Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα (BEV) ηλικίας 24 μηνών διατηρεί μόλις το 47% της αρχικής του αξίας.

Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας έρευνας που πραγματοποίησε η Cox Automotive. Πρόκειται για μια εντυπωσιακή πτώση σε σύγκριση με παρόμοια μελέτη πριν από δύο χρόνια.

Η Cox Automotive βασίζει τα τελευταία της αποτελέσματα σε ηλεκτρικά οχήματα δύο ετών που πωλήθηκαν σε νέο ιδιοκτήτη τον Απρίλιο του 2024. Η προηγούμενη ανάλυση του 2022, όταν οι τιμές των μεταχειρισμένων EV ήταν στα υψηλότερα επίπεδα λόγω προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα, έδειχνε ότι τα EV με το ίδιο ηλικιακό προφίλ διατηρούσαν το 83% της αρχικής τους αξίας.

Ατυχής αλληλεπίδραση

Τι προκάλεσε αυτή τη δραματική μείωση στην υπολειμματική αξία (Residual Value – RV); Παίζει ρόλο μια ατυχής αλληλεπίδραση μεταξύ της κυβέρνησης και των κατασκευαστών αυτοκινήτων.

Τον Ιανουάριο του 2024, η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου εισήγαγε την υποχρέωση Zero Emission Vehicle (ZEV). Παρόμοια με τον στόχο της ΕΕ για απολιγνιτοποίηση των νέων πωλήσεων οχημάτων, η υποχρέωση ZEV του ΗΒ αναγκάζει τους κατασκευαστές να αυξήσουν το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων που πουλάνε κάθε χρόνο μέχρι το 2035, χρονιά κατά την οποία όλη η αγορά νέων οχημάτων θα πρέπει να είναι μηδενικών ρύπων.

Για να πετύχουν τους στόχους της υποχρέωσης ZEV, οι κατασκευαστές προσφέρουν τεράστιες εκπτώσεις στα νέα μοντέλα BEV στο Ηνωμένο Βασίλειο, ελπίζοντας ότι αυτό θα τα κάνει αρκετά ελκυστικά ώστε η αγορά να τους βοηθήσει να εκπληρώσουν τα μηδενικών ρύπων ποσοστά τους.

Πρόστιμα 12.000 λιρών

Το 2024, οι κατασκευαστές έπρεπε να έχουν το 22% των πωλήσεών τους στο Ηνωμένο Βασίλειο ως μηδενικών ρύπων οχήματα. Η μη συμμόρφωση σε αυτούς τους στόχους μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμα μέχρι και 12.000 λιρών (€14.245) για κάθε όχημα που πουλήθηκε εκτός ποσοστώσεων.

Ο στόχος του 2024 επετεύχθη, αλλά με μεγάλο κόστος: σύμφωνα με την Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), οι κατασκευαστές έχασαν συλλογικά 4 δισεκατομμύρια λίρες (€4,75 δισ.) σε μειωμένες τιμές. Και ο στόχος αυξάνεται αδιάκοπα. Το 2025 ανέβηκε στο 28%, το 2026 θα είναι 33% και το 2030 θα φτάσει το 80%.

Έτσι εξηγούνται οι εκπτώσεις των κατασκευαστών στα νέα BEV. Όμως αυτές έχουν μια ανεπιθύμητη συνέπεια στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων: πιέζουν τις τιμές των μεταχειρισμένων BEV προς τα κάτω, ακόμα και αυτών που είναι σχεδόν καινούρια, καθώς οι πελάτες προτιμούν τα φθηνά νέα BEV αντί για τα φθηνά μεταχειρισμένα.

«Πολύ λίγα κίνητρα»

Το αποτέλεσμα αυτής της προτίμησης στην αγορά είναι προφανές — γίνεται όλο και πιο δύσκολο να πουληθούν μεταχειρισμένα BEV και, κατά συνέπεια, η υπολειμματική τους αξία μειώνεται σημαντικά.

«Οι μεγάλες εκπτώσεις στα νέα BEV σημαίνουν ότι οι καταναλωτές μπορούν να αποκτήσουν ένα ολοκαίνουριο μοντέλο στην ίδια τιμή με ένα σχεδόν καινούριο μεταχειρισμένο», λέει ο Philip Nothard, Διευθυντής Έρευνας της Cox Automotive Europe. «Αυτό δίνει στους καταναλωτές πολύ λίγα κίνητρα να στραφούν σε μεταχειρισμένα, κάτι που αποτελεί πραγματικό πλήγμα για μια αγορά που χρειάζεται κάθε δυνατό κίνητρο.»

«Η αγορά των μεταχειρισμένων είναι μια κρίσιμη πηγή κερδοφορίας για τον κλάδο αυτοκινήτου. Για να εξασφαλιστεί αυτό, απαιτείται περισσότερη στήριξη στον τομέα των μεταχειρισμένων EV, ώστε να επιβραδυνθεί ο ταχύς ρυθμός της απαξίωσης.»

Ενδιαφέρον είναι ότι η τεράστια πτώση στην υπολειμματική αξία δεν επηρεάζει τα παλαιότερα μοντέλα. Τα BEV ηλικίας 3 έως 5 ετών έχουν μέση υπολειμματική αξία 85%. Αυτό συμβαίνει επειδή δεν επηρεάζονται τόσο έντονα από τις εκπτώσεις των κατασκευαστών και προσελκύουν διαφορετικό είδος πελάτη.

Προηγούμενο άρθροDaimler Truck – Toyota: Συνένωση δυνάμεων στα φορτηγά – Mitsubishi Fuso & Hino συγχωνεύονται
Επόμενο άρθροΔασμοί: Τα πρώτα “σύννεφα”- Δραματική μείωση της μεταφοράς δια θαλάσσης