Οι πωλήσεις μεταχειρισμένων μειώνονται αλλά όχι οι τιμές

Καθώς οι τιμές των πάντων αυξάνονται, από τα τρόφιμα μέχρι την ενέργεια, οι καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη αναβάλλουν τις μεγάλες αγορές, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων – καινούργιων και μεταχειρισμένων. Ωστόσο, νέα στοιχεία της Autovista δείχνουν πως οι τιμές (υπολειμματικές αξίες – RV) των μεταχειρισμένων αυξάνονται.

Οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων είναι χαμηλές σε όλη την Ευρώπη εδώ και καιρό. Αυτό είχε διπλό αντίκτυπο στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Βραχυπρόθεσμα, η ζήτηση κινείται από τα νέα στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Και μακροπρόθεσμα, λιγότερα νέα αυτοκίνητα σημαίνει λιγότερα μεταχειρισμένα σήμερα και στο άμεσο μέλλον. Αυτοί οι δύο παράγοντες δημιουργούν ισχυρές υπολειμματικές αξίες (RV).

Τιμές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ευρώπη

Μειωμένη ζήτηση

Η κρίση του κόστους ζωής μεταβάλει αυτό το σενάριο και οι ευρωπαίοι καταναλωτές διστάζουν όλο και περισσότερο να αγοράσουν ακόμα και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. «Παρά τις προκλήσεις εφοδιασμού (μεταχειρισμένων), η προοπτική μείωσης της ζήτησης σημαίνει πως οι τιμές ίσως έχουν ήδη κορυφωθεί σε ορισμένες χώρες και το ποσοστό RV  προβλέπεται να μειωθεί ή στην καλύτερη περίπτωση να σταθεροποιηθεί σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές το 2023 και 2024», αναφέρει η Autovista στην Μηνιαία Ενημέρωση Αγοράς.

Πριν από λίγες εβδομάδες, η Autovista ανέφερε ότι οι πωλήσεις μεταχειρισμένων μειώθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2022 στις πέντε μεγάλες αγορές της Ευρώπης, με διψήφια πτώση στη Γερμανία (-14,6% σε ετήσια βάση) και στη Γαλλία (-12,4%) και με σημαντική μείωση τιμών στο Ηνωμένο Βασίλειο (-8,3%), την Ιταλία (-7,1%) και την Ισπανία (-4,5%).

Μηνιαία αύξηση

Επιπλέον, το ευρύτερο πλαίσιο προσφοράς και ζήτησης δείχνει πώς, παρά την επιβράδυνση των πωλήσεων μεταχειρισμένων σε ολόκληρη την Ευρώπη τον Αύγουστο, οι RV εξακολουθούν να αυξάνονται ελαφρώς πιο γρήγορα από τις τιμές καταλόγου, με αποτέλεσμα τη μηνιαία αύξηση των μέσων τιμών μεταχειρισμένων, αν και μόλις 0,1% στην Ισπανία και 1,3% στην Αυστρία.

Εκμεταλλευτείτε το όσο μπορείτε, γιατί όπως αναφέρθηκε, αυτό μπορεί να είναι το μέγιστο RV και τα πράγματα να χειροτερέψουν τους επόμενους μήνες και χρόνια. Ακολουθεί μια πιο προσεκτική ματιά σε μερικές βασικές ευρωπαϊκές αγορές της Autovista.

Γερμανία: Οι RV ίσως κορυφώνονται

  • Στην γερμανική αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, εισέρχονται περισσότερα οχήματα από όσα εξέρχονται και τα πιο ακριβά δεν πωλούνται. Αυτό μπορεί να είναι σημάδι ότι οι RV πλέον κορυφώνονται. Ωστόσο, δεν αναμένεται ταχεία και απότομη πτώση τιμών – τουλάχιστον για φέτος.
  • Βάσει των μειωμένων ταξινομήσεων καινούργιων αυτοκινήτων κατά 11% τον Ιούλιο (έναντι του ίδιου μήνα πέρυσι) και τις τακτικές ταξινομήσεις σε ιστορικό χαμηλό, οι προοπτικές πολύ νέων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων το 2022 και το 2023 είναι ζοφερές.
  • Η αγορά μεταχειρισμένων στο εγγύς μέλλον θα έχει πρόβλημα επάρκειας, αλλά θα είναι πιο ποικιλόμορφη, με νέα μοντέλα όπως των MG, Polestar και Lynk&Co που θα ξεπεράσουν τις καθιερωμένες εταιρείες όπως τις Honda, Jaguar και Alfa Romeo.

