Ο Καναδάς ανακοίνωσε στις 10 Σεπτεμβρίου πως σχεδιάζει να προχωρήσει στην επιβολή νέων δασμών σε κρίσιμες σπάνιες γαίες, μπαταρίες, προϊόντα που σχετίζονται με την ηλιακή ενέργεια και ημιαγωγούς που εισάγονται από την Κίνα, κάτι που ενδέχεται να πυροδοτήσει νέα μέτρα αντιποίνων από το Πεκίνο.
Στα τέλη Αυγούστου, η καναδική κυβέρνηση ανακοίνωσε την επιβολή δασμών 100% στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV) από την 1η Οκτωβρίου και 25% στα κινεζικά προϊόντα χάλυβα και αλουμινίου από τις 15 Οκτωβρίου, καταγγέλλοντας «αθέμιτο ανταγωνισμό» και προκαλώντας την «έντονη δυσαρέσκεια» της Κίνας. Η κίνηση αυτή ευθυγραμμίζεται με την πολιτική των ΗΠΑ για την προστασία των βιομηχανιών της Βόρειας Αμερικής.
Η Οτάβα άρχισε νέα δημόσια διαβούλευση, διάρκειας 30 ημερών, αυτή τη φορά για να εκφραστεί ο κλάδος ως προς την επιβολή πρόσθετων δασμών στις εισαγωγές μπαταριών, ημιαγωγών, ορυκτών και μετάλλων κρίσιμης σημασίας και φωτοβολταϊκών από την Κίνα, ανέφερε η αντιπρόεδρος της καναδικής κυβέρνησης, Chrystia Freeland, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
«Οι εργαζόμενοι, η αυτοκινητοβιομηχανία και οι αλυσίδες εφοδιασμού για την παραγωγή απαραίτητων προϊόντων αντιμετωπίζουν το τρέχον διάστημα αθέμιτο ανταγωνισμό από κινεζικές εταιρείες, που επωφελούνται από την εσκεμμένη πολιτική υπερπροσφοράς» του Πεκίνου, είπε η καναδή υπουργός Οικονομίας.
Η νέα κλιμάκωση των εντάσεων μεταξύ Καναδά και Κίνας καταγράφεται με φόντο τις μεγεθυνόμενες διενέξεις για το εμπόριο από πλευράς κρατών της Δύσης, που κατηγορούν το Πεκίνο πως έχει βαλθεί να καταστρέψει τον ανταγωνισμό σε τομείς όπως είναι η αιολική ενέργεια, τα φωτοβολταϊκά πλαίσια και οι μπαταρίες.
Το Πεκίνο προσέφυγε στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) μετά την επιβολή των πρόσθετων δασμών στα EV που εξάγει η Κίνα, κρίνοντας ότι η Οτάβα έλαβε «μονομερώς» μέτρο «προστατευτισμού».
Παράλληλα, η Κίνα ανακοίνωσε πως άρχισε έρευνα αντιντάμπινγκ για την καναδική κανόλα, προφανώς εν είδει αντιποίνων.
Από το 2020, η Κίνα έχει αναδειχθεί στον μεγαλύτερο κατασκευαστή και εξαγωγέα ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο και η ικανότητά της συνεχίζει να αυξάνεται. Το 2023, οι ετήσιες εξαγωγές EV της Κίνας ανήλθαν συνολικά σε 47,2 δισ. δολάρια, από 0,2 δισ. δολάρια το 2018.
Οι δυτικές χώρες μοιράζονται παρόμοιες ανησυχίες σχετικά με τις κινεζικές πολιτικές και πρακτικές σε τομείς κρίσιμους για τη μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές, συμπεριλαμβανομένης της δέσμευσης από τους ηγέτες της G7 τον Ιούνιο του 2024 «να δράσουν από κοινού για την προώθηση της οικονομικής ανθεκτικότητας, την αντιμετώπιση μη εμπορικών πολιτικών και πρακτικών που υπονομεύουν τους ίσους όρους ανταγωνισμού και την οικονομική ασφάλεια και να ενισχύσουν τον συντονισμότους για την αντιμετώπιση των παγκόσμιων προκλήσεων πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας».
Η καναδική κυβέρνηση καταβάλλει τα τελευταία χρόνια μεγάλες προσπάθειες να προσελκύσει βιομηχανίες παραγωγής EV, προσφέροντας ιδίως φορολογικά κίνητρα, διαλαλώντας την καθαρή ενέργεια που παράγει και τους πόρους που διαθέτει η χώρα ως προς τις σπάνιες γαίες.
Ο Καναδάς έχει δεσμευτεί να επιτύχει μηδενικές εκπομπές έως το 2050. Οι επενδύσεις σε κρίσιμους παραγωγικούς τομείς, όπως οι μπαταρίες, οι ημιαγωγοί, τα προϊόντα ηλιακής ενέργειας και τα κρίσιμα ορυκτά είναι απαραίτητες για την επίτευξη αυτού του στόχου.
Η χώρα έχει ήδη επενδύσει πολλά στην παραγωγή EV, συμπεριλαμβανομένης μιας δέσμευσης 28 δισ. δολαρίων για την κατασκευή 10 εργοστασίων μπαταριών EV, που αναμένεται να δημιουργήσουν χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Με πληροφορίες από το ΑΠΕ/ΜΠΕ