Η Nikola Corporation, η οποία σχεδιάζει, αναπτύσσει και παράγει ηλεκτρικά εξαρτήματα, κινητήρες και επαγγελματικά οχήματα, είναι μια αμερικανική εταιρεία που συχνά συγκρίνεται με την Tesla.
Η εταιρεία εισήλθε στο χρηματιστήριο στις 4 Ιουνίου 2020, ωστόσο η αρχική χρηματιστηριακή αξία της έχει μειωθεί σημαντικά από τότε. Εν τω μεταξύ, η αξία του πιο γνωστού ανταγωνιστή της έχει αυξηθεί και καταγράφει μάλιστα υψηλές τιμές, τις οποίες ο «νεοφερμένος» δύσκολα θα μπορέσει να ξεπεράσει μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα.
Στα προϊόντα της Nikola περιλαμβάνονται ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας και κυψελών καυσίμου υδρογόνου σε πολλές εφαρμογές: Τα Nicola One, Nicola Two, Nicola Tre, Nicola Refuse και Nicola Budger.
Στρατηγική συνεργασία Nikola και General Motors
Σύμφωνα, πάντως, με ανακοίνωση της Nikola, στις 8 Σεπτεμβρίου, η General Motors απέκτησε το 11% της εταιρείας και δικαίωμα διορισμού ενός μέλους στο ΔΣ. Η General Motors άδραξε την ευκαιρία ανάπτυξης με τη Nikola για να τολμήσει σε ευρύτερες αγορές με τα συστήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου και τις μπαταρίες Ultium.
Η General Motors θα λάβει μετοχές 2 δισ. δολαρίων της Nikola σε αντάλλαγμα για εισφορές σε είδος. Συγκεκριμένα, θα κατασκευάσει το Nikola Badger ηλεκτρικό μπαταρίας και κυψελών καυσίμου υδρογόνου, ως μέρος των υπηρεσιών αυτών.
Η Nikola αναμένει εξοικονόμηση πάνω από 4 δισ. δολάρια σε κόστος μπαταριών και κινητήρων για πάνω από 10 χρόνια και πάνω από 1 δισ. δολάρια σε κόστος μηχανικής και επικύρωσης.
Η General Motors αναμένει να αποκομίσει άνω των 4 δισ. δολαρίων από την αξία των μετοχών, τη σύμβαση κατασκευής του Badger, των συμβάσεων προμήθειας για μπαταρίες και κυψελών καυσίμου και των πιστώσεων EV που διατηρούνται κατά τη διάρκεια της σύμβασης.
Η General Motors θα είναι αποκλειστικός προμηθευτής κυψελών καυσίμου παγκοσμίως (εκτός Ευρώπης) στη Nikola για φορτηγά κλάσης 7/8, παρέχοντας επικύρωση και κλίμακα σε μια συνολική αγορά πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Το Badger αναμένεται να εισέλθει στην παραγωγή έως το τέλος του 2022.
Όπως εξηγεί ο αναλυτής Κυριάκος Δημοσθένους της Corinth Capital, κατά την αρχική εβδομάδα διαπραγμάτευσης, οι μετοχές της Nikola αυξήθηκαν κατά 93% και η κεφαλαιοποίηση της αγοράς έφτασε τα 1,9 δισ. δολάρια. Ωστόσο, η αξία της μετοχής έχει αλλάξει σημαντικά. Οι τιμές της που ήταν ακριβώς κάτω από 80 δολάρια στις 2 Σεπτεμβρίου 2020, μειώθηκαν σε 41 δολάρια ανά μετοχή, γεγονός που αντιπροσωπεύει πτώση 49%. Η αρχική ευφορία στην αγορά των επενδυτών από την IPO φαίνεται να έχει εξαφανιστεί και οι μετοχές επιστρέφουν αργά σε επίπεδα παρόμοια με αυτά από τις αρχές Ιουνίου.
Η κατάρρευση συνδέεται όχι μόνο με την τρέχουσα αβέβαιη πανδημική περίοδο λόγω COVID-19, αλλά και με το γεγονός ότι, παρόλο που η κοινωνία επικεντρώνεται στην παραγωγή αυτοκινήτων με υδρογόνο, η εταιρεία δεν έχει ακόμη δημοσιεύσει αποτελέσματα. Κανένα αυτοκίνητο δεν έχει κυκλοφορήσει, κανένα μοντέλο οχήματος δεν έχει παρουσιαστεί ακόμα. Η εταιρεία μάλιστα σχεδιάζει να αρχίσει να λειτουργεί το επόμενο έτος.
Για σύγκριση – στις αρχές Ιουνίου, η μετοχή της Tesla επεκτάθηκε από 886 δολάρια ανά μετοχή σε 2.000 δολάρια ανά μετοχή στις 25 Αυγούστου 2020, γεγονός που αντιπροσωπεύει αύξηση 126%.
Η ανακοίνωση της Tesla ότι θα διασπάσει τις μετοχές της σε αναλογία 1:5 στα τέλη Αυγούστου για να γίνει πιο προσιτή σε περισσότερους επενδυτές, χρησίμευσε ως ώθηση για την αύξηση της εμπιστοσύνης των επενδυτών. Παρόμοια απόφαση έχει ανακοινωθεί από την Apple, ενώ η εταιρεία έχει διασπάσει τελευταία φορά τις μετοχές της πριν από έξι χρόνια.
Παρά την κρίση του κορωνοϊού, η Tesla καταφέρνει να σημειώνει επιτυχία και μάλιστα για πρώτη φορά στην ιστορία της παρέμεινε κερδοφόρα για τέσσερα τρίμηνα στη σειρά. Είναι ενδιαφέρον ότι αυτό αποτελεί υποχρεωτική προϋπόθεση για την εγγραφή στον δείκτη S&P 500. Η κεφαλαιοποίηση της Tesla άξιζε 375 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο λίγες ημέρες πριν από τη διάσπαση (25 Αυγούστου 2020).
Η πρόοδος της μετοχής της Tesla πριν τη διάσπασή της (25 Αυγούστου 2020)
Μετά τη διάσπαση των μετοχών στα τέλη Αυγούστου, η τιμή της μετοχής έπεσε και η διαπραγμάτευση με τις μετοχές της Tesla έγινε πιο προσιτή. Κατά τη διαπραγμάτευση εκείνης της ημέρας, η τιμή κυμάνθηκε γύρω στα επίπεδα των 457 δολαρίων ανά μετοχή. Η κεφαλαιοποίηση των κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά παρουσίασε σημαντική αύξηση ύψους 442,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η εξέλιξη της μετοχικής αξίας της Tesla μετά τη διάσπασή της
Για πολλά χρόνια, η Tesla έπρεπε να αγωνιστεί για να αποκτήσει μια σταθερή θέση στην αγορά μεταξύ πιο γνωστών τεχνολογικών κολοσσών και κατασκευαστών αυτοκινήτων. Αυτός είναι ακόμη ένας λόγος που δεν θα είναι εύκολο για τη Nikola Corporation να ανταγωνιστεί την Tesla.
Ωστόσο, η συνεργασία με την General Motors ίσως αλλάξει σύντομα αυτή την εικόνα.