Αντιμετωπίζοντας την κρίση του COVID-19, οι fleet managers πρέπει να βρουν απαντήσεις σε θέματα που δεν είχαν ποτέ σκεφθεί πως θα αντιμετώπιζαν. Ωστόσο, είναι επίσης ευκαιρία να γίνουν χρήσιμα πράγματα που δεν συμβαίνουν υπό κανονικές συνθήκες.

Το Fleet Europe παραθέτει 10 ερωτήσεις και απαντήσεις για τον fleet manager που έχει τον στόλο του ακινητοποιημένο λόγω κορωνοϊού.

  1. Ένα από τα αυτοκίνητα του στόλου μου είναι σταθμευμένο σε αεροδρόμιο και ο οδηγός του δεν μπορεί να το ανακτήσει λόγω της απαγόρευσης μετακινήσεων. Θα πληρώσω υπέρογκο τέλος στάθμευσης;

Καθώς οι πτήσεις ακυρώθηκαν και τα αεροδρόμια έκλεισαν λόγω του COVID-19, πολλοί διαχειριστές χώρων στάθμευσης υιοθετούν μια λογική προσέγγιση απρόβλεπτων καταστάσεων. Τα αεροδρόμια Paris-Orly, Heathrow, Gatwick και Liverpool ανέφεραν πως δεν θα χρεώσουν επιπλέον τέλη σε οδηγούς που έχουν υπερβεί την αρχική κράτηση στάθμευσης αυτοκινήτου λόγω καθυστερήσεων των πτήσεών τους. Αυτό ισχύει μόνο για κρατήσεις στάθμευσης. Συνιστάται στους οδηγούς να επικοινωνήσουν με τις αρχές του χώρου στάθμευσης σε κάθε αεροδρόμιο όταν επιστρέψουν στα αυτοκίνητά τους.

  1. Τα στελέχη μου εργάζονται από το σπίτι και δεν χρειάζονται πλέον εταιρικό αυτοκίνητο. Να τους επιτρέψω να λύσουν τις συμβάσεις τους;

Πολλοί στόλοι θα υποστούν πίεση για μείωση κόστους μετά το COVID-19 και η μείωση του πλήθους των οχημάτων είναι ο ευκολότερος τρόπος για να γίνει αυτό. Ωστόσο, η κρίση υγείας προκαλεί επίσης και οικονομική κρίση, η οποία θα μπορούσε να μειώσει τη ζήτηση στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και να επηρεάσει αρνητικά τις υπολειμματικές αξίες. Αυτό σημαίνει πως οι χρεώσεις πρόωρου τερματισμού πιθανόν να είναι υψηλές για να εξασφαλιστεί ο περιορισμός τυχόν απωλειών απόσβεσης εκ μέρους των εταιρειών χρηματοδοτικής μίσθωσης. Επιπλέον, ακόμα και τα εταιρικά αυτοκίνητα στελεχών πραγματοποιούν κάποια επαγγελματικά ταξίδια, οπότε είναι σημαντικό να υπάρχει μια πολιτική για όσους οδηγούς παραδίδουν τα αυτοκίνητά τους, αλλά εξακολουθούν να πρέπει να μετακινούνται για δουλειές. Τα στελέχη δεσμεύτηκαν μέσω μίσθωσης να χρησιμοποιούν ένα αυτοκίνητο για τρία ή τέσσερα χρόνια, οπότε είναι λογικό να περιμένετε να δείτε την πορεία της εταιρείας σας πριν επιτρέψετε πρόωρους τερματισμούς.

