Στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου το πρώτο τρίμηνο του 2024 ταξινομήθηκαν 269 μοντέλα 42 διαφορετικών μαρκών, το 56,96% των οποίων είναι SUV. Στην πρώτη δεκάδα, κατά σειρά κατάταξης, τα Citroën C3, Toyota Yaris, Peugeot 2008, Toyota Yaris Cross, Suzuki Vitara, Fiat Panda, Opel Corsa, Peugeot 208, Nissan Juke, Nissan Qashqai.
Παρά την πτώση του Μαρτίου η ελληνική αγορά αυτοκινήτου αυξήθηκε το πρώτο τρίμηνο του 2024 κατά 8,6% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό. Οι μάρκες που παρέδωσαν περισσότερα των πέντε διαφορετικά μοντέλα στην ελληνική αγορά είναι κατά σειρά οι BMW 22, Mercedes 20, Toyota 16, Volkswagen 16, Audi 11, Ford 11, Peugeot 11, Renault 10, Citroën 9, Hyundai 9, Mazda 8, Nissan 8, Skoda 8, Kia 7, Land Rover 7, Opel 7, Porsche 7, Honda 6, Volvo 6.
Πρώτη στο τρίμηνο παραμένει η Toyota με 14,2% μερίδιο αγοράς και 30,8% αύξηση από το περσινό τρίμηνο. Ακολουθεί η Peugeot -που το αντίστοιχο τρίμηνο του 2023 ήταν τέταρτη- με 9% μερίδιο και 10,6% αύξηση πωλήσεων. Τρίτη παρέμεινε η Citroen/DS στην κατάταξη του ΣΕΑΑ με 3.219 μονάδες -από τις οποίες οι 3.068 είναι της Citroën και οι 151 της DS– με 1,7% αύξηση. Η Hyundai στην τέταρτη θέση (από πέμπτη πέρυσι), με 6,9% μερίδιο αλλά μείωση των ταξινομήσεών της κατά 6,7%. Η Suzuki ανέβηκε στην πέμπτη θέση από την ένατη με 6,7% της αγοράς και 84,5% αύξηση. Η Opel μείωσε τις ταξινομήσεις της κατά 31,1% και με 6,6% μερίδιο, πέρασε στην έκτη από τη δεύτερη θέση. Η Nissan με σημαντική αύξηση 118,7% ανέβηκε στην έβδομη από την 14η θέση με 5,1% της αγοράς. Η BMW από την 10η βρέθηκε στην όγδοη θέση με 19,3% αύξηση και 4,3% της αγοράς. Στην ένατη θέση η Fiat από 16η με 4,1% μερίδιο και 85,8% αύξηση. Η Volkswagen δέκατη από έκτη με 3,9% μερίδιο και μείωση ταξινομήσεων κατά 34,6% το τρίμηνο.
Η πρώτη πεντάδα των μοντέλων προέρχεται από την Β κατηγορία. Πρώτο φιγουράρει το Citroën C3 με 6,3% της αγοράς και ακολουθούν, τα Toyota Yaris με 5,3%, Peugeot 2008 με 4,5%, Toyota Yaris Cross με 3,9%, και Suzuki Vitara με 3,8%. Στην έκτη θέση το Fiat Panda με 3,5% και ακολουθούν το Opel Corsa με 3,4%, το Peugeot 208 με 2,6% και δύο Nissan, το Juke με 2,5% και το Qashqai με 2,3%.
Η πορεία των ηλεκτροκίνητων μοντέλων
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας (BEV) το πρώτο τρίμηνο του 2024 στην Ελλάδα έφτασαν τις 1580 ταξινομήσεις, δηλαδή το 24,7% των συνολικών ταξινομήσεων BEV του 2023. Στο σύνολο των ελληνικών ταξινομήσεων Ιανουαρίου – Μαρτίου 2024 οι 33 μάρκες που προσέφεραν 77 μοντέλα BEV κατέλαβαν το 4,31% της αγοράς.
