
Μετά από 70.000 χλμ., η μέση μπαταρία ενός ηλεκτρικού οχήματος (EV) διατηρεί το 93% της αρχικής της χωρητικότητας – SoH (State of Health).
Αυτό το βασικό εύρημα από μια ευρείας κλίμακας μελέτη της Arval ενισχύει τα αυξανόμενα στοιχεία που δείχνουν ότι οι μπαταρίες των EVs έχουν πολύ μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από ό,τι αρχικά πιστευόταν. Αλλά γιατί να επιβεβαιώσουμε κάτι που ήδη γνωρίζουμε; Επειδή το άγχος σχετικά με την κατάσταση υγείας της μπαταρίας («SoH anxiety») εξακολουθεί να είναι διαδεδομένο μεταξύ των δυνητικών αγοραστών και εμποδίζει την αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων (EVs). Η μπαταρία ενός EV αντιπροσωπεύει το 20%-30% του συνολικού κόστους του, καθιστώντας την τόσο ζωτικής σημασίας όσο και πολύτιμη. Για τους αγοραστές μεταχειρισμένων EVs, όμως, μπορεί να αποτελέσει πηγή ανησυχίας.
Λανθασμένες αναλογίες
Παλαιότερες προβλέψεις – και λανθασμένες συγκρίσεις με τις γρήγορα υποβαθμιζόμενες μπαταρίες των smartphones – δημιούργησαν την εσφαλμένη εντύπωση ότι η κατάσταση υγείας των μπαταριών των EVs μειώνεται ραγδαία, περιορίζοντας σημαντικά την αυτονομία τους.
Όμως, η ανάλυση της Arval σε 8.300 ηλεκτρικά οχήματα από τον στόλο της δείχνει ότι η υποβάθμιση της μπαταρίας, αν και αναπόφευκτη, είναι πολύ μικρότερη και πιο αργή από ό,τι γενικά υποτίθεται.
Τα βασικά ευρήματα της μελέτης
- Στα 8.300 EVs που εξετάστηκαν, η μέση κατάσταση υγείας της μπαταρίας (SoH) ήταν από 93% έως 100% (με το 100% να αντιστοιχεί σε μια καινούργια μπαταρία).
- Το 98% των οχημάτων είχε SoH πάνω από 80%.
- Μετά από 70.000 km, η μέση κατάσταση υγείας ήταν 93%.
- Ακόμη και μετά από 200.000 km, η μέση κατάσταση υγείας παρέμενε κοντά στο 90%.
Αυτά τα στοιχεία αντικρούουν τον μύθο της γρήγορης υποβάθμισης των μπαταριών των EVs, μια παρερμηνεία που έχει επίσης συζητηθεί πρόσφατα σε webinar του Fleet Europe. Η μεγαλύτερη πρόκληση τώρα είναι πώς να επικοινωνηθεί αυτή η θετική είδηση στους αγοραστές μεταχειρισμένων EVs.
Ο καλύτερος τρόπος για να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη των αγοραστών είναι να τους παρέχεται πιστοποιητικό κατάστασης υγείας της μπαταρίας (SoH). Η Arval δηλώνει ότι είναι η πρώτη εταιρεία leasing που προσφέρει συστηματικά τέτοια πιστοποιητικά σε κάθε EV που διαθέτει προς μεταπώληση.
Μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της Arval, ένας QR code επιτρέπει εύκολη πρόσβαση σε μια αναλυτική αξιολόγηση της μπαταρίας του συγκεκριμένου EV, συγκρίνοντας την τρέχουσα χωρητικότητά της με την αρχική. Επιπλέον, παρέχονται εκτιμήσεις αυτονομίας σε διαφορετικές συνθήκες οδήγησης (αστική, αυτοκινητόδρομος, μικτή) και υπό διάφορες καιρικές συνθήκες.
Τα πιστοποιητικά SoH της Arval δημιουργούνται από τις Moba και Aviloo, δύο εταιρείες εξειδικευμένες στις πιστοποιήσεις, των οποίων η μεθοδολογία έχει εγκριθεί από την CARA (European Car Remarketing Association).
Καθιέρωση των πιστοποιητικών SoH ως βιομηχανικό πρότυπο
Δεδομένου ότι η αυτονομία και η κατάσταση της μπαταρίας αποτελούν τις κορυφαίες ανησυχίες των αγοραστών μεταχειρισμένων EVs, η Arval πιστεύει ότι η παροχή πιστοποιητικών SoH θα ενισχύσει τη διαφάνεια, θα χτίσει εμπιστοσύνη και θα αφαιρέσει ένα σημαντικό εμπόδιο στις πωλήσεις μεταχειρισμένων EVs. Η Arval ελπίζει ότι τα πιστοποιητικά SoH θα γίνουν βιομηχανικό πρότυπο στον τομέα της μεταπώλησης EVs. Προς το παρόν, πέρα από τη διαδικασία της CARA (που είναι εθελοντική), δεν υπάρχει ενιαίο ευρωπαϊκό πρότυπο πιστοποίησης SoH.
Λεπτομέρειες της μελέτης
Η μελέτη της Arval βασίστηκε σε πιστοποιητικά υγείας μπαταριών από οκτώ ευρωπαϊκές αγορές:
- Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Ολλανδία, Βέλγιο και Ελβετία.
Από τα 8.300 EVs που εξετάστηκαν:
- Το 77% ήταν αμιγώς ηλεκτρικά (BEVs).
- Το 23% ήταν plug-in υβριδικά (PHEVs).
Τα οχήματα, που εκπροσωπούν περίπου 30 διαφορετικές μάρκες, πουλήθηκαν από την Arval μεταξύ Μαρτίου 2023 και Νοεμβρίου 2024.