  1. Θα χρειαστούν νέα οχήματα όταν λήξει η κρίση, αλλά οι κατασκευαστές έκλεισαν τα εργοστάσιά τους. Να διευρύνω τον κατάλογο επιλογών μου για να τύχω άμεσου εφοδιασμού;

Προβείτε σε παραγγελίες ανάλογα με το τι επείγει. Πολλοί πάροχοι μισθώσεων θα σας επιτρέψουν να παρατείνετε τη σύμβασή σας μέχρι την ημερομηνία παράδοσης των οχημάτων που επείγουν λιγότερο. Για τις εξαιρετικά επείγουσες παραδόσεις, συνιστούμε να συνεννοηθείτε με τους προμηθευτές σας, καθώς οι πωλήσεις αυτοκινήτων έχουν μειωθεί και οι περισσότεροι εισαγωγείς θα χαρούν να μειώσουν το απόθεμα των αδιάθετων οχημάτων τους και ίσως να σας προσφέρουν και επιπλέον έκπτωση. Δεν συνιστάται η τροποποίηση της λίστας οχημάτων, καθώς θα διαταράξει την σύσταση του στόλου σας για αρκετά χρόνια και ενδέχεται να δημιουργήσει σύγχυση στους εργαζομένους σας.

  1. Πώς μπορούν να συντηρηθούν οι μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων που δεν κινούνται;

Η ακινησία ενός EV για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να επηρεάσει την κατάσταση της μπαταρίας. Δεν είναι σωστό να φορτίσετε πλήρως την μπαταρία και στη συνέχεια να αφήσετε το αυτοκίνητό σας ακίνητο για αρκετές εβδομάδες, καθώς αυτό επηρεάζει τις κυψέλες. Οι ειδικοί λένε πως είναι καλύτερα να διατηρήσετε όσο το δυνατόν τη φόρτιση μεταξύ 40% και 70% – είτε χρησιμοποιείτε το αυτοκίνητο, είτε όχι.

Η έρευνα της Geotab βάσει τηλεματικής δείχνει πως τα EV που διαφυλάσσουν τα ηλεκτρονικά τους κυκλώματα από ακραίες καταστάσεις (κάτω από 20% ή πάνω από 80%), ελαχιστοποιούν τη γρήγορη φόρτιση και αποφεύγουν τις υψηλές εξωτερικές θερμοκρασίες, παρουσιάζουν μικρότερη υποβάθμιση μπαταρίας. Έτσι, όταν σταθμεύσετε το αυτοκίνητό σας βεβαιωθείτε πως είναι στη σκιά. Επίσης, μη ξεχνάτε πως η φόρτιση της μπαταρίας μειώνεται σιγά σιγά με τις ημέρες, οπότε καλό είναι να ελέγξετε αν έχετε αρκετή ενέργεια πριν ξεκινήσετε.

  1. Πώς μπορούν να συντηρηθούν τα ελαστικά όταν ένα όχημα δεν κινείται για μεγάλο χρονικό διάστημα;

Η ακινησία του αυτοκινήτου για αρκετές εβδομάδες μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στα ελαστικά. Καθώς το βάρος του αυτοκινήτου πιέζει συγκεκριμένο σημείο του πέλματος αν δεν μετακινείτε το αυτοκίνητο, τα ελαστικά μπορεί να παραμορφωθούν. Αυτό μπορεί να βλάψει την εσωτερική δομή τους και να προκαλέσει αποσυμπίεση. Συνεπώς, συνιστάται να κινείτε το αυτοκίνητό σας για 15 λεπτά τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Πριν διανύσετε μεγαλύτερες αποστάσεις, ελέγξατε την πίεση.

Αν το αυτοκίνητο εξακολουθεί να φοράει χειμερινά ελαστικά και δεν μπορείτε να τα αντικαταστήσετε με θερινά, δεν χρειάζεται να ανησυχείτε, εφόσον η θερμοκρασία είναι μέτρια. Τα χειμερινά ελαστικά θα φθαρούν λίγο πιο γρήγορα και θα παρέχουν λιγότερη πρόσφυση όσο ο υδράργυρος ανεβαίνει, οπότε συνιστάται να μειώσετε την ταχύτητά σας στους αυτοκινητόδρομους και να επιβραδυνθεί εγκαίρως καθώς πλησιάζετε σε διασταύρωση ή στροφή. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να αποφεύγεται η χρήση τους κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

  1. Πρέπει να ζητηθεί από την εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης να επανεκτιμήσει τη σύμβαση;

Η επέκταση των συμβάσεων μπορεί να είναι μια καλή ιδέα, αλλά πρέπει πάντα να συμβουλευτείτε την εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης που διαθέτει τα οχήματα. Σε κάθε περίπτωση, η μέγιστη χρονική διάρκεια σύμβασης και χιλιομέτρων πρέπει να τηρηθούν.

