
Οι αντιρρήσεις στο σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απαγόρευση, από το 2035, της πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης αυξάνονται, καθώς κορυφαία στελέχη της Mercedes-Benz και της Toyota τοποθετούνται δημόσια ενόψει μιας κρίσιμης επανεξέτασης της νομοθεσίας.
Τον Μάρτιο του 2023, οι χώρες της ΕΕ ενέκριναν τον κανονισμό που θα απαιτεί όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στο μπλοκ να έχουν μηδενικές εκπομπές CO2 σε δέκα χρόνια από σήμερα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz, Ola Källenius, άσκησε κριτική στο σχέδιο, το οποίο –όπως λένε οι αντίπαλοι– θα αποδυναμώσει τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, που ήδη αντιμετωπίζουν ασθενή εγχώρια ζήτηση, τον ανταγωνισμό από την Κίνα και χαμηλότερη από την αναμενόμενη διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας (BEV).
Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου μπορεί να «καταρρεύσει» αν προχωρήσει η απαγόρευση, δήλωσε ο Källenius σε συνέντευξή του που δημοσιεύτηκε στις 11 Αυγούστου στη γερμανική οικονομική εφημερίδα Handelsblatt. «Χρειαζόμαστε έναν έλεγχο πραγματικότητας. Διαφορετικά, οδεύουμε ολοταχώς προς έναν τοίχο», πρόσθεσε ο Källenius, που είναι επίσης πρόεδρος του λόμπι της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας ACEA.
Αντί για την απαγόρευση, ο Källenius κάλεσε σε φορολογικά κίνητρα και φθηνότερες τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στους σταθμούς φόρτισης, ώστε να ενθαρρυνθεί η στροφή προς τα BEVs.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυξάνονται, αλλά με εμπόδια
Οι πωλήσεις BEV στο πρώτο εξάμηνο αυξήθηκαν κατά ένα τέταρτο, φτάνοντας τα 1,18 εκατομμύρια, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία της Dataforce που καλύπτουν το 96% των πωλήσεων στην ΕΕ, την EFTA και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η Mercedes υστέρησε της συνολικής αγοράς, με αύξηση πωλήσεων BEV μόλις 4,6% (54.618 μονάδες), ενώ η BMW σημείωσε άνοδο 14% (93.576 μονάδες) και η Audi 52% (73.667 μονάδες).
Πίσω από τους θετικούς αριθμούς, όμως, κρύβεται πρόβλημα: η ανάπτυξη καθοδηγείται κυρίως από τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, ενώ Ανατολή και Νότος μένουν πίσω.
Επιπλέον εμπόδια για την υιοθέτηση BEV είναι η πίεση τιμών, η τοπικοποίηση εφοδιαστικών αλυσίδων και η ραγδαία άνοδος των Κινέζων ανταγωνιστών, όπως λένε οι ειδικοί.
Ο Αντιπρόεδρος Στρατηγικής και Μάρκετινγκ Προϊόντων της Toyota, Andrea Carlucci, δήλωσε ότι η άνιση ζήτηση για BEVs στην Ευρώπη καθιστά δύσκολη την πρόβλεψη για το μελλοντικό μίγμα κινητήρων της εταιρείας στην περιοχή.
Ένα πράγμα που η Toyota δεν θα κάνει είναι να πιέσει για BEVs σε αγορές όπου η ζήτηση είναι αδύναμη, είπε στο συνέδριο Automotive News Europe στις 12 Ιουνίου.
Μετά από έξι μήνες, οι πωλήσεις BEV της Toyota στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 32%, φτάνοντας τις 19.935 μονάδες, σύμφωνα με την Dataforce.
Ο Carlucci πρόσθεσε ότι όποια κι αν είναι η απόφαση της ΕΕ, επιθυμεί οι κανόνες να είναι δίκαιοι.
Τον Μάρτιο, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας επιβεβαίωσε ξανά το σχέδιο επίτευξης των στόχων του 2035.
