Dataforce, επιπτώσεις της απόφασης ZEV του Ηνωμένου Βασiλείου (ΗΒ), το οποίο επιβεβαίωσε πως το 2024 καθίσταται υποχρεωτικό μερίδιο πωλήσεων BEV το 22%.
Βασιζόμενη στις νέες ταξινομήσεις των τελευταίων 12 μηνών η Dataforce υπολογίζει πως επιφέρουν πιθανά πρόστιμα 2,4 δισ. λιρών (2,8 δισ. ευρώ) σε όλους τους κατασκευαστές, ενώ το μερίδιο των BEV βρίσκεται ήδη στο 18%. Για να αποφύγουν τα πρόστιμα, οι κατασκευαστές πρέπει να πείσουν περισσότερους ιδιώτες αγοραστές να επιλέξουν ηλεκτρικά οχήματα.
Η απόφαση ZEV εν συντομία
Κάθε κατασκευαστής πρέπει να έχει μερίδιο τουλάχιστον 22% ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV) ή άλλων οχημάτων χωρίς εκπομπές (FCEV) στο μείγμα πωλήσεών του. Το μερίδιο αυξάνεται κλιμακωτά στο 80% έως το 2030.
Αντιστρόφως, αυτό σημαίνει ότι το μερίδιο των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης (ICE) δεν πρέπει να υπερβαίνει το 78% των νέων ταξινομήσεων το 2024. Οι κατασκευαστές που θα υπερβούν αυτό το όριο θα τιμωρούνται με πρόστιμο 15.000 λιρών ανά επιπλέον αυτοκίνητο.
Για παράδειγμα, εάν ένας κατασκευαστής ταξινομήσει 10.000 αυτοκίνητα, μόνο τα 7.800 μπορούν να διαθέτουν κινητήρες βενζίνης, ντίζελ, υβριδικούς ή αερίου. Εάν ο κατασκευαστής ταξινομήσει 2.000 BEV και 8.000 βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, θα του επιβληθεί πρόστιμο 200 x 15.000 GBP = 3 εκατομμύρια λίρες.
Ευέλικτες διαδικασίες θα βοηθήσουν τους κατασκευαστές να λάβουν πρόσθετες άδειες για αυτοκίνητα ICE. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες με περίσσεια δικαιώματα μπορούν να τα πουλήσουν σε άλλες και μια μάρκα μπορεί να δανειστεί μελλοντικά δικαιώματα. Ωστόσο, η εξαγορά έχει επιπλέον έξοδα, ενώ ο δανεισμός σημαίνει ότι η μάρκα πρέπει να υπερβεί την ετήσια αύξηση μεριδίου BEV που ορίζει ο νόμος.
Τα πρόστιμα στη χειρότερη περίπτωση
Η Dataforce υπολόγισε πιθανά πρόστιμα βάσει ταξινομήσεων του τελευταίου 12μήνου (22 Οκτωβρίου έως 23 Σεπτεμβρίου). Δεν λαμβάνονται υπόψη πρόσθετα δικαιώματα μέσω μηχανισμών ευελιξίας. Στην χειρότερη περίπτωση, τα πρόστιμα ανέρχονται στα 2,8 δισ. ευρώ.
Αυτό συνιστά επίσης ένα καλό παράδειγμα για το πώς οι μέσοι όροι μπορεί να είναι παραπλανητικοί. Κατά τον υπολογισμό των προστίμων με το μέσο μερίδιο BEV 18% στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα πρόστιμα θα ήταν «μόνο» 1,5 δισ. λίρες.
Σε επίπεδο μάρκας, η Ford και η Toyota, από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές του ΗΒ, θα πληρώσουν τα υψηλότερα πρόστιμα, ακολουθούμενες από τις Land Rover, Nissan και Audi. Οι μάρκες 100% BEV προφανώς δεν πληρώνουν πρόστιμα (και μπορούν ακόμα και να έχουν πρόσθετα έσοδα από την πώληση δικαιωμάτων) και υπάρχουν και κάποιες μάρκες μικτών BEV/ICE με ήδη αρκετά υψηλό μερίδιο ηλεκτροκίνητων, όπως οι BMW, Cupra, Jaguar, Mercedes, MG και Porsche.
Συμπέρασμα
Η απόφαση ZEV θα αποτελέσει αποτελεσματικό μηχανισμό επιτάχυνσης της ηλεκτροκίνησης στο ΗΒ, παρά την απαγόρευση των ICE το 2035 (αντί του 2030, όπως ίσχυε μέχρι πρότινος). Αντιμετωπίζοντας τον κίνδυνο προστίμων εκατοντάδων εκατομμυρίων, οι κατασκευαστές και οι αντιπροσωπείες θα βάλουν τα δυνατά τους για να προωθήσουν την γκάμα των EV. Ωστόσο, ενώ τα οικονομικά κίνητρα έχουν επιφέρει αύξηση της ζήτησης BEV από τους στόλους, οι ιδιώτες πελάτες εξακολουθούν να είναι απρόθυμοι. Το υψηλό αρχικό κόστος, ο διπλασιασμός των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας στους σταθμούς φόρτισης και η κρίση του κόστους διαβίωσης καθυστέρησαν την υιοθέτηση των BEV στην λιανική αγορά. Στην πραγματικότητα, οι ιδιωτικές ταξινομήσεις BEV μειώθηκαν κατά 10% την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2023. Εάν δεν αντιστραφεί γρήγορα αυτή η τάση, οι κατασκευαστές ενδέχεται να αναγκαστούν να διατηρήσουν τις παραδόσεις ICE στα τέλη του 2024. Αναλόγως συμμόρφωσης με το CO2 το 2023, ίσως να είναι σωστή η στρατηγική καθυστέρησης των BEV στα τέλη του τρέχοντος έτους, προκειμένου να αυξηθεί το μερίδιό τους το 2024, επισημαίνει ο Benjamin Kibies της .