Brexit χωρίς συμφωνία: μέτρα έκτακτης ανάγκης στις μεταφορές

Απομένουν μόνον λίγες εβδομάδες για να σωθούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ και του ΗΒ από ένα καταστροφικό Brexit χωρίς συμφωνία που θα κοστίσει 110 δισ. ευρώ.

Μόλις 15 εβδομάδες πριν τη λήξη της μεταβατικής περιόδου του Brexit, οι ηγέτες της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας ζητούν από κοινού από την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο να διασφαλίσουν μια καλή συμφωνία ελευθέρων συναλλαγών (ΣΕΣ-FTA) χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση. Οι διαπραγματευτές και των δύο πλευρών πρέπει να απαλείψουν όλα τα εμπόδια για να αποφύγουν μια “μη συμφωνία” η οποία, σύμφωνα με νέους υπολογισμούς, θα κόστιζε στην πανευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία 110 δισ. ευρώ τα επόμενα πέντε χρόνια, θέτοντας σε κίνδυνο θέσεις εργασίας σε έναν τομέα που υποστηρίζει 14,6 εκατομμύρια νοικοκυριά, αντιπροσωπεύοντας μία στις 15 θέσεις εργασίας στην ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο.

  • Οι ηγέτες της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου ενώθηκαν για να απαιτήσουν επείγουσα συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών πριν από το τέλος της μεταβατικής περιόδου σε μόλις 15 εβδομάδες.
  • Οι νέοι υπολογισμοί δείχνουν τον καταστροφικό αντίκτυπο μιας “μη συμφωνίας”, με τους δασμούς του ΠΟΕ να θέτουν σε κίνδυνο την παραγωγή περίπου 3 εκατομμυρίων αυτοκινήτων και βαν της ΕΕ και του ΗΒ τα επόμενα πέντε χρόνια.
  • Μια “μη συμφωνία” θα σήμαινε μικτές εμπορικές ζημίεςΕΕ- ΗΒ αξίας 110 δισ. ευρώ έως το 2025, επιπλέον των περίπου 100 δισ. ευρώ απώλειας φετινής αξίας παραγωγής μέχρι σήμερα λόγω της κρίσης του κορωνοϊού.
  • Για να αποφευχθεί ένα δεύτερο οικονομικό πλήγμα στον τομέα που απασχολεί 14,6 εκατομμύρια άτομα, ο κλάδος καλεί τους διαπραγματευτές να διασφαλίσουν επειγόντως συμφωνία που να περιλαμβάνει μηδενικούς δασμούς, σύγχρονους κανονισμούς προέλευσης και να αποφεύγει διαφοροποίηση κανονισμών.

Οι κορυφαίες οργανώσεις που εκπροσωπούν κατασκευαστές οχημάτων και ανταλλακτικών σε ολόκληρη την ΕΕ, την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) και την Ευρωπαϊκή Ένωση Προμηθευτών Αυτοκινήτων (CLEPA), από κοινού με 21 εθνικές ενώσεις, περιλαμβανομένης της Εταιρείας Κατασκευής Εμπορίας Κινητήρων (SMMT), τη Γερμανική Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA), την Επιτροπή Γάλλων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (CCFA) και την Πλατφόρμα Αυτοκινήτου (PFA), προειδοποιούν πως ο τομέας μπορεί να υποστεί σοβαρές επιπτώσεις.

Πράγματι, οι οικονομίες και οι θέσεις εργασίας και στις δύο όχθες των στενών κινδυνεύουν από ένα δεύτερο καταστροφικό χτύπημα υπό τη μορφή «μη συμφωνίας», που θα προστεθεί στα περίπου 100 δισ. ευρώ που χάθηκαν μέχρι στιγμής φέτος λόγω της κρίσης του κορωνοϊού.

Χωρίς συμφωνία έως τις 31 Δεκεμβρίου και οι δύο πλευρές θα αναγκαστούν να διαπραγματεύονται βάσει των κανονισμών του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ), συμπεριλαμβανομένου ενός δασμού 10% για αυτοκίνητα και έως και 22% για βαν και φορτηγά. Τέτοιοι δασμοί – πολύ υψηλότεροι από τα μικρά περιθώρια κέρδους των περισσότερων κατασκευαστών – θα πρέπει να μετακυλήσουν στους καταναλωτές, καθιστώντας τα οχήματα πιο ακριβά, περιορίζοντας τις επιλογές και επηρεάζοντας τη ζήτηση. Επιπλέον, οι προμηθευτές συστημάτων αυτοκινήτων και τα προϊόντα τους θα υποστούν δασμούς. Αυτό θα καταστήσει την παραγωγή ακριβότερη ή θα οδηγήσει σε περισσότερες εισαγωγές ανταλλακτικών από άλλες ανταγωνιστικές χώρες.

