Σημαντική μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού στην παραγωγή αυτοκινήτων καθώς και των εκπομπών ρύπων για κάθε παραγόμενο αυτοκίνητο στην ΕΕ.
Η κατανάλωση νερού ανά επιβατικό αυτοκίνητο που παράγεται στην ΕΕ έχει μειωθεί κατά 34,4% από το 2005, ενώ παράλληλα έχουν μειωθεί και οι συνολικές εκπομπές CO2 από την παραγωγή σε ποσοστό 31% κατά το ίδιο χρονικό διάστημα.
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι σημαντικός καταναλωτής νερού, που αποτελεί κρίσιμο παράγοντα σε διάφορες παραγωγικές διαδικασίες. Οι μακροπρόθεσμες στρατηγικές για τον περιορισμό της κατανάλωσης κατέστησαν δυνατή τη μείωση της συνολικής ποσότητας νερού που χρησιμοποιείται στην παραγωγή αυτοκινήτων κατά 51,4% μεταξύ 2005 και 2022. Αυτό οφείλεται στην αυξημένη εφαρμογή τεχνολογιών επαναχρησιμοποίησης του νερού. Το προηγούμενο διάστημα αυτός υπήρξε ένας τομέας στον οποίο όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες έδωσαν μεγάλη βαρύτητα, συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος.
Το BMW Group, π.χ. κατάφερε να μειώσει την κατανάλωση νερού παγκοσμίως πάνω από 30% σε σύγκριση με τo 2006. Η συνολική κατανάλωση νερού ανά όχημα που παρήχθη το 2020 ήταν 2,25 m³ (πηγή: BMW Group Report 2020). Σε αυτό συμβάλλουν όλες οι νέες τεχνολογίες και τα μέτρα συνεχούς βελτίωσης.
Να σημειωθεί πως η παραγωγή μόνο ενός αυτοκινήτου εσωτερικής καύσης μεσαίου μεγέθους υπολογίζεται ότι απαιτεί πάνω από 39.000 γαλόνια νερού. Τα δε ηλεκτρικά οχήματα απαιτούν περισσότερο. Αλλά υπάρχουν τρόποι για να διασφαλιστεί η κατάλληλη διαχείριση αυτού του πολύτιμου πόρου.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το νέο εργοστάσιο της Audi στο San José Chiapa (Μεξικό), το οποίο πρωτοπορεί στον τομέα αυτό και από το 2018 παράγει αυτοκίνητα χωρίς καθόλου απόρριψη νερού. Αντίστοιχα βήματα προς τη βιώσιμη διαχείριση του νερού, μέσω κλειστού κύκλου ύδατος, είναι σε εξέλιξη και σε άλλα εργοστάσια της Audi στην Ευρώπη. Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία περιλαμβάνεται στα μέλη της Alliance for Water Stewardship, όπως και η Toyota Motor North America.
Παράλληλα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA), οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μειώσει τις συνολικές εκπομπές CO2 από την παραγωγή κατά περισσότερο από 30% από το 2005. Οι εκπομπές CO2 ανά παραγόμενο αυτοκίνητο μειώθηκαν κατά 7,4% μεταξύ 2005 και 2022 – ή τάση πάντως από το 2021 που αυξήθηκε η παραγωγή μετά τις διαταραχές της εφοδιαστικής είναι ελαφρώς ανοδική – ενώ το συνολικό ποσοστό μειώθηκε κατά 31,4% την ίδια περίοδο, αντανακλώντας τις προσπάθειες της βιομηχανίας να μειώσει τις εκπομπές CO2 από την παραγωγή.
Οι κατασκευαστές κατάφεραν να αποσυνδέσουν τις εκπομπές CO2 από την αύξηση της παραγωγής προμηθευόμενοι ολοένα και περισσότερο ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές.
Επίσης, η ποσότητα των πτητικών οργανικών ενώσεων (VOC) που εκπέμπεται ανά επιβατικό αυτοκίνητο που παράγεται έχει μειωθεί κατά 47% σε σχέση με το 2005. Οι πτητικές οργανικές ενώσεις (VOC) είναι οργανικοί διαλύτες που εκπέμπονται κυρίως από τομέα της βαφής των αυτοκινήτων. Με νέες τεχνολογίες, όπως η αντικατάσταση χρωμάτων με βάση διαλύτες και με περισσότερο νερό στις βασικές βαφές κατάφεραν να μειώσουν τις συνολικές εκπομπές VOC κατά 61% τα τελευταία 17 χρόνια.
Τέλος, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν μειώσει την κατανάλωση ενέργειας ανά παραγόμενο μοντέλο κατά 5,7% από το 2005. Καθώς τα αυτοκίνητα εξοπλίζονται με όλο και περισσότερα χαρακτηριστικά που τα καθιστούν ασφαλέστερα, καθαρότερα και εξυπνότερα, η πολυπλοκότητα της παραγωγής οχημάτων έχει αυξηθεί. Αυτή η αύξηση της πολυπλοκότητας επηρεάζει τη ζήτηση ενέργειας, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι ανάγκες. Παρόλα αυτά οι εταιρείες διαρκώς αναζητούν τρόπους για να βελτιώσουν την ενεργειακή απόδοση της παραγωγής. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, η συνολική κατανάλωση ενέργειας από την παραγωγή αυτοκινήτων να μειωθεί κατά 30,1% τα τελευταία 17 χρόνια.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ/ΜΠΕ και ACEA
Φωτογραφία: BMW Group