Η σημερινή απαγόρευση κυκλοφορίας δεν θα διαρκέσει περισσότερο από μερικούς μήνες. Έτσι, σε αντίθεση με ό,τι είδαμε κατά τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008, οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης είναι απίθανο να παρατείνουν τις συμβάσεις κατά ένα ολόκληρο το έτος, προτιμώντας αντίθετα τις σιωπηρές παρατάσεις, αν το απαιτούν οι περιστάσεις.

Οι παρατάσεις συμβάσεων ίσως έχουν οικονομικές συνέπειες, καθώς ενδέχεται να συνεπάγονται φόρους ή επιπλέον πληρωμές παροχών σε είδος (Benefit In Kind).

Τέλος, δεδομένης της αβεβαιότητας περί καραντίνας, μπορεί να είναι καλή η ιδέα παράτασης της σύμβασης σε μηνιαία βάση και όχι για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

  1. Πρέπει να συνεχιστεί η επιθεώρηση των οχημάτων;

Σε πολλές χώρες, οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων και τα κέντρα τεχνικού ελέγχου οχημάτων έχουν κλείσει ή λειτουργούν με περιορισμένη διαθεσιμότητα. Εξαρτάται από τις συνθήκες κάθε χώρας αν τα οχήματα πρέπει να πάνε για συντήρηση ή ετήσια επιθεώρηση σε περίοδο COVID-19.

Πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ιταλίας, της Ισπανίας, της Γαλλίας και του Βελγίου, έχουν παρατείνει τις ημερομηνίες λήξης των επιθεωρήσεων οχημάτων. Ορισμένες χώρες δίνουν προτεραιότητα στα επαγγελματικά οχήματα.

Εάν είστε ιδιοκτήτης στόλου, ο τοπικός διαχειριστής στόλου πρέπει να ενημερωθεί για τις συνθήκες της χώρας και να τις γνωστοποιήσει στους αντίστοιχους οδηγούς. Εάν ο στόλος είναι μισθωμένος, είναι προτιμότερο να έλθετε σε επαφή με την εταιρεία εκμίσθωσης για να δείτε τι πρέπει να γίνει.

  1. Πώς να αντιμετωπισθούν τα ατυχήματα σε περιόδους κοινωνικής αποστασιοποίησης;

Ακόμη και σε περίπτωση ατυχήματος πρέπει να σεβαστείτε τους κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης. Όταν συμπληρώνετε τη δήλωση ατυχήματος, τηρείστε τις συνήθεις προφυλάξεις. Πρέπει να συμπληρώσετε το ίδιο έγγραφο με τον άλλο οδηγό ή οδηγούς και ίσως χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε το ίδιο στυλό. Αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα, αλλά καλό είναι να απολυμάνετε τα χέρια σας στη συνέχεια. Αν αυτό δεν είναι δυνατόν, μην αγγίζετε το πρόσωπό σας με τα χέρια σας μέχρι να τα πλύνετε.

Φροντίστε για την εγκατάσταση μιας εφαρμογής που σας επιτρέπει να συμπληρώσετε ηλεκτρονικά τη δήλωση ατυχήματος. Η Assisto είναι ένα παράδειγμα μιας τέτοιας εφαρμογής, διαθέσιμη για iPhone και Android. Υποστηρίζεται σε περισσότερες από 30 χώρες. Μια παρόμοια εφαρμογή είναι το e-Accident, το οποίο είναι διαθέσιμο σε 46 χώρες. Και οι δύο εφαρμογές υποστηρίζονται τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Κύπρο.

