Γραμμή παραγωγής της κινεζικής BYD

Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιβεβαίωσε ότι θα επιβάλει πρόσθετους δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται από την Κίνα, σε μια κίνηση που θα αυξήσει το κόστος για τους στόλους που προσπαθούν να μηδενίσουν το ανθρακικό αποτύπωμα των οχημάτων τους.

Τα κράτη μέλη της ΕΕ ψήφισαν την Παρασκευή (4 Οκτωβρίου) υπέρ της πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να επιβληθούν οριστικοί αντισταθμιστικοί δασμοί στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) από την Κίνα. Οι δασμοί αποτελούν το αποτέλεσμα μιας μακράς έρευνας κατά των επιδοτήσεων, με την ΕΕ να κατηγορεί την Κίνα ότι παρέχει άδικη κρατική βοήθεια για να στηρίξει τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της. Η ΕΕ είναι η μεγαλύτερη υπερπόντια αγορά για την κινεζική βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία ήδη αντιμετωπίζει δασμούς 100% από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Δασμοί έως 36,3%
Στην Ευρώπη, εκτός από τους δασμούς 10% που εφαρμόζονται ήδη στα κινεζικά αυτοκίνητα, η ΕΕ θα επιβάλει δασμούς 9% στην Tesla, 17% στην BYD, 19,3% στις μάρκες Geely (Volvo, Polestar, Lynk & Co, ZEEKR, Lotus), 36,3% στις μάρκες SAIC (MG, Maxus, IM Motors), 21,3% στους άλλους συνεργαζόμενους και 36,3% στους μη συνεργαζόμενους κατασκευαστές.

Σε τρέχουσες τιμές, οι δασμοί άνω του 25% θα καθιστούσαν το μέσο μεσαίου μεγέθους ηλεκτρικό όχημα (EV) που εισάγεται από την Κίνα πιο ακριβό από ένα αντίστοιχο της ΕΕ. Κάποιοι από τους Κινέζους κατασκευαστές είπαν ότι θα απορροφήσουν το κόστος των δασμών και δεν θα το περάσουν στους πελάτες. Ωστόσο, αυτό το πρόσθετο κόστος θα μειώσει τα επίπεδα εκπτώσεων και επιστροφών που διατίθενται στους στόλους, αυξάνοντας το κόστος απόκτησης αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων και τις ενοικιάσεις μίσθωσης.

Έρευνα της Transport & Environment εντόπισε ότι το 19,5% όλων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν σε ολόκληρη την ΕΕ το 2023, περίπου 300.000 οχήματα, κατασκευάστηκαν στην Κίνα και το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε σχεδόν ένα στα τρία ηλεκτρικά στη Γαλλία και την Ισπανία. Η Tesla αντιπροσώπευε το 28% αυτών των εισαγωγών από την Κίνα και η Dacia επιπλέον 20%.

Περισσότερα από τα μισά από αυτά προέρχονται από δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες: το 28% όλων των κατασκευασμένων στην Κίνα ηλεκτρικών οχημάτων εισήχθη από την Tesla, με τη Dacia της Renault να προσθέτει επιπλέον 20%. Ωστόσο, οι Κινέζοι κατασκευαστές αυξάνουν γρήγορα τις πωλήσεις τους στην ΕΕ, ξεκινώντας με το 0,4% της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων το 2019 και φτάνοντας στο 7,9% το 2023.

Ελάχιστες τιμές
Μια πιθανή λύση για την κρίση, η οποία συζητείται, είναι οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων να προτείνουν μια ελάχιστη τιμή για τα οχήματά τους, σε αντάλλαγμα για την άρση των δασμών από την ΕΕ.

Έρευνα του Rhodium Group αποκαλύπτει ότι οι κατασκευαστές με έδρα την Κίνα, κερδίζουν τόσο μεγάλα περιθώρια από τις πωλήσεις στην ΕΕ που θα μπορούσαν να αυξήσουν τις τιμές ή να πληρώσουν υψηλότερους δασμούς και να εξακολουθούν να έχουν μεγαλύτερα κέρδη από ό,τι στην εγχώρια αγορά τους.

Γερμανική αντιπολίτευση
Οι Γερμανοί κατασκευαστές αντιτάχθηκαν στους δασμούς και υποστήριξαν το ελεύθερο εμπόριο, φοβούμενοι αντίποινα από την Κίνα, η οποία αντιπροσωπεύει μια πολύτιμη αγορά για αυτούς.

Ο Oliver Zipse, Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, περιέγραψε την ψηφοφορία στην ΕΕ ως: «Ένα μοιραίο μήνυμα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία». Κάλεσε για γρήγορη διευθέτηση μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Κίνας: «Για να αποτραπεί μια εμπορική σύγκρουση από την οποία κανείς δεν κερδίζει».