Το οικονομικό βάρος της μετάβασης στα BEV
Η Toyota και η Mercedes είναι μέλη «δεξαμενών» εκπομπών CO2. Η Toyota συμμετέχει σε δεξαμενή με την Tesla για να εξασφαλίσει ότι τηρεί τους στόχους CO2 της ΕΕ, ενώ η Mercedes είναι σε δεξαμενή με τις Volvo και Polestar. Πιθανότατα τόσο η Toyota όσο και η Mercedes θα πρέπει να πληρώνουν αντίστοιχα την Tesla και τη Volvo για να χρησιμοποιούν τα πλεονάζοντα πιστοποιητικά CO2 τους, ώστε να αποφύγουν τα πρόστιμα της ΕΕ.
Αυτό, σε συνδυασμό με τα χαμηλότερα περιθώρια κέρδους από τα BEVs, τα καθιστά βάρος για τα οικονομικά αποτελέσματα.
«Υπάρχουν αρκετές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν τα πηγαίνουν καλά όσον αφορά την εμπορική επιτυχία των ηλεκτρικών τους μοντέλων», δήλωσε ο Pedro Pacheco, Αντιπρόεδρος Έρευνας στη Gartner. «Αυτό είναι το επιχείρημα που χρησιμοποιούν για να προσπαθήσουν να πείσουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επανεξετάσει την απαγόρευση».
Ο Hendrik Honert, ανώτερος σύμβουλος στην Berylls, σημείωσε: «Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ασκούν ενεργό λόμπινγκ κατά της απαγόρευσης, γιατί πρόκειται για ζήτημα περιθωρίων κέρδους· τα υψηλότερα περιθώρια βρίσκονται στα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης και στα plug-in υβριδικά».
Στόχοι εκπομπών υπό απειλή
Σύμφωνα με έκθεση της Berylls και της AlixPartners, οι πιθανές καθυστερήσεις στις προτεινόμενες απαγορεύσεις των κινητήρων εσωτερικής καύσης θα αυξήσουν σημαντικά τις εκπομπές CO2 παγκοσμίως.
Στις ΗΠΑ, η EPA πρότεινε την ανάκληση της απόφασης Endangerment Finding του 2009, μια κίνηση που θα καταργούσε περισσότερα από 1 τρισεκατομμύριο δολάρια κανονισμών για τα αέρια του θερμοκηπίου, θα ανέστρεφε τις ομοσπονδιακές εντολές για EV και θα κατήργει άλλες απαιτήσεις για τις εκπομπές που επηρεάζουν όλα τα αμερικανικά οχήματα.
Αν οι ΗΠΑ αποφασίσουν να μην προχωρήσουν σε καμία σταδιακή κατάργηση κινητήρων εσωτερικής καύσης, αυτό θα προσθέσει περίπου 16 εκατομμύρια μετρικούς τόνους CO2 ετησίως — το ισοδύναμο 12.500 πτήσεων Airbus A380 μεταξύ Μονάχου και Λος Άντζελες, σύμφωνα με την έκθεση.
Η έκθεση σημείωσε επίσης ότι οι εκπομπές CO2 από τα επιβατικά αυτοκίνητα μειώνονται πιο αργά από το αναμενόμενο, κυρίως λόγω της άνισης μετάβασης από τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα στα BEVs ανά τον κόσμο.
Ο Honert δήλωσε ότι θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στις υποδομές φόρτισης, την ανακύκλωση μπαταριών και την απανθρακοποίηση του ηλεκτρικού δικτύου.
«Είναι πολύ επιφανειακή πολιτική να πιέζεις απλώς τις αυτοκινητοβιομηχανίες μέσω απαγορεύσεων πωλήσεων», είπε. «Δεν προχωράμε ιδιαίτερα αν έχουμε όλοι ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά τα φορτίζουμε με ηλεκτρισμό από άνθρακα».
Η έκθεση δεν έλαβε υπόψη τις πιθανές επιπτώσεις στις εκπομπές CO2 αν αλλάξει η προθεσμία του 2035 στην ΕΕ, όπου οι μέσες εκπομπές CO2 ανά νέο αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης είναι 164 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.