll, το Turbo Blue, το γκρι Manhattan και το κίτρινο Python είναι καινούργια χρώματα.
Διαθέσιμες εκδόσεις στην Ελλάδα
Το νέο Audi A3 Sportback λανσάρεται στην Ελλάδα αρχικά σε δύο εκδόσεις κινητήρων. Το αυτοκίνητο είναι άμεσα διαθέσιμο στην έκδοση 30 TFSI, με τον κινητήρα βενζίνης 999 κ.εκ. να συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων 6-σχέσεων και να αποδίδει 110 PS και την έκδοση 35 TFSI MHEV, με κινητήρα βενζίνης 1.498 κ.εκ. με mild-hybrid τεχνολογία και αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων S tronic 7-σχέσεων, με ισχύ 150 PS.
Στην ήδη πολύ πλούσια έκδοση εξοπλισμού Basic, το Audi A3 Sportback 30 TFSI έχει προτεινόμενη τιμή λιανικής 22.430 € ενώ το ίδιο μοντέλο με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων S tronic έχει προτεινόμενη τιμή λιανικής 25.690 €. Στην ίδια έκδοση εξοπλισμού, το A3 Sportback 35 TFSI MHEV S tronic έχει προτεινόμενη τιμή λιανικής 28.990 € ενώ το A3 Sportback 30 TDI S tronic, 27.800 €.
Ακολουθεί μέσα στο φθινόπωρο η έκδοση TFSIe plug-in (PHEV), η οποία αναμένεται να μην ξεπερνάει τη φορολογική κλίμακα των 40.000 € (ΛΤΠΦ) καθώς και το όριο των 50 γρμ./χλμ. εκπομπής ρύπων CO2, με το μοντέλο να επωφελείται των ευνοϊκών φορολογικών ελαφρύνσεων που εξαγγέλθηκαν πρόσφατα.
Την ίδια περίοδο αναμένεται και μικρότερη mild hybrid έκδοση, η 30 TFSI MHEV S tronic. Προς το τέλος του έτους θα παρουσιαστεί η 30 TDI S tronic έκδοση ενώ στις αρχές του 2021, στην πλούσια γκάμα κινητήρων, θα προστεθεί και ένας φυσικού αερίου (CNG). Τέλος, προγραμματισμένη είναι και μία έκδοση Α3 Sedan.