Σχεδόν το 75% των νέων LCV ταξινομούνται από εταιρικούς στόλους, σύμφωνα με την ανάλυση της Dataforce για την ευρωπαϊκή αγορά ελαφρών επαγγελματικών.
Σε σύγκριση με τα επιβατικά αυτοκίνητα, η αγορά ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (LCV) μερικές φορές φαίνεται να είναι λιγότερο σημαντική. Όσον αφορά στον καθαρό όγκο πωλήσεων, αυτή η κατηγορία είναι φυσικά σημαντικά μικρότερη από εκείνη των Επιβατικών Αυτοκινήτων. Οι κυκλοφορίες νέων μοντέλων είναι επίσης σχετικά σπάνιες και η ηλεκτροκίνηση των LCV βρίσκεται ακόμη στην αρχή της. Ωστόσο, η Dataforce εξέτασε πιο προσεκτικά αυτό το τμήμα της αγοράς, καθώς υπάρχουν ενδιαφέροντα ευρήματα που πρέπει να αποκαλυφθούν, όπως υπογραμμίζει ο αναλυτής Michael Gergen.
Η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο μακράν οι μεγαλύτερες αγορές
H ανάλυση της Dataforce ξεκινά με το μέγεθος της ευρωπαϊκής αγοράς. Στις δώδεκα μεγάλες χώρες παρατηρούνται τεράστιες διαφορές όσον αφορά στους όγκους νέων ταξινομήσεων LCV έως 7 τόνους. Με εξαψήφιες ταξινομήσεις την περίοδο Ιανουαρίου έως Απριλίου 2023, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι σαφώς οι μεγαλύτερες αγορές σε όγκο. Με λίγο περισσότερες από 82.000 ταξινομήσεις, η Γερμανία ακολουθεί στην τρίτη θέση μπροστά από την Ιταλία και την Ισπανία.
Συνολικά, η ευρωπαϊκή αγορά LCV «τρέχει» αυτήν τη στιγμή με ρυθμό ανάπτυξης 9,7% σε σύγκριση με το τετράμηνο του 2022 (Ιανουάριος έως Απρίλιος). Ωστόσο, υπάρχει ακόμη πολλή απόσταση να καλυφθεί, καθώς καταγράφεται μια υποχώρηση άνω των 100.000 οχημάτων σε σύγκριση με το έτος 2021.
Όσον αφορά στους ρυθμούς ανάπτυξη ανά χώρα, αυτήν τη στιγμή ξεχωρίζουν η Ισπανία, η Τσεχία και η Αυστρία, ακολουθούμενες από μια άλλη ομάδα πέντε χωρών με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης. Μόνο η Γαλλία και η Πολωνία αναφέρουν αυτήν τη στιγμή κάμψη. Σχεδόν το 75% των νέων LCV ταξινομούνται από εταιρικούς στόλους. Οι πωλήσεις τους αυξάνονται αυτήν τη στιγμή με ρυθμό 12,5%. Οι ταξινομήσεις των εταιρειών βραχυπρόθεσμης ενοικίασης είναι πολύ σταθερές, χάνουν μόνο 29 μονάδες (- 0,1%) μετά από τέσσερις μήνες, ενώ οι ταξινομήσεις σε αντιπροσωπίες και κατασκευαστές είναι πάνω από 20% περισσότερες από το τετράμηνο του 2022. Βέβαια, υπολείπονται σημαντικά σε σχέση με τις επιδόσεις του 2021.
Αρκετοί νικητές όσον αφορά στα brands
Αρκετές μάρκες συνεισφέρουν στην τρέχουσα θετική τάση. Οι τέσσερις κατασκευαστές με τους υψηλότερους όγκους πωλήσεων, η Ford, η Renault, η Volkswagen και η Mercedes, καταγράφουν διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης. Διαφορετική είναι όμως η κατάσταση για τις δύο μάρκες στην πέμπτη και έκτη θέση, την Peugeot και τη Citroen, οι ταξινομήσεις των οποίων αυτήν τη στιγμή μειώνονται. Αυτό ισχύει και για την Opel, μια άλλη μάρκα του Ομίλου Stellantis, η οποία βρίσκεται στην όγδοη θέση πίσω από τη Fiat. Το top 10 συμπληρώνουν η Toyota και η Iveco.
Με τη Fiat, μόνο ένας κατασκευαστής εκτός των τεσσάρων κορυφαίων καταφέρνει να είναι ο ηγέτης της αγοράς σε μια χώρα. Δεν αποτελεί έκπληξη πως αυτή είναι η Ιταλία. Η Ford είναι το νούμερο 1 στο Ηνωμένο Βασίλειο και η Mercedes προηγείται στη Γερμανία. Η Volkswagen Commercial Vehicles είναι αυτή τη στιγμή η νούμερο ένα εταιρεία σε τέσσερις χώρες (Αυστρία, Ολλανδία, Σουηδία και Ελβετία), ενώ η Renault διατηρεί ηγετική θέση ακόμη και σε πέντε διαφορετικές αγορές.
Η ηλεκτροκίνηση αυξάνεται σταδιακά
Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που οι πελάτες που αναζητούσαν ένα πλήρως ηλεκτρικό όχημα για τις μεταφορικές τους ανάγκες δεν μπορούσαν να βρουν τίποτα. Στο μεταξύ, η προϊοντική γκάμα έχει μεγαλώσει.
Οι κινητήρες ντίζελ, πάντως, εξακολουθούν να κυριαρχούν με μερίδιο 86% (Ιανουάριος-Απρίλιος 2022: 89%). Ενώ το μερίδιο των βενζινοκινητήρων παραμένει σταθερό, οι εναλλακτικοί κινητήρες αυξάνονται. Το μερίδιο των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκε κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες στο 6,2%. Και πάλι, βέβαια, καταγράφονται σαφείς διαφορές μεταξύ των χωρών. Η Σουηδία και η Ολλανδία έχουν τα υψηλότερα μερίδια ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ το Βέλγιο και η Τσεχία έχουν τα χαμηλότερα.
Το μερίδιο των LCV με υβριδικούς κινητήρες επίσης αυξήθηκε ελαφρά στο 0,7%. Εάν, πάντως, δεν μπορείτε να σκεφτείτε κάποιο υβριδικό μοντέλο επαγγελματικού οχήματος, μάλλον είναι λογικό. Τα οχήματα με τις υψηλότερες ταξινομήσεις με αυτόν τον τύπο καυσίμου είναι τα Renault Clio και Toyota Yaris. Στη Γαλλία και την Ιταλία ειδικότερα, υπάρχει η δυνατότητα μετατροπής τέτοιων μοντέλων επιβατικών αυτοκινήτων σε επαγγελματικά οχήματα. Με αυτό τον τρόπο είναι δυνατή η ταξινόμηση ενός τέτοιου αυτοκινήτου ως CV, σε μια κίνηση που οδηγεί σε σημαντική εξοικονόμηση όσον αφορά στους φόρους.
Φωτογραφία: Ford (αρχείου)