Πριν από την κρίση του κορωνοϊού, η παραγωγή οχημάτων της ΕΕ και του ΗΒ έφτανε τα 18,5 εκατομμύρια μονάδες ετησίως. Φέτος περίπου 3,6 εκατομμύρια μονάδες έχουν ήδη χαθεί για ολόκληρο τον τομέα λόγω της πανδημίας. Οι νέοι υπολογισμοί υποδηλώνουν πως, μόνο για αυτοκίνητα και βαν, η μείωση της ζήτησης που θα προέκυπτε λόγω δασμών 10% του ΠΟΕ θα μπορούσε να εξαλείψει περίπου τρία εκατομμύρια μονάδες παραγωγής εργοστασίων της ΕΕ και του ΗΒ τα επόμενα πέντε χρόνια, με απώλειες 52,8 δισ. ευρώ για τα εργοστάσια του ΗΒ και 57,7 δισ. ευρώ για την υπόλοιπη ΕΕ. Οι προμηθευτές θα υπέφεραν επίσης από αυτές τις αλλαγές.

Αυτές οι μικτές εμπορικές ζημίες θα έβλαπταν σοβαρά τα έσοδα ενός τομέα από τους πιο πολύτιμους στην Ευρώπη, που απασχολεί εκατομμύρια ανθρώπους και προσφέρει ευημερία, με μικτό διεθνές εμπορικό πλεόνασμα 74 δισ. ευρώ το 2019. Συλλογικά, ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ των 27 και του ΗΒ αντιπροσωπεύει το 20% της παγκόσμιας παραγωγής οχημάτων και δαπανά περίπου 60,9 δισ. ευρώ για καινοτομίες ετησίως, όντας ο μεγαλύτερος επενδυτής Ε & Α στην Ευρώπη.

Η επίτευξη μιας φιλόδοξης ΣΕΣ ΕΕ-ΗΒ με ειδικές διατάξεις για την αυτοκινητοβιομηχανία είναι ζωτικής σημασίας για τη μελλοντική επιτυχία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Οποιαδήποτε συμφωνία πρέπει να περιλαμβάνει μηδενικούς δασμούς και ποσοστώσεις, κατάλληλους κανονισμούς προέλευσης, τόσο για κινητήρες εσωτερικής καύσης, όσο και για οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, συν εξαρτήματα και κινητήρες και ένα πλαίσιο για αποφυγή ρυθμιστικών αποκλίσεων.

Είναι ζωτικής σημασίας για τις επιχειρήσεις να έχουν λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τους συμφωνημένους όρους που θα αντιμετωπίσουν από την 1η Ιανουαρίου 2021 για να προβούν στις τελικές προετοιμασίες. Αυτό, σε συνδυασμό με στοχευμένη υποστήριξη και μια κατάλληλη περίοδο σταδιακής προσαρμογής που θα επιτρέψει τη χρήση περισσότερων ξένων υλικών για περιορισμένο χρονικό διάστημα, θα διασφαλίσει την ικανότητα των επιχειρήσεων για την αντιμετώπιση του τέλους της μεταβατικής περιόδου.

Ο Eric-Mark Huitema, Γενικός Διευθυντής της ACEA, δήλωσε: “Το διακύβευμα είναι σημαντικό για την αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ – πρέπει οπωσδήποτε να αποκτήσουμε μια φιλόδοξη εμπορική συμφωνία ΕΕ-ΗΒ έως τον Ιανουάριο. Διαφορετικά, ο τομέας μας – ήδη εξασθενημένος από την κρίση του COVID – θα υποστεί ένα δεύτερο σκληρό πλήγμα”.

Η Sigrid de Vries, Γενική Γραμματέας της CLEPA, δήλωσε: “Ένα Brexit άνευ συμφωνίας θα διαταράξει την ολοκληρωμένη αλυσίδα εφοδιασμού του αυτοκινήτου και θα πλήξει τη βιομηχανία σε μια κρίσιμη στιγμή. Ο αντίκτυπος θα είναι αισθητός πολύ πέραν των διμερών εμπορικών συναλλαγών και θα μεταφραστεί σε απώλεια θέσεων εργασίας και ικανότητα επενδύσεων. Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ο μεγαλύτερος ιδιωτικός επενδυτής Ε & Α της ΕΕ με 60 δισ. ευρώ ετησίως. Χρειαζόμαστε μια συμφωνία που θα διατηρήσει την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα του κλάδου”.

