Νέα προβλήματα στις σινοαμερικανικές εμπορικές σχέσεις δημιουργεί η -προτεινόμενη από το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ- απαγόρευση κινεζικού λογισμικού και υλικού σε έξυπνα συνδεδεμένα οχήματα που κυκλοφορούν στη χώρα.

Συγκεκριμένα, το Γραφείο Βιομηχανίας και Ασφάλειας (BIS) του Υπουργείου Εμπορίου των ΗΠΑ δημοσίευσε ανακοίνωση προτεινόμενης ρύθμισης (NPRM) η οποία θα απαγορεύει την πώληση ή την εισαγωγή συνδεδεμένων οχημάτων που ενσωματώνουν υλικό και λογισμικό ή εξαρτήματα που πωλούνται χωριστά, με προέλευση την Κίνα ή τη Ρωσία.

Η προτεινόμενοη ρύθμιση επικεντρώνεται σε υλικό και λογισμικό που είναι ενσωματωμένα στο σύστημα συνδεσιμότητας οχημάτων (VCS) και λογισμικό ενσωματωμένο στο σύστημα αυτοματοποιημένης οδήγησης (ADS).

“Τα αυτοκίνητα σήμερα διαθέτουν κάμερες, μικρόφωνα, εντοπισμό GPS και άλλες τεχνολογίες συνδεδεμένες στο διαδίκτυο. Δεν χρειάζεται πολλή φαντασία για να κατανοήσουμε πως ένας ξένος με πρόσβαση σε αυτές τις πληροφορίες θα μπορούσε να θέσει σε σοβαρό κίνδυνο τόσο την εθνική μας ασφάλεια όσο και για το απόρρητο των πολιτών των ΗΠΑ” δήλωσε η υπουργός Εμπορίου της χώρας, Gina Raimondo.

Στις αρχές του καλοκαιριού, απαγορεύθηκε στις ΗΠΑ η πώληση και παροχή ορισμένων προϊόντων και υπηρεσιών της ρωσικής εταιρείας κυβερνοασφάλειας Kaspersky Lab, της οποίας το λογισμικό προστασίας από ιούς χρησιμοποιείται από εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως.

Σύμφωνα με έρευνα της αμερικανικής κυβέρνησης που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο υπάρχουν κίνδυνοι για την εθνική ασφάλεια από ενσωματωμένο λογισμικό και υλικό κινεζικής και ρωσικής προέλευσης σε οχήματα των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της πιθανότητας απομακρυσμένης δολιοφθοράς μέσω πειρατείας και συλλογής προσωπικών δεδομένων των οδηγών.

Η ρύθμιση θα απαγορεύει επίσης στους κατασκευαστές που έχουν σχέση με την Κίνα ή τη Ρωσία να πωλούν συνδεδεμένα οχήματα που ενσωματώνουν υλικό ή λογισμικό VCS ή λογισμικό ADS, ακόμη και αν το όχημα κατασκευάστηκε στις ΗΠΑ.

Η απαγόρευση δεν θα ισχύσει για όσα αυτοκίνητα κυκλοφορούν ήδη στις ΗΠΑ και έχουν εγκατεστημένο κινεζικό λογισμικό, όπως σημειώνουν τα αμερικανικά μέσα. Η απαγόρευση λογισμικού θα τεθεί σε ισχύ για οχήματα του 2027 και η απαγόρευση υλικού για εκείνα του 2030.

Η προτεινόμενη ρύθμιση εντάσσεται στον ευρύτερο ανταγωνισμό μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, για διασφάλιση των αλυσίδων εφοδιασμού της μελλοντικής τεχνολογίας ημιαγωγών και τεχνητής νοημοσύνης.

Θα υπάρξει σχετική διαβούλευση 30 ημερών και το υπουργείο Εμπορίου σκοπεύει να εκδώσει τη σχετική ρύθμιση πριν από το τέλος της διακυβέρνησης Biden, ενώ θα δημοσιεύσει επίσης οικονομική ανάλυση του αναμενόμενου κόστους για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους καταναλωτές προκειμένου να συμμορφωθούν με τον προτεινόμενο κανόνα.

Εν τω μεταξύ, το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου δήλωσε πως είναι «σταθερά αντίθετο» στο σχέδιο της αμερικανικής κυβέρνησης να απαγορεύσει την πώληση στις ΗΠΑ συνδεδεμένων οχημάτων που διαθέτουν κινεζικές ή ρωσικές τεχνολογίες.

«Αυτή η αμερικανική απόφαση δεν βασίζεται σε κανένα γεγονός, παραβιάζει τις αρχές της οικονομίας της αγοράς και του θεμιτού ανταγωνισμού. Είναι μια τυπική περίπτωση προστατευτισμού», ανέφερε η σχετική ανακοίνωση του κινεζικού υπουργείου.

Να σημειωθεί πως η κινεζική αγορά λογισμικού οχημάτων έχει οικονομική αξία μεγαλύτερη από 65 δισεκατομμύρια γιουάν (8,26 δισεκατομμύρια ευρώ) που αντιστοιχεί σε ποσοστό 30% επί της συνολικής αγοράς λογισμικού στην Κίνα, σύμφωνα με τα στοιχεία επίσημης αναφοράς, που εξέδωσαν από κοινού το ερευνητικό ινστιτούτο China Automotive Engineering Research Institute Co., Ltd και η εταιρεία China Economic Information Service (CEIS).

Η αναφορά δημοσιοποιήθηκε στη διάρκεια Φόρουμ για την Ανάπτυξη Νέου Ποιοτικού Εργατικού Δυναμικού στην Αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας που πραγματοποιήθηκε στην πόλη Τσονγκίνγκ.

“Ποσοστό 50% της αναπτυξιακής προσπάθειας στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία στρέφεται προς την ηλεκτροκίνηση. Τώρα είναι η ώρα να εισέλθουμε στο υπόλοιπο 50% για την ανάπτυξη έξυπνων τεχνολογιών, έχοντας ως πυρήνα, το λογισμικό, τα λειτουργικά συστήματα, αλλά και τα μικροκυκλώματα αυτοκινήτων”, δήλωσε ο Σου Σαϊντόνγκ αναπληρωτής υπεύθυνος μηχανικός στην Κινεζική Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (CAAM).

Λίνα Τσαγκαράκη

Με πληροφορίες από το ΑΠΕ/ΜΠΕ

Προηγούμενο άρθροΟλοκληρώθηκε το “Škoda Let’s Explore Together”
Επόμενο άρθροΗ Leapmotor σε Ελλάδα και Ευρώπη με τα C10 και T03