
Στην κυκλοφορία αρκετών νέων μοντέλων, κατά την φετινή περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου αποδίδουν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές εν μέρει τη δυναμική της αγοράς αυτοκινήτου στην ΕΕ, με τον Σεπτέμβριο μάλιστα να καταγράφει μόνος του ισχυρή αύξηση 10%.
Υπενθυμίζεται ότι νωρίτερα μέσα στον Οκτώβριο, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) απάντησε στις επικρίσεις για τη στάση της σχετικά με την επικείμενη αναθεώρηση του κανονισμού της ΕΕ για τις εκπομπές CO₂ των αυτοκινήτων, τονίζοντας ότι η έκκλησή της για προσαρμογές αντικατοπτρίζει «τις πραγματικότητες της αγοράς και όχι υποχώρηση από τη φιλοδοξία».

Αυτό το +0,9% λοιπόν στις συνολικές ταξινομήσεις επιβατικών του 9μήνου 2025 -σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα- έχει ιδιαίτερη αξία στις προβλέψεις των αναλυτών για την περαιτέρω πορεία των αγορών στην ευρύτερη περιοχή μας. Την ίδια ώρα, ωστόσο, πτωτικά κινείται η αγορά επαγγελματικών.

Σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία της ACEA, οι νέες ταξινομήσεις αυτού του κλάδου στο 9μηνο έχουν ως εξής: van -8,2%, φορτηγά -9,8%, λεωφορεία +3,6% στο α΄-γ΄ τρίμηνο του 2025.

Ας δούμε όμως, πως περιγράφεται συνολικά και κατά περίπτωση -με έμφαση στις κατηγορίες ανά καύσιμο- η όλη εικόνα στην Ευρώπη τόσο στα επιβατικά όσο και στα επαγγελματικά οχήματα:
Επιβατικά – Ανά καύσιμο: Καταγράφουμε ξανά σε σχέση με τα επιβατικά, ότι από τον Ιανουάριο έως και τον Σεπτέμβριο, τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEV) αντιστοιχούσαν στο 16,1% των ταξινομήσεων στην ΕΕ, ποσοστό αυξημένο από το 13,1% της αντίστοιχης περιόδου του 2024. Τα υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρέμειναν η μεγαλύτερη κατηγορία συστημάτων κίνησης, καταλαμβάνοντας το 34,7% της αγοράς. Τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα μαζί υποχώρησαν σε μερίδιο 37%, από 46,8% ένα χρόνο νωρίτερα.

Κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025, καταγράφηκαν 1.300.188 νέες ταξινομήσεις BEV, που αντιστοιχούν σε μερίδιο αγοράς 16,1% στην ΕΕ. Μεταξύ των τεσσάρων μεγαλύτερων αγορών, που από κοινού αντιπροσωπεύουν το 62% των ταξινομήσεων αμιγώς ηλεκτρικών, η Γερμανία σημείωσε αύξηση 38,3%, το Βέλγιο 12,4% και οι Κάτω Χώρες 3,9%.
Η Γαλλία σημείωσε ελαφρά πτώση 0,2%, παρά την ετήσια αύξηση 11,2% τον Σεπτέμβριο του 2025.

Οι ταξινομήσεις υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανήλθαν σε 2.793.079 μονάδες την ίδια περίοδο, ποσοστό 34,7% της αγοράς, ενισχυμένες από αυξήσεις στη Γαλλία (+28,8%), την Ισπανία (+28,1%), τη Γερμανία (+10,6%) και την Ιταλία (+9,2%).
Τα plug-in υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα έφτασαν συνολικά τις 722.914 ταξινομήσεις, με άνοδο χάρη στην Ισπανία (+105,2%), τη Γερμανία (+63,9%) και την Ιταλία (+72,6%). Το μερίδιό τους στην αγορά αυξήθηκε στο 9%, από 6,9% πριν από ένα χρόνο.
Τον Σεπτέμβριο, οι ετήσιες ταξινομήσεις BEV αυξήθηκαν κατά 20% και των υβριδικών κατά 15,9%, ενώ τα plug-in υβριδικά κατέγραψαν τον έβδομο συνεχόμενο μήνα ισχυρής ανάπτυξης, με αύξηση 65,4%.
Όσον αφορά τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα, έως το τέλος Σεπτεμβρίου οι ταξινομήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 18,7% σε επίπεδο ΕΕ.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις στις κύριες αγορές σημειώθηκαν στη Γαλλία (-32,8%), στη Γερμανία (-23,5%), στην Ιταλία (-16,6%) και στην Ισπανία (-13,2%).
Το μερίδιο της βενζίνης διαμορφώθηκε στο 27,7%, με 2.234.058 μονάδες να έχουν ταξινομηθεί, έναντι 34,4% ένα χρόνο νωρίτερα.
Ο όγκος των πετρελαιοκίνητων μειώθηκε κατά 24,7%, φέρνοντας το μερίδιο του ντίζελ στο 9,3% σε ετήσια βάση. Μόνο τον Σεπτέμβριο, οι ταξινομήσεις βενζινοκίνητων μειώθηκαν κατά 7,8% και των πετρελαιοκίνητων κατά 14,3% σε σχέση με πέρυσι.

