
Δέκα χρόνια πριν, το σκάνδαλο Dieselgate αποτέλεσε κομβικό σημείο καμπής για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
Μια νέα έκθεση του Διεθνούς Συμβουλίου Καθαρών Μεταφορών (ICCT) — του ίδιου οργανισμού που αποκάλυψε την απάτη στις εκπομπές — αξιολογεί την πρόοδο που έχει σημειωθεί στη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα. Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι καθαρός εξαγωγέας ηλεκτρικών αυτοκινήτων και κατατάσσεται δεύτερη παγκοσμίως στην παραγωγή τους. Από περίπου 80.571 ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2015, η παραγωγή στην ΕΕ έφτασε τα 2,35 εκατομμύρια στο τέλος του 2024. Στο πρώτο εξάμηνο του 2025, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέκτησαν μέσο μερίδιο αγοράς 17% σε όλη την Ευρώπη, νέο ρεκόρ.
Κύριοι δείκτες προόδου
Τα πρότυπα CO₂ της ΕΕ έχουν οδηγήσει σταθερά σε βιομηχανικά ορόσημα, μειώνοντας τις εκπομπές κατά 42% από το 2009. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη εκπέμπουν 73% λιγότερα αέρια του θερμοκηπίου (GHG) σε όλο τον κύκλο ζωής τους σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα, ακόμη και λαμβάνοντας υπόψη τις εκπομπές από την παραγωγή. Είναι επίσης πιο ελκυστικά για τους καταναλωτές: ήδη σήμερα είναι τα φθηνότερα στη χρήση, με κόστος περίπου 7,43 €/100 χλμ., έναντι 8,60 € για τα πετρελαιοκίνητα και 11,02 € για τα βενζινοκίνητα.
Ο αριθμός των δημόσιων φορτιστών έχει αυξηθεί κατά μέσο όρο πάνω από 45% ετησίως από το 2020, φτάνοντας το 1 εκατομμύριο σημεία φόρτισης στην ΕΕ έως τον Ιούλιο του 2025. Αυτός ο ρυθμός ανάπτυξης είναι πολύ πάνω από την ετήσια αύξηση 14% που εκτιμάται ότι χρειάζεται έως το 2035.