Έρευνα της ΕΕ για τις επιδοτήσεις στα κινεζικά EV
Η BYD στην IAA Mobility 2023

Λόγω της πιθανότητας τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα (EV) χαμηλού κόστους να προκαλέσουν μεγάλες απώλειες στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα ξεκινήσει έρευνα για τις επιδοτήσεις στα κινεζικά EV.

Η έρευνα ανακοινώθηκε από την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, κατά την ετήσια ομιλία για την κατάσταση της Ένωσης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Στις παρατηρήσεις της, η κ. von der Leyen ανέφερε ότι ο κλάδος των ηλεκτρικών οχημάτων είναι σημαντικός για την οικονομία, με τεράστιες δυνατότητες για την Ευρώπη, αλλά οι παγκόσμιες αγορές βρίθουν κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων χαμηλού κόστους και οι τιμές τους διατηρούνται τεχνητά χαμηλές μέσω σημαντικών κρατικών επιδοτήσεων.

«Πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι αναφορικά με τους κινδύνους που αντιμετωπίζουμε», ανέφερε η κ. von der Leyen, λέγοντας ότι η επέλαση των φθηνών κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων «διαστρεβλώνει την αγορά μας». Και πρόσθεσε ότι η Ευρώπη δεν μπορεί να το δεχθεί, ανακοινώνοντας έρευνα για τις επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων κατασκευασμένων στην Κίνα.

«Η Ευρώπη είναι ανοιχτή στον ανταγωνισμό, αλλά όχι τέτοιας μορφής. Πρέπει να υπερασπιστούμε τους εαυτούς μας έναντι αθέμιτων πρακτικών», δήλωσε.

Η κ. Von der Leyen ανέφερε το παράδειγμα του κλάδου ηλιακής ενέργειας, τον οποία έχουν επηρεάσει αρνητικά οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές της Κίνας. Πολλές νεοφυείς επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν από τον κλάδο και άλλες κατέθεσαν αίτηση πτώχευσης, ενώ πολλά ταλέντα έφυγαν από την Ευρώπη αναζητώντας την τύχη τους στο εξωτερικό, όπως είπε.

Αναμένονται μέτρα εντός ενός έτους

Η ανακοίνωση της έρευνας για τις επιδοτήσεις αντανακλούσε την συσσωρευμένη ανησυχία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και χαροποίησε ιδιαιτέρως την Γαλλία, η οποία πίεζε για την έρευνα.

Η αυξανόμενη κυριαρχία των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στην ευρωπαϊκή αγορά εκφράζεται συχνά. Προηγούμενη έρευνα επεσήμανε ότι ένα κινεζικό EV είναι περίπου 10.000 ευρώ φθηνότερο από ένα αντίστοιχο ευρωπαϊκό, χάρη στις επιδοτήσεις που παρέχει η κινεζική κυβέρνηση στους εγχώριους κατασκευαστές.

Άλλος ένας λόγος είναι η στρατηγική αγοράς της Κίνας, δήλωσε ο εμπειρογνώμονας της περιοχής Ασίας Ειρηνικού, Baran Gumusel, στο Global Fleet. Ξένες εταιρείες που επεδίωκαν μεγάλες προμήθειες ορυκτών από την Κίνα έπρεπε να ιδρύσουν εγχώριες κοινοπραξίες κατά τη μετάβαση στην πολιτική ανοικτής αγοράς και αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι ξένες εταιρείες να αποσπούν μεγαλύτερο μερίδιο της εγχώριας αγοράς, ενώ οι κινεζικές εταιρείες άρχισαν να κυριαρχούν στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα απαραίτητα μέτρα πρέπει να ληφθούν εντός 13 μηνών από την έναρξη έρευνας για τις επιδοτήσεις. Τα προσωρινά μέτρα πρέπει να τεθούν σε ισχύ το αργότερο εντός εννεαμήνου και θα ακολουθήσουν άλλοι τέσσερις μήνες για τον καθορισμό συγκεκριμένων νομικών μέτρων.

Η Κίνα κατήγγειλλε την έρευνα της ΕΕ για τα κινεζικά EV ως “ξεκάθαρη πράξη προστατευτισμού”.

Φωτογραφία: IAA Mobility 2023

Προηγούμενο άρθροΗ Κίνα καταγγέλλει την έρευνα της ΕΕ για κινεζικά EV
Επόμενο άρθροH Ford στην έκθεση «Mobility 2023»