Ο Mike Hawes, CEO της SMMT, δήλωσε: “Αυτά τα στοιχεία αποδίδουν μια ζοφερή εικόνα της καταστροφής που θα επακολουθούσε ενός Brexit ‘άνευ συμφωνίας’. Το σοκ των δασμών και άλλων εμπορικών εμποδίων θα επιδείνωνε τη ζημία που έχουν ήδη επιφέρει η πανδημία και η ύφεση, θέτοντας σε κίνδυνο τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Οι βιομηχανίες μας αλληλοεξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό, οπότε καλούμε όλα τα μέρη να αντιληφθούν τις ανάγκες αυτού του σημαντικού παρόχου θέσεων εργασίας και οικονομικής ευημερίας και να απαλείψουν κάθε εμπόδιο για να διασφαλιστεί μια φιλόδοξη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου πριν να είναι πολύ αργά”.

Η Hildegard Müller, Πρόεδρος της VDA, δήλωσε: “Η αυτοκινητοβιομηχανία χρειάζεται σταθερούς και αξιόπιστους όρους λειτουργίας. Θα αποτελούσε μεγάλο μειονέκτημα και για τις δύο πλευρές εάν η αποχώρηση του ΗΒ συνοδευόταν από επιβολή δασμών. Αυτό θα έθετε σε κίνδυνο στενά εξαρτώμενες αλυσίδες αξίας και πιθανώς θα τις καθιστούσε ασύμφορες. Οι εταιρείες μέλη μας διαθέτουν περισσότερες από 100 εγκαταστάσεις παραγωγής στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ελπίζουμε πως η ΕΕ και το ΗΒ θα συνεχίσουν τη στενή συνεργασία τους – με μια ολοκληρωμένη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου”.

Ο Thierry Cognet, Πρόεδρος της CCFA, δήλωσε: “Μια κατάσταση ‘άνευ συμφωνίας’ την 1η Ιανουαρίου 2021 θα ήταν ιδιαίτερα δύσκολη για τους κατασκευαστές. Αυτό που χρειαζόμαστε από τους διαπραγματευτές, σε ένα οικονομικό πλαίσιο που έχει ήδη επηρεαστεί πολύ από την κρίση του COVID, είναι μια σημαντική συμφωνία που θα μας προστατεύει από δασμούς, ποσοστώσεις και ρυθμιστικές αποκλίσεις”.

Οι 23 συνυπογράφουσες ενώσεις αυτοκινήτου είναι οι ακόλουθες:

  • ACAROM – Romanian Association of Automobile Builders
  • ACEA – European Automobile Manufacturers’ Association
  • ACS – Automotive Cluster of Slovenia
  • AFIA – Portuguese Manufacturers Association for the Automotive Industry
  • AIA – Czech Automotive Industry Association
  • ANFIA – Italian Association of the Automobile Industry
  • AUTIG – Danish Automotive Trade & Industry Federation
  • BIL SWEDEN – Swedish Association of Automobile Manufacturers and Importers
  • CCFA – Committee of French Automobile Manufacturers
  • CLEPA – European Association of Automotive Suppliers
  • FEBIAC – Belgian and Luxembourg Federation of Automobile and Motorcycle Industries
  • FKG – Scandinavian Automotive Supplier Association
  • FFOE – Austrian Association of the Automotive Industry
  • ILEA – Luxembourg Automotive Suppliers Association
  • MGE – Hungarian Vehicle Importers Association
  • PFA – French Association of the Automotive Industry
  • RAI – Dutch Association for Mobility Industry
  • SDCM – Polish Association of Automotive Parts Distributors and Producers
  • SERNAUTO – Spanish Association of Automotive Suppliers
  • SIMI – Society of the Irish Motor Industry
  • SMMT – Society of Motor Manufacturers and Traders
  • VDA – German Association of the Automotive Industry
  • ZAP – Automotive Industry Association of the Slovak Republic

 

 

Προηγούμενο άρθροNielsen: Άλλαξε η καταναλωτική συμπεριφορά και στα αυτοκίνητα
Επόμενο άρθροΤροποποιήθηκε η Συμφωνία Συγχώνευσης FCA – Groupe PSA