Η Mercedes-Benz χαρακτήρισε τους νέους δασμούς ως «λάθος» και ζήτησε καθυστέρηση στην εισαγωγή τους για να δοθεί περισσότερος χρόνος για συζητήσεις μεταξύ ΕΕ και Κίνας. Και η Volkswagen, επίσης, ζήτησε μια πολιτική λύση στον διαφαινόμενο εμπορικό πόλεμο.

Η Γερμανία καταψήφισε το μέτρο στην ΕΕ, μια θέση που υποστηρίζεται από το VDA, το οποίο εκπροσωπεί τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. «Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είναι αφοσιωμένη στο ελεύθερο και δίκαιο εμπόριο», δήλωσε η Hildegard Müller, Πρόεδρος της VDA. «Τα αποτελέσματα της έρευνας [της ΕΕ] κατά των επιδοτήσεων δείχνουν ότι η έκταση και η φύση της κρατικής υποστήριξης στην Κίνα αποτελούν πρόκληση. Οι λύσεις πρέπει να βρεθούν σε εποικοδομητικές συζητήσεις. Αυτή η ευκαιρία για την αποτροπή πρόσθετων δασμών με μια από κοινού εξευρεθείσα λύση εξακολουθεί να υπάρχει και πρέπει να χρησιμοποιηθεί με πλήρη δύναμη και αποφασιστικότητα από όλες τις πλευρές».

Η Γαλλία και η Ιταλία υποστηρίζουν τις κυρώσεις
Η Γερμανία ήταν μειοψηφία στην αντίθεσή της στις κυρώσεις, στην οποία προσχώρησαν άλλες τέσσερις χώρες, ενώ 12 απείχαν και 10 ψήφισαν υπέρ των δασμών, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας και της Ιταλίας.

Αναγνωρίζοντας ότι τα μέλη της φαίνεται να έχουν διαφορετικές απόψεις σχετικά με τους νέους εισαγωγικούς δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η οποία εκπροσωπεί τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, εξέδωσε μια ουδέτερη δήλωση, λέγοντας: «Το ελεύθερο και δίκαιο εμπόριο είναι απαραίτητο για τη δημιουργία μιας παγκόσμιας ανταγωνιστικής ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ ο υγιής ανταγωνισμός οδηγεί την καινοτομία και τις επιλογές για τους καταναλωτές».

Αλλά η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ζήτησε επίσης από την ΕΕ να εφαρμόσει μια ολοκληρωμένη βιομηχανική στρατηγική για την υποστήριξη των κατασκευαστών.

«Αυτό περιλαμβάνει την εξασφάλιση πρόσβασης σε κρίσιμα υλικά και οικονομικά προσιτής ενέργεια, τη δημιουργία ενός συνεπούς ρυθμιστικού πλαισίου, την επέκταση της υποδομής φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο, την παροχή κινήτρων στην αγορά και την αντιμετώπιση διαφόρων άλλων βασικών παραγόντων», ανέφερε.

Η αντίδραση της Κίνας
Σε επίσημη δήλωση του υπουργείου Εμπορίου της Κίνας ανέφερε: «Η Κίνα αντιτίθεται σθεναρά στο σχέδιο τελικής απόφασης της ΕΕ, αλλά σημειώνει επίσης την πολιτική βούληση της ΕΕ να συνεχίσει να επιλύει το ζήτημα μέσω διαπραγματεύσεων. Η τεχνική ομάδα Κίνας-ΕΕ θα συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις στις 7 Οκτωβρίου. Η Κίνα ελπίζει ότι η ευρωπαϊκή πλευρά θα συνειδητοποιήσει ξεκάθαρα ότι η επιβολή πρόσθετων δασμών δεν θα λύσει κανένα πρόβλημα, αλλά μόνο θα κλονίσει και θα εμποδίσει την εμπιστοσύνη και την αποφασιστικότητα των κινεζικών επιχειρήσεων να επενδύσουν και να συνεργαστούν με Ευρώπη.”

Και σε μια προειδοποιητική βολή προς την ΕΕ, το Υπουργείο Εμπορίου πρόσθεσε: «Η Κίνα θα λάβει επίσης όλα τα μέτρα για να προστατεύσει σθεναρά τα συμφέροντα των κινεζικών επιχειρήσεων».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημοσιεύσει πλέον εκτελεστικό κανονισμό, συμπεριλαμβανομένων των οριστικών πορισμάτων της έρευνάς της κατά των επιδοτήσεων, έως τις 30 Οκτωβρίου 2024.

Προηγούμενο άρθροHONDA HR-V Ανανεωμένο και με κορυφαία υβριδική απόδοση: από €35.300
Επόμενο άρθροGEELY: Στην Ελλάδα αρχές του 2025 μέσω της Union Group