Στην πρώτη δεκάδα των BEV ξεχωρίζει η Tesla με 503 μονάδες συνολικά και 31,8% της αγοράς αυτής για τέσσερα μοντέλα της, από τα οποία τα Model 3 και Y είναι αυτά που κάνουν τη διαφορά, με 18,7% της αγοράς BEV το πρώτο και 12,7% το δεύτερο. Στη δεύτερη θέση η Volvo με 134 μονάδες και 8,5% της αγοράς για τρία μοντέλα της. Το καινούργιο EX30 με 53 μονάδες, το XC40 με 47 και το C40 με 34. Στην τρίτη θέση η BMW με 102 μονάδες και 6,5% της αγοράς για επτά μοντέλα της. Από αυτά ξεχωρίζουν η BMW iX1 που πούλησε 47 μονάδες, η BMW i4 με 27 και η BMW iX3 με 17 μονάδες. Στην τέταρτη θέση η μάρκα MG, που αντιπροσωπεύει στη χώρα μας ο όμιλος Συγγελίδη, με 93 μονάδες και 5,9% της αγοράς με τρία μοντέλα. Το MG4 ξεχωρίζει με 73 μονάδες και είναι το τρίτο μοντέλο σε πωλήσεις BEV στην Ελλάδα. Στην πέμπτη θέση έρχεται η Mercedes με 75 μονάδες και 4,7% της αγοράς για επτά μοντέλα. Από αυτά διακρίνονται τα SUV EQA με 39 μονάδες και EQB με 19. Στην έκτη θέση από πλευράς μαρκών BEV έρχεται η Opel με 73 αυτοκίνητα και 4,6% της αγοράς για τρία μοντέλα. Πρώτο από αυτά το Mokka με 43 μονάδες, που έρχεται 10ο στη συνολική κατάταξη BEV και ακολουθεί το Corsa με 24. Έβδομη μάρκα η Jeep με 66 μονάδες και 4,2% της αγοράς με ένα μόνο μοντέλο. Να σημειωθεί πως το Jeep Avenger είναι τέταρτο στην συνολική κατάταξη μοντέλων BEV. Ακολουθεί η Volkswagen στην όγδοη θέση με 65 μονάδες και 4,1% της αγοράς με έξι μοντέλα. Από αυτά 28 μονάδες πούλησε το ID.3, 16 το ID.4 και 10 το UP!. Στην ένατη θέση η Audi με 63 μονάδες και 4% της αγοράς, από τα οποία το Q4 πούλησε 55 μονάδες και έρχεται έκτο στη συνολική κατάταξη BEV με 3,5%. Η Skoda κλείνει την πρώτη δεκάδα με 59 μονάδες για το μοντέλο της Enyaq iV που κατέκτησε την πέμπτη θέση από πλευράς μοντέλων BEV με 3,7% της αγοράς.
Οι 29 μάρκες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά plug-in υβριδικών (PHEV) επιβατικών αυτοκινήτων προσέφεραν 78 διαφορετικά μοντέλα , με συνολικό μερίδιο 5,49%, ταξινομώντας 2.012 μονάδες κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Αυτό αντιστοιχεί στο 22,8% των συνολικών πωλήσεων PHEV του περασμένου έτους. Τα περισσότερα από αυτά (1.125) ανήκουν στην κατηγορία C‐SUV.
Πρώτη μάρκα η BMW με 365 μονάδες και 18,1% της ελληνικής αγοράς PHEV με οκτώ μοντέλα. Η BMW X1 είναι πρώτη με 276 μονάδες και το 13,7% της αγοράς. Ένα ακόμα μοντέλο της μάρκας βρίσκεται στην πρώτη εικοσάδα, η BMW Σειρά 3 με 26 μονάδες. Στη δεύτερη θέση έρχεται η Mercedes με επίσης οκτώ μοντέλα που ταξινόμησαν 236 μονάδες με 11,7% μερίδιο. Η Mercedes GLA με 135 μονάδες έρχεται δεύτερη στην κατάταξη των PHEV ενώ η GLC έρχεται 12η με 63 αυτοκίνητα. Στην τρίτη θέση μία ακόμα premium μάρκα, η Audi του Ομίλου VW, που αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα η Kosmocar, με 208 μονάδες και 10,3% με τέσσερα μοντέλα, από τα οποία το Q3 ταξινόμησε 120 αυτοκίνητα. Στην τέταρτη θέση των PHEV μαρκών η ισπανική Cupra, του ίδιου ομίλου που αντιπροσωπεύεται όμως στη χώρα μας από τον όμιλο Autohellas. Με 188 μονάδες κατέλαβε το 9,3% της αγοράς με τα μοντέλα Formentor και Leon.
Πέμπτη η Ford με 124 μονάδες και 6,2% μερίδιο για δύο μοντέλα. Το Ford Kuga έρχεται τρίτο στη συνολική κατάταξη PHEV με πωλήσεις 122 μονάδων. Ακολουθεί η Peugeot με 117 ταξινομήσεις και 5,8% της αγοράς με τρία μοντέλα. Το Peugeot 3008 έρχεται έκτο με μερίδιο 4,2%. Η Volvo βρίσκεται στην έβδομη θέση των PHEV με 104 ταξινομήσεις και μερίδιο 5,2% με τέσσερα μοντέλα. Ξεχωρίζει το XC60 με το 3,5% της αγοράς. Η γαλλική DS με το DS7 και το DS4 ταξινόμησε 86 αυτοκίνητα κερδίζοντας το 4,3% των PHEV. Ένατη είναι η Jeep με επίσης 86 μονάδες και 4,3% μερίδιο για τέσσερα μοντέλα. Το Jeep Compass είναι έβδομο στη συνολική κατάταξη PHEV με 3,9% της αγοράς. Την πρώτη δεκάδα κλείνει η μάρκα Volkswagen με 78 μονάδες και 3,9% μερίδιο για τέσσερα μοντέλα. Το Volkswagen Tiguan είχε τις περισσότερες ταξινομήσεις από αυτά.
Λίνα Τσαγκαράκη