Ιταλία: επιβράδυνση πωλήσεων, αύξηση RV

  • Τον Αύγουστο, οι RV στην Ιταλία αυξήθηκαν κατά 0,3% σε σύγκριση με τον Ιούλιο, παρά το γεγονός ότι ο δείκτης πωλήσεων μειώθηκε κατά 8,1%.
  • Σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, οι RV αυξήθηκαν κατά 16,2%, αλλά ο δείκτης πωλήσεων ήταν επίσης 29,2% υψηλότερος από τον περυσινό Αύγουστο.
  • Οι μέσες ημέρες αποθεμάτων αυξήθηκαν ελαφρά στις 62 και τα Toyota C-HR και Nissan Qashqai κινήθηκαν ταχύτερα τον Αύγουστο.
  • Τα μεταχειρισμένα ντίζελ πάνε εξαιρετικά καλά, με τις RV Αυγούστου αυξημένες κατά 1,5% σε σχέση με τον Ιούλιο και αύξηση πωλήσεων 19,6% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.
  •  Αντιθέτως, οι RV των BEV μειώθηκαν κατά 2,2% σε μηνιαία βάση – αλλά παρέμειναν υψηλότερες από τον Αύγουστο του 2021.
  • Οι RV μεταχειρισμένων LPG και CNG αυξήθηκαν περίπου 14% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2021. Και οι δύο τύποι καυσίμου έχουν πέραση στην ιταλική αγορά.

Ισπανία: μετάβαση σε φθηνότερα, μικρότερα και παλαιότερα

  • Τον Αύγουστο, τα διαθέσιμα αποθέματα μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην ισπανική αγορά ήταν περίπου τα μισά από πριν ένα χρόνο. Έτσι εξηγείται η πτώση των πωλήσεων κατά 12,1% σε ετήσια βάση.
  • Η οικονομική αβεβαιότητα μετατοπίζει τη ζήτηση των καταναλωτών σε φθηνότερα, μικρότερα και παλαιότερα αυτοκίνητα. Τέσσερα στα 10 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν μέχρι σήμερα στην Ισπανία το 2022 ήταν άνω των 10 ετών. Ένα τόσο γηρασμένο απόθεμα καθιστά δύσκολη τη μετάβαση σε λιγότερο ρυπογόνο στόλο.
  • Η συρρίκνωση της προσφοράς οδηγεί σε αύξηση των τιμών. Οι αγοραστές πληρώνουν 30% περισσότερο σήμερα για ένα όχημα ηλικίας άνω των επτά ετών από ό,τι τον Αύγουστο του 2021.
  • Η έλλειψη οχημάτων ηλικίας έως τεσσάρων ετών συνεχίζεται. Οι έμποροι αδυνατούν να προμηθευτούν αρκετά «νέα» μεταχειρισμένα αυτοκίνητα μέσω ανανεώσεων στόλων μίσθωσης και ενοικίασης, επομένως οι εισαγωγές αποτελούν σημαντική πηγή πωλήσεων και αυξήθηκαν κατά 50% μέχρι τώρα.
  • Οι RV αυξήθηκαν λιγότερο από 1% τον Αύγουστο, σημειώνοντας τον χαμηλότερο ρυθμό εδώ και μήνες. Η μέση τιμή ενός αυτοκινήτου τριών ετών με 60.000 χλμ αυξήθηκε κατά 22% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2022.

ΗΒ: το κόστος ζωής επηρεάζει την αγορά

  • Η RV του μέσου αυτοκινήτου τριών ετών στο Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκε κατά 3,8% τον Αύγουστο (σε μηνιαία βάση) – αλλά αυτό αντικατοπτρίζει περισσότερο την έλλειψη τέτοιων μοντέλων παρά την συνολική αγορά μεταχειρισμένων.
  • Ενώ τα νέα αυτοκίνητα εξακολουθούν να παρουσιάζουν ελλείψεις, πραγματοποιούνται επεκτάσεις συμβολαίων για τη διατήρηση των στόλων. Αυτό μειώνει τον αριθμό των οχημάτων – ιδιαίτερα των τριετών – που αποδεσμεύονται και δημιουργεί ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης για οχήματα αυτής της ηλικίας.
  • Συνολικά, η χαμηλή διαθεσιμότητα της αγοράς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου εξισορροπείται από τη χαμηλή ζήτηση. Οι μέσες ημέρες αποθεμάτων ήταν 47,2 τον Αύγουστο, όπως και τον Ιούλιο, αλλά 9,5 ημέρες παραπάνω από τον Αύγουστο του 2021. Φαίνεται πως οι πιέσεις του κόστους ζωής επηρεάζουν την προθυμία των καταναλωτών του Ηνωμένου Βασιλείου να αγοράσουν.

