
Με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 8%, οι συνδρομές υπηρεσίες χρήσης και το leasing οχημάτων θα φτάσουν σε όγκο περίπου 94 δισ. ευρώ έως το 2030 σε έξι βασικές ευρωπαϊκές αγορές (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο και Κάτω Χώρες).
Αυτό αποτελεί βασικό συμπέρασμα της μελέτης της Roland Berger με τίτλο «Car-as-a-Service (CaaS) – Η άνοδος της ευέλικτης ιδιοκτησίας οχημάτων».
Συγκεκριμένα, η σχετικά νέα επιλογή της συνδρομής οχήματος αναπτύσσεται με ετήσιο ρυθμό 25%, ενώ η μίσθωση – μια πολύ πιο ώριμη επιλογή – αυξάνεται κατά 7% ετησίως. Μεγάλο μέρος της ανάπτυξης εντοπίζεται στην ιδιωτική αγορά· ως αποτέλεσμα, η ιδιωτική κτήση οχημάτων ακολουθεί πτωτική πορεία.
Με τους τρέχοντες ρυθμούς ανάπτυξης, ο τομέας CaaS θα έχει διπλασιαστεί από το 2020 έως το 2030. Αυτό δημιουργεί ευκαιρίες για διάφορους παίκτες στον χώρο, συμπεριλαμβανομένων των κατασκευαστών (OEMs), των εταιρειών μίσθωσης και των παρόχων χρηματοδοτικών λύσεων για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Ωστόσο, η Roland Berger προειδοποιεί και για τους κινδύνους. Καταρχάς, η μείωση των υπολειμματικών αξιών (RVs) των περιουσιακών στοιχείων, ιδιαίτερα των ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEVs), δημιουργεί χρηματοοικονομική αβεβαιότητα για τους παρόχους. Ένα άλλο ζήτημα είναι ότι δεν έχει ακόμα διαμορφωθεί ένα ευρέως αποδεκτό και επιτυχημένο επιχειρηματικό μοντέλο στον χώρο του CaaS.
«Λόγω του πληθωρισμού και άλλων οικονομικών αβεβαιοτήτων, όλο και περισσότεροι Ευρωπαίοι αποφεύγουν το υψηλό κόστος και τους σχετικούς κινδύνους της αγοράς αυτοκινήτου. Τα ευέλικτα μοντέλα όπως η μίσθωση και οι συνδρομές, που είναι ήδη καθιερωμένα στο B2B, γίνονται όλο και πιο ελκυστικά στο περιβάλλον B2C», δηλώνει ο Philipp Hasenberg, εταίρος στη Roland Berger.
Η μελέτη εντοπίζει τέσσερις βασικές ομάδες παικτών στον χώρο του CaaS:
- OEM captives: πάροχοι μίσθωσης που ανήκουν σε κατασκευαστές και επωφελούνται από τη φήμη του brand και το δίκτυο διανομής των μητρικών τους εταιρειών.
- Τράπεζες – εταιρείες μίσθωσης: πάροχοι με πρόσβαση σε λύσεις χρηματοδότησης, κεφάλαια, ευρύ πελατολόγιο και δίκτυο διανομής των μητρικών τραπεζών.
- Ανεξάρτητοι πάροχοι μίσθωσης: προσφέρουν πολυμάρκες προτάσεις, εξειδικευμένες υπηρεσίες και τεχνογνωσία σε κρίσιμους τομείς όπως η διαχείριση στόλου και περιουσιακών στοιχείων.
- Καθαροί πάροχοι συνδρομών: σχετικά μικρό τμήμα, που δεν είναι ακόμη κερδοφόρο, αλλά αναπτύσσεται πολύ ταχύτερα από τη μίσθωση. Βασίζεται στην ψηφιακή καινοτομία, ευέλικτες συμβάσεις και all-inclusive πακέτα. Έως το 2030, οι συνδρομές θα αντιστοιχούν στο 8% της αγοράς CaaS στην Ευρώπη.
Πέρα από τους καθαρούς παρόχους συνδρομών, οι οποίοι στοχεύουν κυρίως σε καταναλωτές, και άλλοι παίκτες όπως οι έμποροι αυτοκινήτων και οι εταιρείες ενοικίασης εισέρχονται ολοένα και περισσότερο σε αυτήν την αγορά. Ειδικά για τις εταιρείες ενοικίασης, η προσφορά συνδρομών αποτελεί μια λογική επέκταση της υπάρχουσας δραστηριότητάς τους.