Γιατί να μην αδράξετε την ευκαιρία λόγω κορωνοϊού για να εφαρμόσετε κάτι ανάλογο για όλους τους οδηγούς σας;

  1. Τι πρέπει να κάνω στο αυτοκίνητό μου ενώ είμαι σε καραντίνα;

Περισσότερο από το ένα τρίτο του πληθυσμού του πλανήτη βρίσκεται σήμερα υπό κάποια μορφή απομόνωσης. Λογικά, αυτό περιλαμβάνει και τα αυτοκίνητά τους. Δεν είναι όμως σωστό να αφήσετε το αυτοκίνητό σας ακίνητο για εβδομάδες ή ακόμα και μήνες.

Ακόμα και αν οι εκθεσιακοί χώροι των αντιπροσωπειών παραμένουν κλειστοί, τα συνεργεία εξακολουθούν να λειτουργούν στις περισσότερες χώρες – σε ορισμένες περιπτώσεις μόνο για επείγουσες επισκευές. Ίσως να είναι μια καλή στιγμή για να προγραμματίσετε συντήρηση ή να αντικαταστήσετε τα χειμερινά σας ελαστικά με θερινά.

Ούτως ή άλλως πρέπει να κυκλοφορείτε το αυτοκίνητό σας τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα για τουλάχιστον 15 λεπτά. Εάν το αυτοκίνητό σας είναι σταθμευμένο έξω, είναι καλό να το πλένετε κάθε εβδομάδα, καθώς η όξινη βροχή και τα περιττώματα πουλιών μπορεί να βλάψουν το χρώμα. Σας δίνει επίσης μια απασχόληση ενώ είστε παγιδευμένοι στο σπίτι.

10.Τι χρήσιμα πράγματα μπορούν να γίνουν τώρα που υπάρχει περισσότερος χρόνος λόγω του COVID-19;

Μόλις πριν μερικές εβδομάδες, οι διαχειριστές στόλων ξόδευαν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους για την καθημερινή λειτουργία των στόλων οχημάτων τους και διέθεταν ελάχιστο χρόνο για χάραξη μακροπρόθεσμης στρατηγικής. Τα πράγματα άλλαξαν. Με τους στόλους σε μεγάλο βαθμό ανενεργούς, υπάρχει πλέον αρκετός χρόνος για άλλα πράγματα όπως:

  • Κατάρτιση online: Οι επιχειρήσεις διερευνούν τα οφέλη των online συσκέψεων. Οι διαχειριστές στόλων μπορούν να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία για να προσφέρουν μαθήματα οδηγικής συμπεριφοράς. Η αυξημένη ασφάλεια θα είναι προς όφελος της εταιρείας και των ίδιων των οδηγών.
  • Ανασκόπηση στρατηγικής: η εταιρική κινητικότητα μεταβαίνει σιγά-σιγά σε νέο πρότυπο: διαμοιρασμού, ηλεκτρικό, πολυτροπικό. Τώρα είναι η ώρα ώριμων σκέψεων για τον τρόπο ευθυγράμμισης της μελλοντικής σας στρατηγικής γιατί η οικονομική αναγκαιότητα θα επισπεύσει τη μετάβαση.
  • Επανεξέταση πολιτικής: εξαιτίας της κρίσης εξελίχθηκε η εργασία από το σπίτι και πιθανόν να αποτελέσει μόνιμη τάση. Ο COVID-19 άνοιξε επίσης νέες προοπτικές για την κινητικότητα διαμοιρασμού, τη μικρο-κινητικότητα και τις δημόσιες μεταφορές. Αυτό απαιτεί επαναβαθμονόμηση της πολιτικής σας κινητικότητας, με βελτιστοποίηση των νέων δυνατοτήτων χρήσης προς όφελος τόσο των χρηστών, όσο και της ίδιας της εταιρείας.
Προηγούμενο άρθροΟι τύποι καυσίμων των νέων φορτηγών το 2019
Επόμενο άρθροPathfinder και Maxima στα “Καλύτερα Οικογενειακά” των ΗΠΑ