Επαγγελματικά: Οι πρώτοι εννέα μήνες του 2025 συνέχισαν να είναι δύσκολοι για την αγορά επαγγελματικών οχημάτων της ΕΕ, με σημαντικές μειώσεις στις ταξινομήσεις σε βασικές αγορές, εν μέσω ενός ήδη απαιτητικού οικονομικού περιβάλλοντος. Η μόνη εξαίρεση ήταν ο τομέας των λεωφορείων, ο οποίος κατέγραψε αύξηση.
Αν και το μερίδιο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων αυξήθηκε, η αναπτυξιακή πορεία παραμένει ανεπαρκής, καθώς η διείσδυση στην αγορά εξακολουθεί να περιορίζεται από την σχεδόν πλήρη απουσία βασικών υποστηρικτικών προϋποθέσεων.

Van: Οι νέες ταξινομήσεις van στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 8,2%, με τις τρεις μεγαλύτερες αγορές να συμβάλλουν στη συνολική πτώση.
Η Γαλλία σημείωσε τη μεγαλύτερη μείωση με -8,3%, ακολουθούμενη από την Ιταλία (-6,1%) και τη Γερμανία (-6%). Αντίθετα, η Ισπανία παρουσίασε άνοδο στις ταξινομήσεις κατά 13,3%.

Φορτηγά: Οι νέες ταξινομήσεις φορτηγών στην ΕΕ μειώθηκαν επίσης κατά 9,8%, φθάνοντας συνολικά τις 225.483 μονάδες.
Η πτώση αυτή οφείλεται κυρίως στη μείωση κατά 9% των ταξινομήσεων βαρέων φορτηγών και κατά 13,5% της ζήτησης για μεσαία φορτηγά. Όλες οι μεγάλες αγορές παρουσίασαν συρρίκνωση, με τη Γερμανία (-17,9%) και τη Γαλλία (-13,4%) να καταγράφουν διψήφιες μειώσεις.
Λεωφορεία: Αντίθετα, οι νέες ταξινομήσεις λεωφορείων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 3,6% μέχρι το τέλος του γ΄ τριμήνου του 2025, φθάνοντας συνολικά τις 28.417 μονάδες.
Μεταξύ των μεγάλων αγορών, την αύξηση οδήγησαν η Πολωνία (+16,9%) και η Γερμανία (+12,8%), ενώ η Ιταλία (-16,9%), η Ισπανία (-11,3%) και η Γαλλία (-4,5%) συνέχισαν να παρουσιάζουν πτώση.

Van – Ανά καύσιμο:Το ντίζελ παραμένει η προτιμώμενη επιλογή για τους αγοραστές νέων van στην ΕΕ κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2025.
Ωστόσο, οι ταξινομήσεις μειώθηκαν κατά 11,4%, στις 877.079 μονάδες, με το μερίδιο αγοράς να υποχωρεί στο 81,7% (από 84,6% ένα χρόνο νωρίτερα).
Τα μοντέλα βενζίνης μειώθηκαν κατά 29,8%, κατέχοντας πλέον 4,7% της αγοράς.
Τα ηλεκτροκίνητα van αντιπροσωπεύουν πλέον 10,2% του μεριδίου, αυξημένα από 5,7% την ίδια περίοδο πέρσι.
Οι υβριδικές ταξινομήσεις αυξήθηκαν κατά 15,1%, αν και διατηρούν μόλις 2,6% της αγοράς.
Φορτηγά – Ανά καύσιμο: Το ντίζελ διατήρησε την κυρίαρχη θέση του στην αγορά φορτηγών της ΕΕ κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025, με μερίδιο 93,5% στις νέες ταξινομήσεις, παρά τη μείωση κατά 11,5% σε όγκο. Τα ηλεκτροκίνητα φορτηγά κατέχουν πλέον 3,8% της αγοράς, αυξημένα από 2,1% πέρσι.
Οι κύριοι οδηγοί αυτής της αύξησης ήταν οι Κάτω Χώρες (+192,3%), η Γερμανία (+32,9%) και η Γαλλία (+27,2%), οι οποίες μαζί αντιπροσωπεύουν τα δύο τρίτα της αγοράς ηλεκτροκίνητων φορτηγών στην ΕΕ.
Λεωφορεία – Ανά καύσιμο: Το μερίδιο των ηλεκτροκίνητων λεωφορείων στην ΕΕ αυξήθηκε στο 22,7% μέχρι το τέλος του γ΄ τριμήνου του 2025.
Η Γερμανία, η μεγαλύτερη αγορά σε όγκο, κατέγραψε εντυπωσιακή αύξηση 108%, ενώ η Σουηδία (+684,3%) και το Βέλγιο (+389,3%) σημείωσαν επίσης αξιοσημείωτες αυξήσεις στον ηλεκτρικό τομέα. Οι υβριδικές ηλεκτρικές ταξινομήσεις μειώθηκαν κατά 32,7%, αντιπροσωπεύοντας 6,3% της αγοράς. Οι ταξινομήσεις λεωφορείων ντίζελ μειώθηκαν ελαφρώς κατά 0,1%, με το μερίδιό τους να ανέρχεται πλέον σε 64,2%, από 66,6% την ίδια περίοδο πέρσι.
Γιάννης Κανουπάκης