Αυστρία: η περιορισμένη διαθεσιμότητα παραμένει σημαντική για τις RV

  • Η διαθεσιμότητα μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ηλικίας δύο έως τεσσάρων ετών στην Αυστρία ήταν 0,8% χαμηλότερη από τον περυσινό Αύγουστο.
  • Ο όγκος των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων τον Αύγουστο μειώθηκε κατά 8,3% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Ωστόσο, ο όγκος των BEV μειώθηκε κατά 46,6%. Η ζήτηση BEV και υβριδικών μειώνεται, αλλά η διαθεσιμότητά τους παραμένει προβληματική.
  • Η συνολική διαθεσιμότητα βελτιώθηκε κατά 2,8% σε μηνιαία βάση, αλλά με την επιβράδυνση των πωλήσεων, οι μέσες ημέρες αποθεμάτων αυξήθηκαν στις 58,2. Τα BEV πωλούνται ταχύτερα (55,3 ημέρες) και ακολουθούν τα βενζινοκίνητα (56,8 ημέρες), τα HEV (58,9 ημέρες), τα ντίζελ (59,1 ημέρες) και τα PHEV (οι πλέον αργές πωλήσεις, με 65,2 ημέρες).
  • Οι RV των αυτοκίνητα τριών ετών αυξήθηκαν μετρίως, τόσο σε απόλυτες τιμές, όσο και ως ποσοστό της τιμής καταλόγου, το οποίο αυξήθηκε κατά 1,3% (σε μηνιαία βάση) και 21,7% (σε ετήσια βάση), με μέση διατήρηση αξίας 53,7%. Τα PHEV σημείωσαν την υψηλότερη αξία συναλλαγής (55%) και τα BEV την χαμηλότερη (48,3%).
  • Οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων εξακολουθούν να είναι αισθητά χαμηλότερες από τα προ πανδημίας επίπεδα και η ανεπαρκής διαθεσιμότητα μεταχειρισμένων θα συνεχίσει να καθορίζει τα επίπεδα RV στην Αυστρία μέχρι το 2023.

Ελβετία: Οι RV ξεπερνούν τις τιμές καταλόγου

  • Ισχυρή ζήτηση, χαμηλή προσφορά, αύξηση τιμών μεταχειρισμένων: αυτή είναι εν συντομία η ελβετική αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων την τελευταία διετία.
  • Τον Αύγουστο, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 17,7% έναντι του Ιουλίου και κατά 14,8% έναντι του Αυγούστου 2021. Ωστόσο, οι RV αυξήθηκαν ταχύτερα από τις τιμές καταλόγου, έστω και ελαφρώς.
  • Ως εκ τούτου, η διατήρηση της αξίας των τριετών οχημάτων έφτασε το 50,8% (αύξηση 18,5% έναντι του περασμένου Αυγούστου). Για τα BEV, η αύξηση RV ήταν 21,4% (στο 48,6%), για τα πετρελαιοκίνητα 20,1% (στο 49,7%) και για τα βενζινοκίνητα 17,6% (στο 51,6%).
  • Η διαθεσιμότητα ντίζελ στην αγορά μεταχειρισμένων μειώθηκε κατά 8,7% έναντι του Αυγούστου 2021, αλλά για τα BEV, το ποσοστό αυτό ήταν 31,6%. Λαμβάνοντας υπόψη την ισχυρή ζήτηση μεταχειρισμένων BEV και άλλων υβριδικών, η ελβετική αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων υπολείπεται αποθεμάτων.
  • Ο μέσος όρος ημερών αποθεμάτων επιβατικών αυτοκινήτων δύο έως τεσσάρων ετών μειώθηκε μεταξύ Ιουλίου – Αυγούστου στις 64 ημέρες. Τα ταχύτερα σε πωλήσεις είναι τα βενζινοκίνητα (63 ημέρες) και ακολουθούν τα ντίζελ (66 ημέρες), τα BEV (69 ημέρες), τα PHEV (80 ημέρες) και τα HEV (85 ημέρες).
  • Οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων το 2022 είναι λιγότερες από το 2019 προ πανδημίας και η διαθεσιμότητα θα παραμείνει περιορισμένη, ακόμα και αν μειωθεί η ζήτηση. Οι αξίες των τριετών μεταχειρισμένων προβλέπεται να αυξηθούν κατά 11% μέχρι το τέλος του έτους έναντι του Δεκεμβρίου 2021, αλλά θα μειωθούν ξανά το 2023 και το επόμενο έτος.
Προηγούμενο άρθροΠόλος έλξης η ενότητα Auto & Ε-mobility στη ΔΕΘ
Επόμενο άρθροΜπαταρία ψευδαργύρου από κελύφη καβουριών